Hoppon maradt Peking

Mexikó pénzügyminisztere közölte, hogy visszavonják a gyorsvasúti beruházásra vonatkozó tervüket.

HZS
2015. 02. 02. 21:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A latin-amerikai ország pénzügyminisztere közölte, hogy határozatlan időre felfüggesztik a pályázatot, illetve – az idei költségvetési megszorítások miatt – visszavonják a gyorsvasúti beruházásra vonatkozó tervüket. A kínai China Railway Construction Corporation (CRCC) vezette konzorcium tavaly novemberben kapta meg az ország első szuperexpresszének építési jogát, azonban Mexikó elnöke napokkal a meghozott döntés után érvénytelenítette a pályázati eredményt. Enrique Pena Nieto ezzel állítólag a pályázat törvényességével és átláthatóságával kapcsolatos kifogásokra reagált.

A 3,75 milliárd dolláros kormányzati beruházásra vonatkozó szerződés hatálytalanítása után nem sokkal jelezték, hogy új tendert fognak kiírni, s több időt hagynak arra, hogy további jelentkezők is megfontolhassák indulásukat. A kínai-mexikói konzorcium versenytárs nélkül kapta meg a megbízást a 210 kilométer hosszú, Mexikóvárost Queretaróval összekötő vasúti pálya megépítésére.

A kínai kormányfő a mexikói elnök tavaly őszi pekingi látogatása alkalmával a kudarcos tenderrel kapcsolatban arra kérte vendégét, a mexikói kormány bánjon tisztességesen az országban beruházni kívánó kínai vállalatokkal. Lo Ko-csiang szerint a CRCC tartotta magát a nyilvános pályázat feltételihez, és versenyképes ajánlatának köszönhető, hogy nyertese volt a tendernek.

Pena Nieto akkor ígéretet tett arra, hogy elhárítják a problémákat, és megvédik a kínai cégek jogait.
A legújabb fejleményekre hétfőn először a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság reagált, sajnálatosnak nevezve a mexikói döntést. Egyben utalt rá, hogy az érintett cégek jelentős munkát és pénzt áldoztak pályázatuk elkészítésére.

A kínai külügyminisztérium szóvivője később határozott hangon arra sürgette Mexikót, hogy biztosítsa a kínai vállalatok törvényes jogait és érdekeit. Kína reméli, hogy a mexikói kormány megfelelő módon kezeli majd a következményeket – fogalmazott Hung Lej szóvivő.

Dél-Amerika második legszegényebb országában, Nicuaraguában épül a Nicaragua-csatorna. A terv egy 41 éves kínai vállalkozó nevéhez köthető, de az oroszok úgy döntöttek, hogy nem akarnak kimaradni a bizniszből, és biztonságtechnológiát szállító országként segítik partnerüket. A várhatóan 2020-ra megépülő vízi út a Panama-csatorna konkurense lenne – ami tulajdonképpen az Egyesült Államok fennhatósága alá tartozik.

Az építkezést Venezuela is nagyban támogatja. A világ hetedik legnagyobb olajexportőre a Nicaragua-csatorna megépítésével átrendezhetné a kőolajszállítás szerkezetét, hiszen jelentősen lerövidülne a tranzit Japán irányába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.