A bizottság megállapításai szerint már mutatkoznak a jelei annak, hogy a romák életkörülményei javulásnak indulnak. Brüsszel szerint több romagyerek jár óvodába, egyre több olyan mentorprogram indul, amely a romák elhelyezkedését hivatott elősegíteni, és az olyan kezdeményezések is szaporodnak, amelyek hidat óhajtanak építeni a romák és a nem roma közösségek között. Ennek dacára a brüsszeli testület arra is rámutat, hogy a cigányság még mindig szegénységgel, társadalmi kirekesztettséggel és diszkriminációval kénytelen szembenézni.
Viviane Reding, a bizottság alapjogokért felelős tagja úgy fogalmazott, hogy a pénteki, brüsszeli romacsúcs reménykeltő, mert azt bizonyítja, hogy a korábbi időszak érdektelensége után a romaintegráció ügye felkerült a politikusok radarernyőjére. Reding rámutatott, hogy a bizottság a pozitív eredményeket igyekezett számba venni, és azokhoz próbált ajánlásokat fűzni, annak érdekében, hogy támogatást és bátorítást adjanak azoknak a politikusoknak, akik folytatni akarják erőfeszítéseiket.
A magyar EU-elnökség idején készült el egy határozott cigánystratégia, és szintén ekkor indult a nemzeti romaintegrációs stratégiák európai keretrendszere.
Még ebben az évben megnyitják a baranyai megyeszékhelyen a magyarországi cigányság második világháborús szenvedéseit kutató dokumentációs központot – írta korábban a Népszabadság.
„A bizottság ül a kormánynál, de motor nélkül semmire sem vagyunk képesek, a folyamatnak most 28 motorja van” – hangoztatta a luxemburgi politikus, aki szerint az elmúlt időszakban valóságos „kis csodák” történtek. Kiemelte annak fontosságát, hogy el kell érni, hogy minden romagyerek járhasson iskolába, jelenleg ugyanis átlagosan negyven százalékuk nem fejezi be az általános iskolát. Meg kell törni azt az ördögi kört, hogy nincs végzettségük, képzetlenek, és ezért elhelyezkedni sem tudnak – jelentette ki Reding, aki külön hangsúlyozta, hogy Magyarországon sikerült elérni, hogy a romagyerekek 79 százaléka óvodába járjon, jövőre pedig hároméves kortól kötelező lesz minden gyereket óvodába járatni.