A titkosszolgálatok tehetnék biztonságosabbá a vasutat

Míg a repülőtereken kis túlzással alsóneműig átvizsgálják az utasokat, pénteken gond nélkül vittek fel gépfegyvert egy nemzetközi vonatra. Vajon miért?

Ruzsbaczky Zoltán
2015. 08. 25. 16:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két nappal azután, hogy egy iszlamista szervezetekhez köthető, marokkói származású férfi kis híján tömegmészárlást rendezett egy Amszterdamból Párizsba tartó vonaton, Belgium miniszterelnökének irodája azt közölte, hogy a kormányfő sürgősen összehívná Franciaország, Németország és Hollandia közlekedési és belügyminisztereit a terrorellenes intézkedések, az utas- és csomagellenőrzés megerősítése érdekében.

Szombat délután egyébként Charles Michel kormányfő egyeztetett a belügyi, a külügyi, az igazságügyi és a védelmi miniszterrel, és úgy döntöttek, hogy azonnali hatállyal fokozzák a rendőrségi jelenlétet és a csomagellenőrzéseket a külföldre közlekedő szuperexpresszeken. A pénteki támadó, Ajjúb al-Kazzáni Brüsszelben szállt fel a vonatra, és a fegyvereket is vélhetően Belgiumban szerezte be.

A vonat pénteken Franciaországba tartott, és bár a nemzetközi járatok fő bázisának számító párizsi Gare du Nord-on egyáltalán nem ritka a gépfegyveres katonák látványa, a francia állami vasúttársaság (SNCF) elnöke, Guillaume Pépy arról beszélt, hogy egyelőre csak tanulmányozzák a repülőterekről ismert csomagátvizsgálás lehetőségét. A peronok lezárása és a repülőtérihez hasonló egyenkénti beléptetés szerinte azért nem lehetséges, mert a francia vasút hússzor akkora forgalmat bonyolít le, mint a légi közlekedés, vagyis a várakozás nagyon jelentősen megemelkedne. Kisebb biztonsági intézkedéseket viszont tesznek: bővítik a telefonos segélykérés kapacitását, illetve több lesz a járőr is a vonatokon.

A beléptetés bevezetésével kapcsolatos aggályokkal Georg Spöttle biztonságpolitikai szakértő is egyetért. Mint azt az MNO-nak elmondta, az európai vasutaknak hatalmas az utasszámuk, így nagyon nehezen lehetne minőségromlás nélkül kivitelezni a repülőterekről ismerős módszert. Hozzátette azonban, hogy amennyiben még egy, a péntekihez hasonló támadás történik, amely esetleg halálos áldozattal is jár, el tudja képzelni, hogy mégis elkerítik a peronokat.

Egyébként Magyarországon jelenleg mindenféle csomagellenőrzés nélkül lehet eljutni különböző nemzetközi célpontokra. Megkeresésünkre a MÁV azt közölte, hogy a továbbiakban sem terveznek semmilyen biztonsági szigorítást.

Spöttle beszélt arról is, hogy Kínában, például a Peking–Sanghaj-járaton már repülőtérszintű ellenőrzés van, csomagátvizsgálással és egyéni beléptetéssel. Európával kapcsolatban megjegyezte azonban, hogy Ajjúb al-Kazzáni neve több uniós ország titkosszolgálatánál is ismert volt, azt is tudták, hogy felszáll majd a pénteki vonatra. A szakember szerint a vasúti közlekedés úgy tehető biztonságossá, hogy a hasonlóan gyanús személyeket elfogják, és vagy letartóztatják, vagy kiutasítják őket a kontinensről.

A spanyol titkosszolgálat egyik név nélkül nyilatkozó munkatársa korábban elmondta, hogy Al-Kazzáni tavaly májusban Törökországon keresztül Szíriába utazott, ahol sajtóhírek szerint az Iszlám Állam egyik táborában kiképzést kaphatott.

Tálas Péter, a Stratégiai Védelmi Kutató Központ vezetője is nagyon fontosnak tartaná az európai titkosszolgálatok szoros együttműködését, erre ma szinte csak a körözött személyek esetében van példa. Úgy látja, kellene egy közös adatbázis, amely az Európából az Iszlám Államhoz távozó, majd onnan visszatérő harcosok adatait tartalmazza.

A szakértő szerint a hatalmas infrastrukturális beruházási költségek miatt az egyéni beléptetés és csomagátvilágítás csak olyan nemzetközi vasúti járatokon megoldható, amelyek legfeljebb három-négy helyen állnak meg útjuk során.

Nem a pénteki volt egyébként a kétezres évek legsúlyosabb, vasúton történt támadása: 2004. március 11-e reggelén több bombát is felrobbantottak a madridi elővárosi vasúti hálózaton. A iszlamista terroristák által elkövetett merénylet 191 halálos áldozatot követelt, a sérültek száma pedig elérte az 1800-at. A támadás után a szomszédos Olaszországban és Franciaországban is megemelték a készültségi szintet.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.