Még mindig nem tudják megvizsgálni a helyszínt

A malajziai kutatócsoport még mindig nem tudott eljutni a malajziai légitársaság katasztrófájának helyszínére.

MD
2014. 09. 18. 15:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hishamuddin Hussein emlékeztetett arra, hogy az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) megfigyelőire rálőttek legutóbbi ellenőrző körútjuk során a Boeing–777-es gép lezuhanásának körzetében.

„A helyzet változatlanul veszélyes, nem teszi lehetővé a szakértők számára az odajutást. De nem veszítettük el a reményt, hogy mihamarabb elutazhatnak a helyszínre” – hangsúlyozta a miniszter. Mint mondta, az ausztrál, malajziai és holland szakértőkből álló nemzetközi csoport „fogja megállapítani, mikor nyílik lehetőség arra, hogy minimális kockázat mellett elutazhassanak a katasztrófa helyszínére”.

A malajziai védelmi miniszter, akinek rokonai is meghaltak a repülőszerencsétlenségben, a hónap elején Kijevben és Moszkvában is tárgyalt, kérve a vizsgálóbizottság eljutásának lehetővé tételét a gép lezuhanásának helyszínére, Doneck térségébe, és ott felkutathassák a még esetleg ott maradt tetemeket.

Magukat fel nem fedő megbízók harmincmillió dollárt ajánlottak fel a nyomravezetőnek és egy német magánnyomozó céget alkalmaztak annak kiderítésére, hogy ki lőtte le az utasszállítót. A minden idők legnagyobb „vérdíjáról” beszámoló cikkében a Capital című német üzleti magazin emlékeztet arra, hogy Oszama bin Laden terroristavezérért 25 millió dolláros nyomravezetői jutalmat ajánlottak fel annak idején.

A schleswig-holsteini székhelyű Wifka nyomozóiroda azt a megbízást kapta, hogy nyomozza ki és azonosítsa a maláj gépet lelövőket, akik a több száz ember halálát okozták. „A szörnyű gyilkosság vagy »baleset« után minden politikai fél belföldön és külföldön egyaránt azt nyilatkozta, tartoznak annyival az áldozatoknak, hozzátartozóiknak és a nyilvánosságnak, hogy tisztázzák a szerencsétlenség körülményeit és bemutassák a történtek bizonyítékait. Eddig egyik sem történt meg” – fogalmazott a Wifka.

A cég közleményében kifejtette, hogy megbízója 30 millió dolláros jutalmat ajánlott fel a repülő elpusztításáért felelősök azonosításához vezető információért. „Mindenkit meg lehet vásárolni. Csak az a kérdés, hogy mennyiért” – mondta Josef Resch, a nyomozás vezetője.

A Wifka szerdán azt írta honlapján: meg akarják tudni, ki adta ki a parancsot a gép lelövésére, ki tussolta el, mi történt a fegyverrel, amellyel lőttek, és ki működött közre a gép lelövésében. „Aki olyan bizonyítékkal szolgál, amely azonosítja azokat, akik felelősek a gép lelövéséért, megkapja a 30 millió dollárt” – ígérték.

A nyomozóiroda azt is közölte, hogy az összeg Zürichben van letétbe helyezve a legnagyobb svájci bankban, és a nyomravezető új személyazonosságot kap. A megbízók kilétét ugyan Resch sem ismeri, de nincs kétsége az ajánlat komolyságát illetően. Josef Resch harminc éve dolgozik magánnyomozóként, pár éve sikerült Florian Homm nyomára akadnia, aki eltűnt, miután 2007-ben befektetési csalással vádolták meg Amerikában.

A malajziai légitársaság Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó MH17-es járatán, amelyet július 17-én minden valószínűség szerint lelőttek, 43 malajziai állampolgár tartózkodott. Közülük eddig 34 áldozat földi maradványait szállították haza. A tragédiában összesen 298-an vesztették életüket, többségük holland állampolgár volt.

A vizsgálatot végző Holland Biztonsági Testület szeptember 9-én közzétett előzetes jelentése szerint a Boeing–777-es több, kívülről érkező, nagy mozgási energiájú tárgy okozta szerkezeti károsodás miatt még a levegőben darabokra szakadt Délkelet-Ukrajna felett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.