A maláj védelmi miniszter közölte, hogy a kutatási terület legészaknyugatibb zónájában Kazahsztán, az Indiai-óceán déli részén pedig Ausztrália csatlakozott a fedélzetén 239 emberrel március 8-án eltűnt, Pekingbe tartó repülőgép utáni kereséshez.
Szakértők szerint az MH370-es járat Thaiföldön keresztül elméletileg elérhette volna Kazahsztánt, de az mindenképpen feltűnt volna a közép-ázsiai ország hatóságainak. A kazah polgári repülési hatóság ezzel szemben azt közölte, hogy a kérdéses napon nem észlelt illetéktelen berepülést légterébe. A maláj légitársaság kilenc európai járata vette igénybe a kazah légteret március 8-án.
Tony Abbott ausztrál kormányfő felszólalt a parlamentben és közölte, országa átveszi a kutatás vezetését az Indiai-óceán déli részén. Két Orion típusú katonai repülőt vezényeltek a területre, a következő 24 órában pedig még két ugyanilyen gép érkezése várható – mondta a miniszterelnök, hozzátéve, hogy új-zélandi és amerikai gépek is csatlakozni fognak az egységhez.
Párizs ezzel párhuzamosan Malajziába küldött három olyan szakembert, akik tapasztaltak a polgári légiforgalmi nyomozásban, mivel 2009-ben részt vettek az Atlanti-óceánba zuhant Air France-gép utáni kutatásban.
„Ez nagyon különbözik az Air France esetétől, a malajziai helyzet sokkal bonyolultabb” – mondta az egyik szakértő.
Az eltűnt repülőgép utáni kutatásban részt vevő országok száma huszonhatra nőtt a korábbi tizennégyről. Kuala Lumpur azt követően kérte újabb országok csatlakozását, hogy arra a következtetésre jutottak: a repülőgép sokkal messzebbre juthatott, mint korábban gondolták.
A nyomozók szerint a gép még hét órával a felszállása után is jelet adott egy műholdnak, és ebből arra lehet következtetni, akár a Kaszpi-tenger keleti partjáig, akár az Indiai-óceán déli részéig eljuthatott.
Sokkal valószínűbbnek tartják, hogy a repülőgép az Indiai-óceán déli része felé tért el az előírt iránytól, mert ha Közép-Ázsia felé tartott volna, akkor sok ország fölött kellett volna átrepülnie, forgalmas légi folyosókon, és ebben az esetben nagy valószínűséggel észlelték volna ezeknek az országoknak a földi irányítói. Az Indiai-óceán déli része azonban a Föld legeldugottabb részeinek egyike, az óceán ott mély, és a térségre kevés radar figyel. Ezért ha a gép ott az óceánba zuhant, akkor hónapokig is eltarthat, amíg megtalálják, de az is lehet, hogy soha nem bukkannak a nyomára.
A szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy az egy hete eltűnt maláj utasszállító repülőgépet eltérítette az egyik pilóta vagy valaki más, aki repülési tapasztalatokkal rendelkezett – közölte egy név nélkül nyilatkozó malajziai kormányzati illetékes szombaton. A legújabb elemzések szerint a földi nyomkövető rendszert szándékosan kikapcsolták, de a gép a felszállása után még hét órával is küldött jelet – jelentette be a malajziai miniszterelnök szombati sajtóértekezletén.
Közben Szumátra szigetén élő indonéz halászok azt állítják, hogy látták a repülőgépet, amely szerintük füstölt, és valószínűleg a tengerbe zuhant a Malaka-szoros környékén.Egy Hendra nevű, Pangkalan Susu kerületben lakó halász elmondta hétfőn az indonéz hírügynökségnek, hogy 8-án egyhetes útra indult több társával. Aznap helyi idő szerint 11 órakor láttak átrepülni maguk fölött egy fehér repülőgépet, amelynek füst jött a hátsó részéből. Az alacsonyan szálló gép a bal oldalára dőlt, és egy perc múlva eltűnt a szemük elől.
„Azt gyanítottuk, hogy a tengerbe zuhant. (...) A nagy hullámzásban nem tudtunk odamenni, és az üzemanyagunk sem volt elég” – mondta. A gép szerintük a Malaka-szoros partján fekvő Aceh indonéz tartomány vizeiben zuhanhatott le.