Versenyben van a keleti nyitás stratégia

Egy homályos hátterű német–román kezdeményezés versenyez velünk a Magyarország érdekeit képviselő Selyemút-programban.

Buzna Viktor
2014. 12. 12. 4:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kelet-közép-európai országok megkerülhetetlen, így kiemelt szereplői a Kínát Európával összekötő Selyemút kereskedelmi övezetnek – mondta Guó Je-csou, a Kínai Kommunista Párt külügyi osztályának alelnöke egy tudományos delegáció fogadásán. A magyar, cseh, szerb és román kutatókból álló csoport közel kéthetes látogatása során a kínai politikát és gazdaságot érintő több fejleményről is tájékozódott, a hangsúly azonban az eurázsiai kontinenst szárazföldi és vízi utakon egyaránt átívelő kereskedelmi övezeten, a Selyemút-programon volt.

– Az önök térsége a híd kelet és nyugat között, amit Kína felismert – folytatta Guó, s arra biztatta a látogatáson képviselt országokat, hogy aktívabban vegyenek részt a kereskedelmi övezet megtervezésében. Az ókorban kiépült ázsiai kereskedőhálózatról elnevezett Selyemút-programot tavaly szeptemberben hirdette meg Kína elnöke, Hszi Csin-ping, s teljes kiépítése évtizedekig eltart majd. Peking látszólag továbbra is komolyan gondolja kezdeti elhatározását, miszerint a potenciálisan érintett országokkal közösen dolgozná ki az óriásberuházásokkal járó útvonalak megrajzolását. Erre utal az is, hogy a párt külügyi alelnöke jelezte: a Selyemút-program segítségével az országoknak lehetősége van elmélyíteni kapcsolataikat Kínával, nemcsak a gazdaság, de a politika, a kultúra vagy az energiabiztonság területein is. Ezzel kapcsolatban megjegyezte, a kelet-közép-európai államoknak minderre most kiváló lehetőségük van, mivel viszonyuk Kínával sokkal kedvezőbb, mint a nyugat-európai országoknak. A Selyemút-programban való részvételért valójában nagy a verseny Magyarország és szomszédai között. A nyugati és kínai piacokat összekötő kereskedelmi övezet kialakításának legaktuálisabb kérdése ugyanis az infrastruktúra kiépítése, ami nemcsak a belföldi úthálózatok modernizálását, de regionális szinten vezető kereskedelmi, logisztikai pozíciót is biztosíthat az egyes nemzetállamoknak. Ezért is volt komoly diplomáciai siker, amikor tavaly novemberben Orbán Viktor miniszterelnök Li Ko-csiang kínai és Ivica Dacsics szerb kormányfővel megállapodott a Magyarországot és Szerbiát összekötő, közel hárommilliárd dolláros vasút megépítéséről. Akkor, külügyi államtitkárként Szijjártó Péter két stratégiai céllal magyarázta a befektetést: egyrészt azzal, hogy Magyarország elősegítse a közép-európai– nyugat-balkáni együttműködést, másrészt pedig azzal, hogy hazánk váljon a kínai áruk Nyugat-Európába juttatásának regionális tranzitországává. Utóbbi érv egyébként azóta a kormány keleti nyitás politikájának egyik központi üzenetévé vált. Szijjártó már külgazdasági és külügyminiszterként, a lapunknak adott interjúban is megerősítette a kereskedelmi hídfőállást dédelgető külpolitikai stratégiát.

A nemzetközi helyzet egyébként elvileg hazánk malmára hajthatja a vizet. Kína ugyanis évek óta sikerrel kilincsel ajánlataival a gazdasági válságban megrokkant görög államnál, s ennek eredményeként több infrastrukturális befektetést, köztük a pireuszi kikötőt is megszerezték. A kínai tőkétől Peking, s Athén egyaránt azt várja, hogy a jelenleg legnagyobb forgalmat lebonyolító európai kikötő, Rotterdam helyét a jövőben Pireusz vegye át. A hazánkat Szerbiával összekötő vasútvonal tehát a görög kikötőben átrakodott, majd a Balkánon keresztül Belgrádig szállított árukat vinné tovább Budapestig, hogy onnan folytassák útjukat Nyugat-Európába.
Csakhogy a Budapest–Belgrád vonalon egyelőre az első kapavágás sem történt meg, s a kutatói látogatás alkalmával az is kiderült: korántsem biztos, hogy a tranzitországszerep mint a magyar kormány által kitűzött stratégiai cél megvalósulhat.

A helyzet jelenleg komplikált – ennyi volt a Kínai Nemzeti Vasúttársaság vezetője, Cseng Csí-an válasza, amikor helyszíni tudósítónk megkérdezte: mikor kezdődnek a Budapest–Belgrád vonal felújításának és bővítésének munkálatai, s milyen politikai, jogi akadályok állnak előtte. Szijjártó Péter még októberben megerősítette azt az értesülésünket, miszerint szerb jogszabályokba ütközött a beruházást fedező kínai hitelkonstrukció, ezért a felek újratárgyalják azt. Könnyen lehet azonban, hogy Belgrád az újabb fordulóval vív ki magának kedvezőbb feltételeket. A látogatás során ugyanis kiderült, hogy a megállapodás a kínai fél számára presztízskérdés. A delegációnak bemutatott prezentáció szerint a vasúttársaság az infrastruktúra-fejlesztésen túl más üzletekben is érdekelt. A szervezetet vezető Cseng Csí-an leszögezte, az Európai Unió piacán nemcsak vasúti technológiával, hanem befektetői tőkével is jelen szeretnének lenni, s különösen érdeklődnek az ingatlanpiaci beruházások iránt.

Bár még nem látni a szerb–kínai tárgyalások végeredményét, az már biztos, hogy Belgrád sikeresen érvényesíti akaratát. Legalábbis erre következtethetünk abból, hogy a vasútvonalat potenciálisan építő Santung Gyorsvasút Vállalat kiemelt figyelmet szentel a szerb félnek.

– Az ajánlatot elkészítettük, s bizakodva várjuk a Szerb Központi Bank válaszát – mondta a vállalatot vezető Szun Lí-an, amikor a delegációt fogadta a cég csinani központjában. Az állami tulajdonban lévő, három és negyedmilliárd dolláros bejegyzett tőkéjű vállalat portfóliója egyébként a pekingi vasúttársasághoz hasonlóan szintén sokszínű. Saját pénzintézete és médiacsoportja van, s nemcsak a santungi tartományt átszövő háromezer-nyolcszáz kilométer hosszú vasútvonalat építette meg, de az egész infrastruktúrahálózatot Afrika számos országában, Irakban, Vietnamban – és Szerbiában is.

Talán a kipróbált üzleti kapcsolatnak hála, de a kutatói delegáció látogatásakor egyértelművé vált: a santungi vállalat nem a papírforma szerint példásan teljesítő magyar felet, hanem a beruházás pénzügyi oldalát egyelőre késleltető Belgrádot favorizálja. Legalábbis ez derült ki abból, hogy a cégvezér Szun Lí-an bejelentette: a vállalat regionális terjeszkedését, így magyarországi ügyleteit is Szerbiából kívánja irányítani. A két fél közötti jó viszony háttere a látogatás végére világossá vált – a cégtörténetet bemutató szalon fotóalbumában többször is felbukkan a már említett Ivica Dacsics immár szerb exminiszterelnökként, s talán az sem véletlen, hogy a vállalat kosárlabdacsapatának sztárjátékosa az egykor az Egyesült Államokból átszerződött szerb sportoló, Miroslav Raduljica.

Míg a szemlátomást gyorsabb szerb diplomácia csak a Budapest–Belgrád vasútvonal projektjében vette át a vezető szerepet, addig egy német hátszéllel támogatott román kezdeményezés akár az egész programot veszélyeztetheti. A román kutatói delegáció látványosan lobbizott a kínai árukat vízi úton, a Dunán keresztül Nyugat-Európába juttató elképzelés mellett. A Bukarestben bejegyzett agytröszt, az Eurisc Alapítvány programja a Duna-stratégiára épít: a kínai áruk a Fekete-tenger kikötőitől, Konstancától vagy Galacitól egészen a németországi Fekete-erdőig hajóznának, s onnan történne terítésük az uniós piacon.

Az Eurisc Alapítvány a Duna-stratégiában rejlő lehetőségre alapoz, ami a folyó menti országok egy egyedülálló európai kereskedelmi csatornáját biztosítja majd – írja a kínai félnek szánt bemutatkozó anyagában a társaság. A német–kínai–román stratégiai terv további előnye – áll a dokumentumban –, hogy összekötheti a jelenleg már működő lengyel–német vasútvonalat és a déli tengereken működő vízi folyosókat.

Az Eurisc arra is felhívja Peking figyelmét, hogy a Galaci kikötő használata esetén Kína Moldovát és Ukrajnát is elérheti, ahol az országnak komoly mezőgazdasági érdekei vannak, s a terv támogatása esetén jelentősen növelheti kereskedelmét.

Arról nem tudni, miként fogadta a kínai fél a német–román kezdeményezést, azt viszont igen, hogy a terv hivatalos bemutatása már a kutatói csoport látogatása előtt megtörtént. Idén szeptemberben, a szecsuani Csungkingben a helyi vezetőségnek prezentált egy román küldöttség, s ahogyan azt a delegáció egy tagja tudósítónknak elárulta: bár áttörést eddig nem értek el, a kínaiak üdvözölték a kezdeményezést.

Az biztos, a román agytröszt magas szintű bukaresti és brüsszeli politikai körökbe ágyazódik be, ezért komoly érdekérvényesítő képessége lehet. A szervezet ügyvezető alelnöke ugyanis Liviu Muresan, aki 1989 óta a román biztonságpolitika központi alakja. A rendszerváltás utáni első miniszterelnök, Petre Roman tanácsadója, s részt vesz a román hadsereg demokratizálásáért létrejött akciócsoport (CADA) munkájában. Angol nyelvű önéletrajza szerint 1991-től 2001-ig valamennyi kormány alkalmazta biztonságpolitikai tanácsadóként, miközben a rendszerváltás óta EU-s katonai szervezetekben képviseli Romániát. Az 1995-ben megalapított, többek között haderőreformmal, kritikus infrastruktúra-védelemmel és a terrorizmus elleni harccal is foglalkozó agytröszt előkerült a titkos iratokat kiszivárogtató WikiLeaks honlapján is. A dokumentumból mindössze annyit lehet megtudni, hogy a román cég felvette a kapcsolatot az amerikai hírszerzésre szakosodott magán biztonsági vállalattal, a Stratforral.

Nagyon komolyan kell venni a román törekvéseket – reagált az eseményekre Matura Tamás Kína-szakértő, a magyar kutatói delegáció vezetője. Mint mondta, Bukarest kiválóan értesült, diplomáciája felkészült, s ami a legfontosabb, van Kína-stratégiája. Széles körű tájékozottságukra utal, hogy a dunai hajózásra épülő kezdeményezésükkel jól időzítettek. Míg korábban ugyanis elképzelhetetlen lett volna a nagymértékű dunai teherszállítmányozás, a szakértő szerint a legújabb hírek szerint érezhető némi politikai enyhülés a Duna ügyének rendezése kapcsán. Matura szerint attól nem kell félni, hogy a román terv megkérdőjelezhetné a Budapest– Belgrád vasútvonal létjogosultságát, ugyanakkor az eredményes román diplomácia Magyarország státusára nézve nem veszélytelen. A jól átgondolt, időben beharangozott román stratégia következtében a kínaiak arra a következtetésre juthatnak, hogy a Selyemút európai központja is lehetne ott, Magyarország helyett – figyelmeztet a szakértő.

Szerbia kiváló kínai kapcsolatai Matura Tamás szerint nemcsak a korábbi sikeres közös üzletekben gyökereznek, de megkönynyíti a dolgukat, hogy nem részesei az Európai Uniónak. Rugalmasabban és gyorsabban tudnak idomulni egymáshoz a kínai és szerb prioritások, feltételek, szabályok – mondja a szakértő, akit ezért nem is lepett meg, hogy a későbbi infrastrukturális beruházásait Kína onnan irányítja majd.

Matura Tamás szerint egyébként a kormány célja sem teljesen egyértelmű. Magyarországnak ugyanis nem egy tranzitország, hanem egy regionális logisztikai központ szerepet kellene megvalósítania a Selyemút-programon alapulva. A kínaiak most dolgoznak a Selyemút-program részletein – mondja Matura, s felkészült, kezdeményező magyar külpolitikát sürget.

Akár egy évtizedig is eltarthat a Selyemút kiépítése, de magyar oldalról már most el kell kezdeni a hazai érdekek érvényesítését, és szoros együttműködésre kell törekedni a kínaiakkal. A tervek ugyanis születőfélben vannak – mondta a szakértő. Hozzátette, ehhez a diplomácia hagyományos eszközei már nem elegendők. Hazánknak fel kellene ismernie, hogy Kína és a kelet-közép-európai országok kapcsolatai több síkon alakulnak, a politikai megállapodásokat több formában is lobbitevékenység előzi meg – mondta a szakértő, s hozzátette: a magyar diplomácia ezekben valamiért nem vesz részt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.