A szervezők elmondása szerint Lengyelországból harmincan, Magyarországról pedig huszonöten érkeztek.
A fuvarozók az ellen tiltakoznak, hogy Németország január 1-jétől minden Németországba vagy Németországból árut szállító, valamint pusztán az országon áthaladó fuvarozó esetében megköveteli, hogy a német földön végzett munka után a nem német munkáltatók is az ottani minimálbért, óránként bruttó 8,5 eurót fizessenek. A szabályozás alkalmazását a tranzitforgalomban egyelőre felfüggesztették a német hatóságok.
Csányi Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) nemzetközi ügyekért felelős titkára a helyszínen magyar újságíróknak elmondta, hogy erről hivatalos értesítés, tájékoztatás nem érkezett, és a német hatóságok az egyesület kérdéseire sem tudtak kristálytiszta válaszokat adni. A szabályozás végrehajtása Csányi Gábor szerint egyrészt bizonytalanságot okoz, másrészt 30-500 ezer eurós bírságot helyez kilátásba, noha egyelőre konkrét büntetés kiszabásáról az MKFE-nek nincs tudomása.
Az egyesület titkára tudatta, hogy az új rendelkezések értelmében a magyar fuvarozóknak rengeteg dokumentációt, egyebek mellett személyes adatokat is át kellene adniuk a német hatóságoknak, német nyelven.
„Azt követeljük, hogy az egész német szabályozás hatályát változtassák meg olyan módon, hogy ne terjedjen ki a nemzetközi fuvarozásra” – mondta, külön nyomatékosítva: ettől a gépkocsivezetők jövedelme nem, csak a munkáltatókra rakódó teher növekszik.
Csányi Gábor kitért arra, hogy Franciaország is hasonló szabályok bevezetését tervezi.
A tiltakozók közös petíciót készítettek, amelyet az uniós parlament nevében Ujhelyi István MSZP-s EP-képviselő, a közlekedési bizottság alelnöke vett át. Később a politikus közlemény útján tudatta: képviselni fogja a magyarok érdekeit a kérdésben, a petíciót pedig eljuttatja az EP megfelelő fórumaira.
A szocialista képviselő a fuvarozók kifogásaival kapcsolatban azt közölte, hogy meg kell vizsgálni a német és francia szabályozás okozta hátrányokat. „Az mindenképpen támogatható lenne, ha a kelet- és közép-európai sofőrök is nyugati szintű bérezésben részesülnének, de a mostani német-francia konstrukció akár negyven-ötvenezer magyar munkahelyet is veszélybe sodorhat” – foglalt állást Ujhelyi István.
Deli Andor, a Fidesz EP-képviselője szintén találkozott a tiltakozókkal. Utána magyar újságíróknak elmondta, hogy a Németország ezzel a kelet- és közép-európai vállalkozásokat igyekszik kiszorítani. „Arról van szó, hogy az egységes európai piacot meg kell őrizni” – fogalmazott. Az EP-képviselő szerint a német szabályozás az uniós piac feldarabolására törekszik.
Elmondta, hogy december óta foglalkozik az üggyel, több kérdést is feltett az Európai Bizottságnak, amely úgynevezett pilot eljárás keretében vizsgálja a német szabályokat; a brüsszeli testület válaszából az derül ki, hogy ez egyelőre nem zárult le.