„Csütörtökön várhatóan egész nap még a helyszínen lesznek a szakértők, majd laboratóriumi vizsgálatok következnek. Hogy mikor zárul le az egész ügy kivizsgálása, azt most nehéz megmondani” – nyilatkozott Dvoráková.
A cseh vizsgálóbizottság tagjait a hadsereg felügyeleti és ellenőrző szekciójának szakértői, míg a magyart a Magyar Honvédség, valamint a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szakértői alkotják.
A Lion Effort 2015 fedőnevű cseh–magyar–svéd hadgyakorlat, amelyet a baleset után azonnal megszakítottak, szerda délután óta folytatódik. A május 24-ig tartó hadgyakorlaton a csütörtöki az utolsó nap, amikor még a vadászgépek is repülnek. „Csak a repülési tevékenység befejezése után várható döntés a magyar vadászgép roncsainak az elszállításáról” – jegyezte meg a szóvivő.
A cáslavi repülőtér rendben üzemel.
Következmények nélküli ország – ez a sokak által sokszor ismételgetett, ám közhellyé mégsem kopott mondat juthatott tegnap az ember eszébe, amikor hírt kapott a Magyar Honvédség Gripen vadászgépének csehországi balesetéről, majd az azt követő hivatalos reakcióról, pontosabban annak hiányáról. Olvassa el a Magyar Nemzet csütörtöki vezércikkét!
A magyar légierő JAS–39 Gripen típusú vadászgépe kedden délután eddig ismeretlen okokból túlfutott a leszállópályáján, a pilóták katapultáltak. A baleset oka ismeretlen. Cseh vélemények szerint két ok jöhet számításba: vagy a pilóták hibáztak leszálláskor, illetve fékezéskor, vagy pedig valamilyen műszaki probléma lépett fel.
A magyar vadászgép néhány száz méterre a leszállópályától, a vetéstől zöldellő szántóföldön áll jobb oldalára dőlve. A gép elején és hátul, a farokrészen is nagyon súlyos sérülések láthatóak, a gép orra és a pilótakabin is letörött.
„A vadászgép megjavíthatatlan állapotban van” – mondta Tomás Maruscák, a cáslavi repülőtér szóvivője az MTI-nek szerdán délelőtt. Szerinte ezt a véleményt fogalmazták meg nem hivatalosan azok a szakértők, akik kedden közelről is megnézték az összetört magyar vadászgépet. A gép megrongálódásához szerinte nagymértékben az is hozzájárult, hogy az a leszálláskor áttörte a pálya végén álló bonyolult antennarendszert.