Maláj utasszállító: két apró furcsaságra akadtak

A két irányítási szolgálat közti „holtteret” használhatták ki az esetleges géprablók.

WL
2014. 03. 22. 7:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tekintélyes brit konzervatív napilap közelebbről nem részletezett forrásokból megszerezte a gép és az irányítás közötti kommunikáció utolsó 54 percének leiratát, és bemutatta repülésbiztonsági szakértőknek.

A szakemberek véleménye szerint a kommunikáció „tökéletesen rutinszerű” volt, két kivétellel. Az első „potenciálisan furcsa” mozzanat helyi idő szerint hajnali 1.07-kor volt, amikor az első tiszt közölte az irányítással, hogy a gép 35 ezer láb (hozzávetőleg 10 850 méteres) magasságban repült. A brit lap által kérdezett szakértők szerint ez a közlés felesleges volt, mivel ugyanezt a pilóta hat perccel korábban is jelezte az irányítóknak.

Ráadásul a második, megismételt közlés döntő pillanatban hangzott el, ugyanis éppen 1.07-kor küldte a Boeing digitális adatközlő rendszere (ACARS) az utolsó automatikus helyzetjelentést a gép állapotáról. A rendszert az ezt követő 30 percben – a jelek szerint szándékosan – valaki működésképtelenné tette.

A másik furcsa mozzanat – amely felvetheti a szándékosság lehetőségét a gép eltűnésével kapcsolatban – a The Daily Telegraph által idézett szakértők szerint az, hogy a kommunikáció megszakadása és a repülőgép ezután észlelt, éles ívű nyugati irányú fordulója éppen akkor történt, amikor a Pekingbe tartó járatot a Kuala Lumpur-i irányítás átadta volna a vietnami Ho Chi Minh-város légi irányítóinak.

A brit lapnak a British Airways légitársaság egy volt pilótája, aki Boeing 777-esekkel repült, azt mondta: ha ő el akarna „lopni” egy repülőt, azt ezen a ponton tenné. Az átadások időszakában ugyanis előfordulhat egy rövid „holttér” a két irányítási szolgálat között, és ez volt az egyetlen olyan pillanat, amikor a malajziai repülőgépet esetleg egyik földi központból sem látták – tette hozzá a volt BA-pilóta.

Újabb, a vízfelszínen lebegő tárgyakra bukkantak az eltűnt malajziai repülőgép utáni kutatást segítő kínai műholdak – jelentette be szombaton a malajziai védelmi miniszter.

Ezeket a tárgyakat a „déli kutatási övezetben” (az Indonéziától az Indiai-óceán déli részéig terjedő térségben) fedezték fel, abban a régióban, ahol korábbi hasonló felvételek alapján jelenleg is folyik a kutatás a gép után. A malajziai miniszter szerint a mostani képeken látható egyik tárgy nagyon nagy, 22-szer 30 méteres. Kína hajókat küld a helyszínre.

Kína azért vállal különösen nagy szerepet a keresésben, mert a Malaysia Airlines éppen két héttel ezelőtt eltűnt Boeing 777-es típusú repülőgépén 154 kínai utas volt. A repülő Kuala Lumpurból Pekingbe tartott 239 emberrel a fedélzetén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.