Betegállományban kellett volna lennie a másodpilótának

Titkolhatta betegségét.

MNO
2015. 03. 27. 13:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlemény szerint a csütörtökön végrehajtott házkutatások során nem találtak búcsúlevelet vagy más dokumentumot, amelyben a másodpilóta jelezte volna, hogy a kedden Franciaországban történt katasztrófa előidézésére készül.

Ugyanakkor találtak a másodpilóta egészségi állapotára vonatkozó dokumentumokat, amelyek arra utalnak, hogy beteg volt és orvosi kezelés alatt állt. A lefoglalt iratok között betegállományba helyezésről szóló aktuális, a keddi napra is vonatkozó, összetépett dokumentumok is voltak, ami arra utal, hogy a másodpilóta titkolta betegségét – közölte az ügyészség.

A német sajtó is alaposan utánajárt Lubitz előéletének. A Focus.de a Bildre hivatkozva azt írja, hogy Andreas Lubitz súlyos depresszióban szenvedett és pszichiátriai kezelés alatt állt.

A Süddeutsche Zeitung értesülése szerint a szóban forgó dokumentum alapján Lubitz huzamosabb ideig nem vezethetett volna repülőgépet, és ez lehetett az oka annak, hogy összetépte az iratot és titkolta betegségét.

A Germanwings szóvivője közölte, hogy a céghez nem jutott el olyan dokumentum, amely a másodpilóta betegállományba helyezéséről szól. A szóvivő kiemelte, hogy a társaságnak nincs módja tudomást szerezni arról, hogy egy orvos betegállományba helyez egy munkavállalót, ha a munkavállaló erről nem tájékoztatja a munkaadót.

A berlini Der Tagesspiegel az online kiadásában arról írt, hogy a 27 éves fiatalembert a düsseldorfi egyetemi klinikán depresszióval kezelték. Az intézmény megerősítette, hogy Andreas Lubitz a páciensük volt. Hozzátették, hogy nem depresszió miatt kezelték. A klinika tájékoztatása szerint a másodpilóta először az idén februárban, utoljára pedig március 10-én kereste fel az intézményt diagnosztikai vizsgálatok céljából. További részleteket az orvosi titoktartási kötelezettségre hivatkozva nem ismertettek.

Ugyanerre hivatkozva a düsseldorfi ügyészség sem közölte, hogy a lefoglalt dokumentumokban milyen adatok szerepelnek a másodpilóta egészségi állapotáról. A házkutatás eredményét ismertető sajtótájékoztatón kiemelték, hogy az orvosi titoktartás az adott személy halála után is kötelez.

A szövetségi légügyi hivatal (LBA) pénteken megerősítette azt a sajtóértesülést, hogy a másodpilóta aktájában szerepelt a SIC (a Specific Regular Medical Examination angol nyelvű kifejezés rövidítésére használt) megjegyzés, ami azt jelenti, hogy különleges és rendszeres orvosi felülvizsgálatra van szükség. A megjegyzéssel legutóbb 2014 júliusában látták el Andrea Lubitz személyi anyagát. Az adatkezelési előírások miatt nem szerepel a nyilvántartásban, hogy miért van szükség a felülvizsgálatokra, így a hatóság előtt nem ismert, hogy a másodpilóta testi vagy lelki állapota miatt rendelték-e el a felülvizsgálatokat.

A hivatal közölte, hogy kikéri a másodpilóta aktáját a Lutfhansa – a Germanwings anyavállalata – légi egészségügyi központjától, és továbbítja azt a katasztrófát vizsgáló francia hatóságoknak.

A Lufthansa elismerte: a férfit az elmúlt hat évben csak egyszer vizsgálta pszichológus. Szakértők szerint a tragédiát még így is el lehetett volna kerülni, ha Lubitz nem egyedül lett volna a pilótafülkében. „Szerintem ez fordulópont lesz, a légitársaságoknak most el kell gondolkodniuk azon, hogyan biztosítsák, hogy sose legyen csak egy ember a pilótafülkében. Ez rövid utaknál aránylag egyszerű. Hosszabb utaknál talán visszahozzák a harmadik pilóta intézményét, vagy más, pilóta képesítéssel rendelkező személyt tartanak majd készenlétben a járatokon” – mondta Norman Shanks repülésbiztonsági szakértő.

Az Air Berlin egyik magyar légiutas-kísérője elmondta: az ő cége már változtatott a biztonsági szabályokon. „Pont tegnap kaptunk egy ilyen körlevelet, miszerint megváltoztatják ezt, hogy egyedül maradhat-e valaki a pilótafülkében. Ha valamelyik pilóta elhagyja a cockpitet, akkor a légiutas-kísérő személyzet közül egy embernek arra az időre be kell mennie, tehát innentől kezdve nem lesz már az, hogy egyedül maradhat valaki a cockpitben” – mondta a Hír Televíziónak Tóth Jakab.

Korábban a legnagyobb kanadai, norvég, finn és izlandi légitársaságok, valamint a brit fapados EasyJet is bejelentette: módosítja repülési szabályzatát. A német cégek is hasonlóan jártak el.

A Lufthansa fapados légitársaságának, a Germanwings légi katasztrófájának okairól csütörtökön a francia ügyészség jelentette be, hogy a legnagyobb valószínűséggel a másodpilóta, Andreas Lubitz szándékosan okozta azt. Mindezt a 150 áldozatot követelő szerencsétlenség ügyében nyomozó német szakértők is megerősítették. A gép fekete dobozainak felvételeiből ugyanis kiderült, hogy a kapitány rövid időre elhagyta a pilótafülkét, ahová a másodpilóta már nem engedte vissza, ugyanakkor megnyomta a süllyedést irányító gombot, és a gép ellenőrzött magasságvesztés mellett hegynek ütközött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.