A kelet-közép-európai országok megkerülhetetlen, így kiemelt szereplői a Kínát Európával összekötő Selyemút kereskedelmi övezetnek – mondta Guó Je-csou, a Kínai Kommunista Párt külügyi osztályának alelnöke egy tudományos delegáció fogadásán. A magyar, cseh, szerb és román kutatókból álló csoport közel kéthetes látogatása során a kínai politikát és gazdaságot érintő több fejleményről is tájékozódott, a hangsúly azonban az eurázsiai kontinenst szárazföldi és vízi utakon egyaránt átívelő kereskedelmi övezeten, a Selyemút-programon volt.
– Az önök térsége a híd kelet és nyugat között, amit Kína felismert – folytatta Guó, s arra biztatta a látogatáson képviselt országokat, hogy aktívabban vegyenek részt a kereskedelmi övezet megtervezésében. Az ókorban kiépült ázsiai kereskedőhálózatról elnevezett Selyemút-programot tavaly szeptemberben hirdette meg Kína elnöke, Hszi Csin-ping, s teljes kiépítése évtizedekig eltart majd. Peking látszólag továbbra is komolyan gondolja kezdeti elhatározását, miszerint a potenciálisan érintett országokkal közösen dolgozná ki az óriásberuházásokkal járó útvonalak megrajzolását. Erre utal az is, hogy a párt külügyi alelnöke jelezte: a Selyemút-program segítségével az országoknak lehetősége van elmélyíteni kapcsolataikat Kínával, nemcsak a gazdaság, de a politika, a kultúra vagy az energiabiztonság területein is. Ezzel kapcsolatban megjegyezte, a kelet-közép-európai államoknak minderre most kiváló lehetőségük van, mivel viszonyuk Kínával sokkal kedvezőbb, mint a nyugat-európai országoknak. A Selyemút-programban való részvételért valójában nagy a verseny Magyarország és szomszédai között. A nyugati és kínai piacokat összekötő kereskedelmi övezet kialakításának legaktuálisabb kérdése ugyanis az infrastruktúra kiépítése, ami nemcsak a belföldi úthálózatok modernizálását, de regionális szinten vezető kereskedelmi, logisztikai pozíciót is biztosíthat az egyes nemzetállamoknak. Ezért is volt komoly diplomáciai siker, amikor tavaly novemberben Orbán Viktor miniszterelnök Li Ko-csiang kínai és Ivica Dacsics szerb kormányfővel megállapodott a Magyarországot és Szerbiát összekötő, közel hárommilliárd dolláros vasút megépítéséről. Akkor, külügyi államtitkárként Szijjártó Péter két stratégiai céllal magyarázta a befektetést: egyrészt azzal, hogy Magyarország elősegítse a közép-európai– nyugat-balkáni együttműködést, másrészt pedig azzal, hogy hazánk váljon a kínai áruk Nyugat-Európába juttatásának regionális tranzitországává. Utóbbi érv egyébként azóta a kormány keleti nyitás politikájának egyik központi üzenetévé vált. Szijjártó már külgazdasági és külügyminiszterként, a lapunknak adott interjúban is megerősítette a kereskedelmi hídfőállást dédelgető külpolitikai stratégiát.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!