Fülöp Judit, az államtitkárság sajtófőnökének tájékoztatása szerint a rendezvény megnyitóján Bohuslav Sobotka cseh miniszterelnök és Csang Kao-Li kínai miniszterelnök-helyettes mellett a közép- és kelet-európai országok nevében felszólaló államtitkár elmondta: a világban lezajlott gazdasági, politikai és katonai változások miatt Európa jelentősen veszített versenyképességéből.
„Ebben a helyzetben a bezárkózás és a befelé fordulás biztosan rossz megoldás, ehelyett az Európai Uniónak bátorítania kellene tagállamait, hogy építsenek széles körű együttműködést a világ rohamosan fejlődő régióival. Kína és Közép-Európa szoros együttműködése igazi európai érdek, a közép-európai országok és Kína sikeres együttműködéséből az egész Európai Unió profitálni fog” – fogalmazott a tájékoztatás szerint Szijjártó Péter.
A kínai kapcsolatokért felelős kormánybiztos beszélt arról is, Magyarország mindent megtesz annak érdekében, hogy 2018-ra megduplázódjon a régió és Kína közötti kereskedelmi forgalom jelenleg hatmilliárd dolláros mértéke.
Szijjártó Péter – az előtte felszólaló kínai miniszterelnök-helyetteshez hasonlóan – a regionális együttműködés zászlóshajójának nevezte a Budapest–Belgrád vasútvonal felújítását, amelyről folyamatosak az egyeztetések a kínai, a magyar és a szerb kormány között.
Szijjártó Péter beszédet mondott a Kínai Befektetési Fórumon is, ahol az európai versenyképesség visszaszerzése egyik legjobb eszközének nevezte a kínai vállalatok egyre növekedő európai beruházásait és egyre erősödő jelenlétét az európai piacokon. Kiemelte: Közép-Európának szüksége van az észak-déli irányú közlekedési infrastruktúrát fejlesztő beruházásokra.
„Mivel az Európai Unió egyre kevésbé támogatja ezeket a beruházásokat, a közép-európai országok készen állnak ezeket kínai tőke bevonásával végrehajtani, az pedig komoly lehetőséget nyújt a kínai vállalatoknak az európai piacokra való belépésre” – idézi a tájékoztatás Szijjártó Pétert.
Az államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy ezek a beruházások összhangban állnak Kína stratégiájával is, amely szerint a dél-európai kikötőkbe érkező árukat vasúton, Közép-Európán keresztül szállítják a nyugat-európai országokba.