Kevesebb mint három óra alatt lehet majd eljutni Budapestről Belgrádba, ha kínai pénzből elkészül a modern, villamosított vasútvonal, amelyről Orbán Viktor miniszterelnök a Kelet-Közép-Európa–Kína csúcstalálkozón állapodott meg a szerb és a kínai kormányfővel. A gyorsvasútvonal fellendíti majd a két ország közötti turizmust, valódi hozadéka azonban ennél sokkal több: rajtunk halad majd keresztül a Selyemút, hazánk lehet a fő ütőér Európának mind a Kínával, mind a Törökországgal és a balkáni államokkal folytatott kereskedelemben.
Az elmúlt években megkezdődött egyfajta közeledés a két ország között – szimbolikus lépések történtek mindkét fél részéről a háborúban egymásnak okozott sebek feldolgozására, utóbb pedig magyar kulturális intézet nyílik Belgrádban – a vasútvonal valódi hozadéka nem a turizmusban rejlik. A trianoni békediktátum előtt itt kétvágányú vasúti pálya volt, csak az egyiket utána felszedették velünk – mondta el portálunknak Bíró Koppány Ajtony. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok főtitkára hozzátette: ez a vonal szenvedte meg a legjobban, hogy az utóbbi 20-30 évben az állam nem áldozott a vasút karbantartására, fejlesztésére. Ha viszont elkészül, 160 km/óra sebességgel robognak majd a személyvonatok, és 100-120 km/órával folyhat majd a teherfuvarozás
Belgrád gazdasági súlya nő
Korábban a Hír Televízió Magyarország élőben című műsorában azt is megemlítette, hogy nem is a vonatok sebessége, hanem a megbízhatóság a legfontosabb, az, hogy három óra alatt az áru biztonságosan megteheti az utat Belgrádból Budapestre. Kifejtette: Szerbiának és Magyarországnak közvetlen haszna is van az együttműködésből. A Balkán és Törökország felől az unióba áramló áruforgalom az utóbbi években megsokszorozódott, a Belgrád–Budapest vonalon sokkal rövidebb az út Európa belseje felé, mint kerülőúton Románia és Szlovákia irányából, vagy Szlovénia és Horvátország felől megközelítve Ausztriát.
A szakember elmondta: bár eddig a vonalak leromlott állapota visszatartotta a nagyobb szállítmányozókat, megfelelő üzembiztonság és nagyobb átbocsátóképesség mellett a forgalom visszakerülne a vasútra, ami 8-12 százalékkal olcsóbb, mint a közúti szállítás, és összehasonlíthatatlanul gyorsabb, mint a tengeri.