A közlemény szerint a csütörtökön végrehajtott házkutatások során nem találtak búcsúlevelet vagy más dokumentumot, amelyben a másodpilóta jelezte volna, hogy a kedden Franciaországban történt katasztrófa előidézésére készül.
Ugyanakkor találtak a másodpilóta egészségi állapotára vonatkozó dokumentumokat, amelyek arra utalnak, hogy beteg volt és orvosi kezelés alatt állt. A lefoglalt iratok között betegállományba helyezésről szóló aktuális, a keddi napra is vonatkozó, összetépett dokumentumok is voltak, ami arra utal, hogy a másodpilóta titkolta betegségét – közölte az ügyészség.
A német sajtó is alaposan utánajárt Lubitz előéletének. A Focus.de a Bildre hivatkozva azt írja, hogy Andreas Lubitz súlyos depresszióban szenvedett és pszichiátriai kezelés alatt állt.
A Süddeutsche Zeitung értesülése szerint a szóban forgó dokumentum alapján Lubitz huzamosabb ideig nem vezethetett volna repülőgépet, és ez lehetett az oka annak, hogy összetépte az iratot és titkolta betegségét.
A Germanwings szóvivője közölte, hogy a céghez nem jutott el olyan dokumentum, amely a másodpilóta betegállományba helyezéséről szól. A szóvivő kiemelte, hogy a társaságnak nincs módja tudomást szerezni arról, hogy egy orvos betegállományba helyez egy munkavállalót, ha a munkavállaló erről nem tájékoztatja a munkaadót.
A berlini Der Tagesspiegel az online kiadásában arról írt, hogy a 27 éves fiatalembert a düsseldorfi egyetemi klinikán depresszióval kezelték. Az intézmény megerősítette, hogy Andreas Lubitz a páciensük volt. Hozzátették, hogy nem depresszió miatt kezelték. A klinika tájékoztatása szerint a másodpilóta először az idén februárban, utoljára pedig március 10-én kereste fel az intézményt diagnosztikai vizsgálatok céljából. További részleteket az orvosi titoktartási kötelezettségre hivatkozva nem ismertettek.
Ugyanerre hivatkozva a düsseldorfi ügyészség sem közölte, hogy a lefoglalt dokumentumokban milyen adatok szerepelnek a másodpilóta egészségi állapotáról. A házkutatás eredményét ismertető sajtótájékoztatón kiemelték, hogy az orvosi titoktartás az adott személy halála után is kötelez.
A szövetségi légügyi hivatal (LBA) pénteken megerősítette azt a sajtóértesülést, hogy a másodpilóta aktájában szerepelt a SIC (a Specific Regular Medical Examination angol nyelvű kifejezés rövidítésére használt) megjegyzés, ami azt jelenti, hogy különleges és rendszeres orvosi felülvizsgálatra van szükség. A megjegyzéssel legutóbb 2014 júliusában látták el Andrea Lubitz személyi anyagát. Az adatkezelési előírások miatt nem szerepel a nyilvántartásban, hogy miért van szükség a felülvizsgálatokra, így a hatóság előtt nem ismert, hogy a másodpilóta testi vagy lelki állapota miatt rendelték-e el a felülvizsgálatokat.
A hivatal közölte, hogy kikéri a másodpilóta aktáját a Lutfhansa – a Germanwings anyavállalata – légi egészségügyi központjától, és továbbítja azt a katasztrófát vizsgáló francia hatóságoknak.
A Lufthansa elismerte: a férfit az elmúlt hat évben csak egyszer vizsgálta pszichológus. Szakértők szerint a tragédiát még így is el lehetett volna kerülni, ha Lubitz nem egyedül lett volna a pilótafülkében. „Szerintem ez fordulópont lesz, a légitársaságoknak most el kell gondolkodniuk azon, hogyan biztosítsák, hogy sose legyen csak egy ember a pilótafülkében. Ez rövid utaknál aránylag egyszerű. Hosszabb utaknál talán visszahozzák a harmadik pilóta intézményét, vagy más, pilóta képesítéssel rendelkező személyt tartanak majd készenlétben a járatokon” – mondta Norman Shanks repülésbiztonsági szakértő.
Az Air Berlin egyik magyar légiutas-kísérője elmondta: az ő cége már változtatott a biztonsági szabályokon. „Pont tegnap kaptunk egy ilyen körlevelet, miszerint megváltoztatják ezt, hogy egyedül maradhat-e valaki a pilótafülkében. Ha valamelyik pilóta elhagyja a cockpitet, akkor a légiutas-kísérő személyzet közül egy embernek arra az időre be kell mennie, tehát innentől kezdve nem lesz már az, hogy egyedül maradhat valaki a cockpitben” – mondta a Hír Televíziónak Tóth Jakab.
Korábban a legnagyobb kanadai, norvég, finn és izlandi légitársaságok, valamint a brit fapados EasyJet is bejelentette: módosítja repülési szabályzatát. A német cégek is hasonlóan jártak el.
A Lufthansa fapados légitársaságának, a Germanwings légi katasztrófájának okairól csütörtökön a francia ügyészség jelentette be, hogy a legnagyobb valószínűséggel a másodpilóta, Andreas Lubitz szándékosan okozta azt. Mindezt a 150 áldozatot követelő szerencsétlenség ügyében nyomozó német szakértők is megerősítették. A gép fekete dobozainak felvételeiből ugyanis kiderült, hogy a kapitány rövid időre elhagyta a pilótafülkét, ahová a másodpilóta már nem engedte vissza, ugyanakkor megnyomta a süllyedést irányító gombot, és a gép ellenőrzött magasságvesztés mellett hegynek ütközött.