A csendesedő vizeken az indonéz hadsereg búvárai is le tudtak merülni a tenger alá, a felszínen és a partvidéken pedig – a korábbinál nagyobb területen – hajók és helikopterek indultak a gép maradványainak keresésére. A búvárok azt a körzetet próbálják megközelíteni, ahol a hatóságok hanglokátorral megtalálták a lezuhant gép roncsait. Az egyelőre nem vehető biztosra, hogy a repülési adatokat és a pilóták beszélgetéseit rögzítő készülék is az észlelt roncsokban van.
A keresésben részt vesznek az orosz katasztrófavédelem szakértői is, akik egy Be–200 típusú hidroplánnal a levegőből nyújtanak segítséget. Eddig harminc, feltehetően a repülőgépből származó tárgyat azonosítottak, valamint egy holttestet.
Az Air Asia 8501-es járata 162 emberrel a fedélzetén december 28-án reggel indult Surabayából Szingapúrba. A kapcsolat a felszállás után 42 perccel szakadt meg a géppel, amikor az Airbus a borneói Kalimantan és Jáva között repült. A gép lezuhanása óta harmincnégy holttestet találtak meg a tengerben, egyeseket ülésbe csatolva.
Az indonéz meteorológiai szolgálat vasárnap közzétett elemzése szerint a katasztrófát a szélsőséges időjárási körülmények idézhették elő. A legvalószínűbb magyarázat az, hogy a hajtóművek meghibásodtak, miután a gép berepült egy viharfelhőbe.
Az elmúlt napok kutatási műveleteiben 20 repülő és helikopter, 27 indonéz, japán, szingapúri, maláj és amerikai hajó, valamint több búvárcsoport vett részt.
Hétfőn az indonéz közlekedési minisztérium felfüggesztette állásából a surabayai repülőtér több dolgozóját, amiért engedélyezték, hogy a gép felszálljon a légikikötőből. Az indoklás szerint az Air Asia december 28-án vasárnapra vonatkozóan nem rendelkezett engedéllyel a Surabaya–Szingapúr-útvonalra, használatát a hatóságok csak hetente négy hétköznapra engedélyezték a cég számára.
A tárca azt is közölte, hogy egy december 31-ei keltezésű rendeletében kötelezővé tette a légitársaságok számára, hogy minden felszállás előtt tájékoztassák az aktuális időjárásról a pilótákat. Eddig az indonéz szabályozás szerint a kapitány és a másodtiszt feladata és felelőssége volt az időjárási viszonyokról való tájékozódás.