– Lépten-nyomon halljuk, hogy szinódusra hívnak katolikus egyházi vezetőket Rómába. De mi ez a szinódus? Kik vesznek részt rajta, és miről beszélgetnek? Mi történik egy ilyenen a Vatikán falai közt?
– A szó maga görög eredetű, összejövetelt jelent. A második vatikáni zsinat szerette volna, ha teret kap az egyházban a püspökök kollegialitásának megélése, ezért megteremtette az egyetemes zsinatok mellett a szinódust. Ezeken a közgyűléseken a zsinattal ellentétben nem az összes püspök vesz részt, csak az egyes püspöki karok meghatározott rend szerint kiválasztott képviselői. Az ezeket előkészítő, koordináló, majd az utómunkálatokat elvégző állandó intézmény a Püspöki Szinódus, amelyet Lorenzo Baldisseri bíboros vezet. A szinódus rendes általános ülésére három-négy évente kerül sor, 1967-ben volt az első, 2012-ben az utolsó, tizenharmadik. Rendkívüli általános szinódusi közgyűlésből eddig kettő volt, a legutóbbi, az 1985-ös a zsinat értelmezéséről, alkalmazásáról szólt. Ezek témáját a pápa szabadon jelöli ki, általában gyors elintézést kívánó ügyek kerülhetnek elő. Ezeken kívül tanácskozhatnak regionális, kontinentális szinten is a püspökök, ez a részleges szinódusi ülés.
Házastársak is felszólalnak a vasárnap kezdődő püspöki szinóduson, amelynek részletes programját Lorenzo Baldisseri bíboros, szinódusi főtitkár a Vatikánban pénteken tartott sajtótájékoztatón ismertette.
– Most mi a „gyors elintézést kívánó” ügy, amely miatt nem lehet a 2015-ös rendes általános szinódusra várni?
– Ferenc pápa döntése azt célozta, hogy a 2015-ben tartandó tizennegyedik rendes általános ülés előtt egy évvel sor kerüljön egyfajta állapotfelmérésre. Ezért 2013 októberében a Szentszék előkészítő dokumentumot küldött ki, amelynek III. része nyolc fejezetre bontva, kérdőívszerűen vizsgálta meg a család, házasság, nemiség helyzetét a világegyházban. A válaszok 2014 januárjára érkeztek be Rómába. Ezek alapján állt össze a szinódus munkadokumentuma, amely a mostani tanácskozások alapját fogja képezni. A rendkívüli ülés célja tehát az volt, hogy mérjék fel a katolikus egyházban a helyzetet, a gyakorlat és a tanítás egymáshoz való viszonyát, illetve megvizsgálják, hogy a hívők milyen módon élik meg a nemiség, a házasság és a család terén a kereszténységüket.