Erdő Péter kijelentette: az egyházat övező társadalom és a benne élő családok nehézségei nem képviselnek új keletű problémát. Változást az hozott, hogy a 20. század második felében olyan irányzatok erősödtek meg, amelyek megkérdőjelezik, hogy a család a társadalom alapvető intézménye – hangsúlyozta. Hozzátette, az a cél, hogy a család evangéliumát a mai kultúra nyelvén fogalmazzák meg: „ehhez sok munka és párbeszéd kell”.
A családpasztoráció kihívásai az új evangelizáció összefüggésében című rendkívüli szinódus főrelátorának Ferenc pápa nevezte ki az esztergom–budapesti érseket.
Erdő bíboros úgy fogalmazott, az október 5–19. közötti szinódus pasztorációs és társadalmi helyzetfelmérés lesz. Megjegyezte, tudja, hogy várakozás előzi meg a szinódus eredményeit a közvélemény és a sajtó részéről is, de a szinódus „első lépés egy többfokozatú folyamatban”. Úgy vélte, hogy a 2015 októberében következő rendes szinóduson születhet „mélyebb antropológiai átgondolás a gyakorlati kérdések megválaszolásával”.
A 77 oldalas munkadokumentum (instrumentum laboris) arra ad választ, mennyire ismerik a hívők az egyháznak a családról szóló tanítását és mennyire ismeri az egyház a mai világban élő családok helyzetét. Külön fejezet foglalkozik az élettársi kapcsolatban élőkkel, az elváltakkal és az azonos neműek párkapcsolataival is.
A sajtótájékoztatón Erdő Péter mellett Lorenzo Baldisseri bíboros, szinódusi főtitkár, André Vingt-Trois párizsi érsek, delegált elnök, Bruno Forte érsek, rendkívüli titkár, valamint egy olasz katolikus házaspár szólalt fel.
A háromrészes munkadokumentum első része azt állapítja meg, hogy a hívők kevéssé ismerik pontosan az egyháznak a családról való tanítását. A dokumentum ezt azzal is magyarázza, hogy a kevéssé felkészült papok nem tudják megfelelően átadni például a szexualitással vagy a családalapítással kapcsolatos tanításokat. Másrészt a mai társadalomban élő hívők „részlegesen” fogadják el az egyház előírásait, ami az emberi élet védelmét, a születésszabályozást, a válást vagy a házasságon kívüli kapcsolatot illeti.
Ezért „új nyelvezetre, új módozatokra” van szükség az egyház és a családok közötti kapcsolattartásban. A sajtótájékoztató résztvevői hangsúlyozták, hogy a mai családra rányomja a bélyegét az individualizmus kortárs kultúrája, amelyben a gyermek „akadályozza a személyes szabadságot és jólétet”. Ezzel egy időben azonban a gazdasági válság is komoly akadályokat emel a családalapítás elé. A dokumentum a családokat segítő állami politikát sürget.
A második rész kritikus pontként jelöli meg a családok felaprózódását, a családon belüli erőszakot, a gyermekekkel való emberkereskedelmet, a drogtól és alkoholtól való függőséget. A dokumentum kiemeli, hogy a szülőket terhelő fárasztó munkatempó, a migráció, a szegénység éppúgy, mint a szabad vasárnap eltörlése negatívan hat a családok életére, de a szülők és gyerekek közötti kommunikációt gyakran az internetes és mobiltelefon-függőség is megakadályozza.
Külön fejezet foglalkozik az élettársi kapcsolatban élőkkel és a szentségekben nem részesülő elváltakkal. A dokumentum nemet mond az azonos neműek házasságára és az ezt engedélyező polgári törvényekre. Nemet mond az azonos nemű párok általi örökbefogadásra is. Ugyanakkor elítéli kirekesztésüket és befogadásukat szorgalmazza. A dokumentum nemet mond a „szexuális identitás megszüntetését” hirdető gender-elméletekre.
A dokumentum utolsó része a gyermekek vallásos nevelésével foglalkozik. A gazdasági, ideológiai válságba kerülő családokban a fiatalok is eltávolodnak a hittől, különösen Európa keleti országaiban. Erdő Péter Románia és Litvánia példáját említette, hangsúlyozva, hogy nemcsak a fiatalok, családanyák is tömegesen vállalnak külföldön munkát úgy, hogy hazájukban hagyják férjüket és gyermekeiket.