Kínai hivatalos vélemény szerint nem a szombaton eltűnt malajziai utasszállító repülőgép roncsai azok az úszó tárgyak a Dél-kínai-tengeren, amelyeket műholdfelvételeken észleltek Vietnam déli csücske közelében. A kínai polgári repülési hatóság szóvivője a DPA hírügynökségnek adott csütörtöki nyilatkozatában nem részletezve, hogyan jutottak erre a következtetésre.
Vietnam azt jelezte csütörtökön, hogy a szóban forgó övezetben nem találtak roncsokat, amelyek a kínai műholdfelvételek szerint a Malaysia Airlines Boeing 777-es gépének darabjai lehettek. „Ma reggel két AN–26-os gépet küldtünk a Con Dao-szigethez közeli tengeri zónába, ahol egy kínai műhold három gyanús tárgyat észlelt. Visszatértek, eddig semmit sem találtak” – közölte az AFP hírügynökséggel Dinh Viet Thang, a vietnami polgári repülési hatóság igazgatóhelyettese. Hasonlóképpen nyilatkozott a malajziai polgári repülés vezetője is, miután több maláj gép átvizsgálta a környéket. „Odamentünk, nincs ott semmi” – mondta Azharuddin Abdul Rahman újságíróknak Kuala Lumpurban.
A Hszinhua korábbi jelentése a tengerben sodródó tárgyakról nem tér ki arra, hogy a pekingi hatóságok mikor értesültek először a vasárnap készült műholdfelvételekről. A kínai védelmi tárca tudományos, technológiai és ipari igazgatóságának (SASTIND) honlapjára feltett képeken közel ugyanazokat a koordinátákat – az északi szélesség 6,7 fokát és a keleti hosszúság 105,63 fokát – adják meg a roncsok helyzetére vonatkozóan, mint amelyekről vasárnap tett említést Li Csia-hsziang, a kínai polgári repülési hatóság vezetője, jelezve, hogy mentőcsapatokat küldtek a térségbe.
A Hszinhua jelentése szerint a zónaidő szerint a vasárnap délelőtt egy húsz kilométeres sugarú körben készült képeken három tárgy látszik: egy 13-szor 18 méteres, egy 14-szer 19 méteres és egy 22-szer 24 méteres darab. Az azóta eltelt hosszú idő miatt azonban egyáltalán nem biztos, hogy az észlelt tárgyak most is ugyanott vannak.
A The Wall Street Journal című amerikai lap azt írta csütörtöki számában, hogy amerikai szakértők gyanúja szerint a gép még négy órán át repült, miután elveszítette kapcsolatát a földi irányítókkal. Kiadott jelentésük ezt a hajtóművek adataira alapozza, amelyek automatikusan letöltődnek a földi irányító központnak a rutinszerű karbantartási programok részeként.
A jelentés kérdéseket vet fel azt illetően, miért repült volna a gép kapcsolat nélkül, és egyáltalán irányította-e valaki az adott időben. Amerikai terrorelhárítási tisztségviselők azt is találgatják, nem kapcsolta-e ki az egyik pilóta vagy másvalaki szándékosan a transzpondert (válaszjeladó készüléket), hogy a gép hollétét ne tudják észlelni, és eltéríthető legyen.
Az NBC televízió szerdai híradása szerint amerikai illetékesek kijelentették, hogy az Egyesült Államok kémműholdjai nem észleltek semmiféle robbanást abban az időintervallumban, amikor a légi irányítás elvesztette a kapcsolatot a malajziai légitársaság Pekingbe tartó repülőgépével.
A malajziai hadsereg egy radarja korábban a Malaka-szoros közelében észlelte a szombaton eltűnt Boeing 777-es utasszállító repülőgépet. Az eddig megbízható támpontok nélkül folytatott kutatásokban szerdán már összesen 92 600 négyzetkilométeren (magyarországnyi területen) keresték az eltűnt repülőgépet a több mint tíz országból küldött mentőhajók és repülőgépek.