Gazdasági öngyilkosságra készül Oroszország?

Feledi György szakértő elmondása szerint a hidegháborús állapotokat állítaná vissza Oroszország ezzel a lépéssel.

MD
2014. 09. 09. 19:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elmondása szerint a hidegháborús állapotokat állítaná vissza Oroszország ezzel a lépéssel, amely amellett, hogy gazdaságilag Oroszországot is sújtaná, saját légitársaságának, az Aeroflotnak is ártana. A légicég ugyanis részesül az átrepülő gépek után fizetett léginavigációs szolgáltatási díjból. A szakértő hozzátette: a légtér lezárása semminek sem kedvez, tárgyalási álláspontnak pedig gyenge a NATO-val szemben, hiszen egy kereskedelmi légitársaság profitjának csökkenése nem fogja „meghatni” az észak-atlanti szervezetet.

Mellékes hatásként a légi piac jelentős részét átrendezheti a lépés: azoknak a légitársaságoknak, amelyek Ázsiába az orosz légtéren keresztül repülnek, a döntés hatályba lépésével meg kellene kerülniük az országot. Például a skandináv SAS-nak vagy a Finnairnek ez nagyjából 30 ezer dollár plusz kerozinköltséget jelentene egy útra. A légtérzárással az egyébként is jó helyzetben lévő közel-keleti légitársaságok kerülnének még előnyösebb helyzetbe, például az Emirates és az Etihad Airways. Ezek a légitársaságok ugyanis most sem használják az orosz légteret Ázsia felé, mert dubaji, illetve abu-dzabi központjukból Oroszország érintése nélkül is ideális útvonalon tudnak Ázsiába repülni.

Magyarország légterében Feledi György elmondása szerint jelentős változásra nem kell számítani, az átrepülőforgalom megnövekedhet, de a HungaroControl várhatóan kellő professzionalizmussal tudja majd ezt a helyzetet is kezelni szükség esetén.

Feledi György elmondta még, hogy teljes légtérzárra – bár most csak az átrepülő forgalmat tiltanák az oroszok – egyszer már volt példa a kontinensméretű országban. 1981-ben az Egyesült Államokban a légiforgalmi irányítók sztrájkja miatt az egész ország légterében leállt a közlekedés. Ronald Reagan exelnök erre akkor úgy reagált, hogy visszavonhatatlanul elbocsátott 11 ezer irányítót és bevonta a hadsereg irányítóit. Ezt azzal indokolta, hogy senkinek nincs joga elzárni az amerikai eget a forgalom elől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.