Caslavban most zajlik a Lion Effort cseh–magyar–svéd légi hadgyakorlat, mely a Gripenek három évente ismétlődő manővere a típust üzemeltető légierők számára.
Ma délután az egyik magyar vadászgép eddig tisztázatlan okból földet érés után túlfutott a kifutópályán. A kétfős személyzet a biztonsági protokollnak megfelelően a katapultálás mellett döntött. Személyi sérülés nem történt, a pilótákat a szokásos eljárás szerint jelenleg orvosi vizsgálatnak vetik alá – írta a honvedelem.hu. A két magyar pilóta – Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy – az elsődleges adatok alapján jól van. Az anyagi kár felmérése folyamatban van. Az eset kivizsgálását az illetékes hatóságok haladéktalanul megkezdték.
A Honvédelmi Minisztérium a vizsgálatok lezárultát követően tud további információval szolgálni.
Információink szerint a Caslavban összetört gép nem a gyakorlaton részt vevő öt példány egyike volt, hanem egy olyan kétüléses, melynek fedélzetén a kecskeméti bázis két vezető tisztségű pilótája repült ki, hogy ellenőrizze a Csehországban lévő állományt, illetve részt vegyen a rendezvény zárásán a hét második felében. Úgy tudjuk, a 42-es oldalszámú gép semmisült meg a balesetben.
Közben megjelentek az első fotók a balesetet szenvedett gépről. Az lhsn.hu-n közzétett kép szerint a gép valóban túlfuthatott, azaz valamiért nem tudott megállni leszállást követően, vagy megszakított felszállás közben. A képen azt látni, hogy az egyik katapultált pilóta ejtőernyője fennakadt a repülőtér műszeres leszállító rendszerének (ILS) antennáin. A gép roncsa a haszonnövénnyel beültetett mezőn állt meg sok száz méterrel a beton vége után oldalirányban.
A sérülés mértéke (hiányzik a gép orr része) azt valószínűsíti, hogy totálkárról van szó, vagy legalábbis a gép teljes újjáépítést igényel majd.
A repülőtér szóvivője az MTI-neki azt mondta, hogy a baleset idején az időjárás normális volt, légköri zavarok nem voltak.
A cseh védelmi minisztérium azt közölte, hogy a magyar gép pilótái ismeretlen okok miatt nem tudták leszálláskor lefékezni a gépet. Egyelőre nem tudni, hogy ez a pilóták hibája volt-e vagy pedig valamilyen műszaki probléma lépett fel.
„Pillanatnyilag csak annyit mondhatunk, hogy a gép túlment a leszálló pályán. A pilóták az előírások szerint katapultáltak. Amennyiben a gép irányíthatatlanná válik, és komolyabb veszély fenyeget, a pilótáknak el kell hagyniuk a gépet. Mindketten jól vannak. Semmi drámai nem történt” – mondta Petr Medek, a védelmi tárca szóvivője telefonon az MTI prágai tudósítójának.
Tomás Maruscák, a cáslavi repülőtér szóvivője szintén úgy nyilatkozott, hogy a magyar vadászgép leszállt, de nem tudott megállni. „Azt még nem lehet tudni, hogy ez a pilóták hibája volt-e, vagy pedig műszaki problémák léptek fel” – jelentette ki a televízióban a szóvivő.
A baleset kora délután, 13.40-kor történt és a cseh védelmi minisztérium szakmai bizottsága azonnal megkezdte az ügy kivizsgálását – közölte Magdalena Dvoráková, a cseh hadsereg vezérkara sajtóosztályának munkatársa.
A cáslavi repülőtér egyelőre nem fogad gépeket: azokat a repülőket, amelyek a baleset pillanatában a levegőben voltak, átirányították egy másik repülőtérre.
Már korábban is volt probléma a magyar Gripenekkel, március közepén egy svédországi éleslövészeti hadgyakorlatról hazafelé tartva Kassán kényszerleszállást hajtott végre a Magyar Honvédség ilyen típusú vadászrepülőgépe. A gép meghibásodás miatt nem tudta felhasználni teljes üzemanyagkészletét, így pilótája a biztonsági előírásoknak megfelelően inkább úgy döntött, hogy az útba eső Kassa repülőterén hajt végre kényszerleszállást.