A latin-amerikai ország pénzügyminisztere közölte, hogy határozatlan időre felfüggesztik a pályázatot, illetve – az idei költségvetési megszorítások miatt – visszavonják a gyorsvasúti beruházásra vonatkozó tervüket. A kínai China Railway Construction Corporation (CRCC) vezette konzorcium tavaly novemberben kapta meg az ország első szuperexpresszének építési jogát, azonban Mexikó elnöke napokkal a meghozott döntés után érvénytelenítette a pályázati eredményt. Enrique Pena Nieto ezzel állítólag a pályázat törvényességével és átláthatóságával kapcsolatos kifogásokra reagált.
A 3,75 milliárd dolláros kormányzati beruházásra vonatkozó szerződés hatálytalanítása után nem sokkal jelezték, hogy új tendert fognak kiírni, s több időt hagynak arra, hogy további jelentkezők is megfontolhassák indulásukat. A kínai-mexikói konzorcium versenytárs nélkül kapta meg a megbízást a 210 kilométer hosszú, Mexikóvárost Queretaróval összekötő vasúti pálya megépítésére.
A kínai kormányfő a mexikói elnök tavaly őszi pekingi látogatása alkalmával a kudarcos tenderrel kapcsolatban arra kérte vendégét, a mexikói kormány bánjon tisztességesen az országban beruházni kívánó kínai vállalatokkal. Lo Ko-csiang szerint a CRCC tartotta magát a nyilvános pályázat feltételihez, és versenyképes ajánlatának köszönhető, hogy nyertese volt a tendernek.
Pena Nieto akkor ígéretet tett arra, hogy elhárítják a problémákat, és megvédik a kínai cégek jogait.
A legújabb fejleményekre hétfőn először a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság reagált, sajnálatosnak nevezve a mexikói döntést. Egyben utalt rá, hogy az érintett cégek jelentős munkát és pénzt áldoztak pályázatuk elkészítésére.
A kínai külügyminisztérium szóvivője később határozott hangon arra sürgette Mexikót, hogy biztosítsa a kínai vállalatok törvényes jogait és érdekeit. Kína reméli, hogy a mexikói kormány megfelelő módon kezeli majd a következményeket – fogalmazott Hung Lej szóvivő.
Dél-Amerika második legszegényebb országában, Nicuaraguában épül a Nicaragua-csatorna. A terv egy 41 éves kínai vállalkozó nevéhez köthető, de az oroszok úgy döntöttek, hogy nem akarnak kimaradni a bizniszből, és biztonságtechnológiát szállító országként segítik partnerüket. A várhatóan 2020-ra megépülő vízi út a Panama-csatorna konkurense lenne – ami tulajdonképpen az Egyesült Államok fennhatósága alá tartozik.
Az építkezést Venezuela is nagyban támogatja. A világ hetedik legnagyobb olajexportőre a Nicaragua-csatorna megépítésével átrendezhetné a kőolajszállítás szerkezetét, hiszen jelentősen lerövidülne a tranzit Japán irányába.