A Costa Concordia kapitánya büszke arra, amit tett

Francesco Schettino állítja, megmentett több mint négyezer embert.

NT
2014. 02. 27. 13:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Francesco Schettino először járt egykori hajóján a 2012. január 13-án történt hajószerencsétlenség óta. A volt kapitány már keddtől Giglio szigetén tartózkodott, de nem hagyta el a szállodáját. Csütörtök reggel a sziget kikötője felé tartva, ahonnan hajóval ment tovább a Costa Concordia roncsához, Schettino az őt tömegesen kísérő olasz és külföldi újságíróknak azt mondta, azért megy vissza a hajóra, mivel ki akarja deríteni az igazságot.

„Nem menekülök, az arcomat adom ahhoz, ami történt!” – hangoztatta. Hozzátette, hogy mindvégig „úriemberként és kapitányként" viselkedett, és a baleset óráiban „sem rohantam el a hajóról, de ez nem olyan volt, mint egy közlekedési baleset, amikor az ember megáll az út közepén és telefonon segítséget hív ”.

„Több mint négyezer ember életét mentettem meg!” – mondta Schettino a Costa Concordián utazó 4229 személyre utalva. A tengerjáró zátonyra futásában 32 ember veszítette életét.

A tengerjáró volt kapitánya maga kérelmezte, hogy a bíróság által kinevezett szakértőkkel együtt ő is felmehessen a Costa Concordia roncsára a hajón levő műszaki berendezések helyszíni átvizsgálására.

A terepszemlén a vád és a védelem 30 szakértője azt vizsgálta, hogy a balesetet követő percekben miért nem lépett működésbe a Costa Concordia biztonsági generátora. Ennek leállása miatt borult sötétbe a hajó, nem működtek a szigetelő ajtók, a liftek és a mentőcsónakok elektromos csörlői.

Francesco Schettino megfigyelőként vett részt a műszaki vizsgálatokon. Nem tehetett fel kérdéseket és nem beszélhetett a szakértőkkel.

Az áldozatok családjait és a túlélőket képviselő Codacons olasz fogyasztóvédő egyesület ügyvédei nemet mondtak a terepszemlén való részvételre azok után, hogy kiderült, a fedélzeten bizonyítékokat hamisítottak meg.

A tavaly szeptemberben egyenesbe állított Costa Concordia roncsára először január 23-án mentek fel a szakértők. Akkor azt is észlelték, hogy a szeptember és január között lezárt fedélzetről berendezések és felszerelési tárgyak tűntek el.

Az üggyel megbízott grossetói ügyészség kedden bejelentette, hogy vizsgálatot indít a Costa Concordia őrzését végző hatósági személy és a hajó kiegyenesítésének műveletét vezető egyik mérnök ellen, aki a Costa Crociere hajótársaság alkalmazottja. A tengerjárót 2013. szeptember 17-én állították egyenesbe, hogy elszállítsák a szigettől és később darabokra szedjék.

A két személy már a műszaki vizsgálatok előtt a hajón járt és bekapcsolta volna a Costa Concordia bizonyos berendezéseit, módosítva a baleset pillanatának állapotait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.