Hivatalos: a pilóta hibája okozta a katasztrófát

Rossz gázkart húzott meg a TransAsia pilótája, emiatt zuhant le a gép.

MTI
2015. 07. 02. 19:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Tajvani Repülésbiztonsági Tanács (ASC) csütörtökön nyilvánosságra hozta a repülőgép pilótafülkéjének hangrögzítője által felvett kommunikáció szó szerinti leiratát.

Ebből világossá vált, hogy a repülőgép jobb oldali hajtóműve nem sokkal a felszállás után meghibásodott, amire egy hibajelzés figyelmeztette a személyzetet. Ezt követően azonban Liao Csien-cung kapitány tévedésből a működő hajtómű gázkarjához nyúlt, s ezzel a bal oldali hajtómű üzemanyag-ellátását megszakítva leállította azt. „Hűha, rossz gázkart húztam meg!” – hallható a fekete doboz felvételén nyolc másodperccel a becsapódás előtt.

A legénység ezt követően vészhelyzetet jelentett, közölve a hajtómű meghibásodását. Liao megpróbálta még újraindítani az elvben működőképes hajtóművet, de nem járt sikerrel. 16 másodperccel később az adatrögzítők leálltak, megtörtént az, amire a pilótafülkében tartózkodó, kiképzésben részt vevő első tiszt még utoljára figyelmeztetett: „Becsapódás, becsapódás, felkészülés a becsapódásra!”

A TransAsia Airways GE-235-os számú járatának B-22816 lajstromjelű ATR 72-600-as repülőgépe, amely még egy éve sem volt szolgálatban, február 4-én, röviddel a felszállást követően csapódott a Keelung nevű folyóba a tajpeji Szungsan repülőtértől mintegy öt kilométerre.

A gép fedélzeten tartózkodó 58 ember közül a mentők 15-öt élve mentettek ki a roncsokból, 43-an meghaltak. A repülőgép bal szárnya a folyóba zuhanást megelőzően egy autóúton közlekedő taxinak ütközött, a taxiban ketten megsérültek.

A tajpeji jelentés arra is kitér, hogy a kapitány, a légierő volt pilótája, aki 2009-től repült utasszállító gépeken, 2014-ben csak a második szimulátoros vizsgán felelt meg. Egyébként csaknem ötezer repülési órával rendelkezett ATR 72-es gépeken.

A dokumentum szerzői hivatalosan nem állapítanak meg egyértelmű felelősséget. A nyomozás teljes anyagát, javaslatokkal jövő év áprilisban hozzák nyilvánosságra.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.