Így néz ki a nagy közel-keleti sakkjátszma

Valószínűleg az iráni atommegállapodás sem teremt paradicsomi állapotokat a térségben.

Ruzsbaczky Zoltán
2015. 08. 10. 17:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány nappal ezelőtt komoly diplomáciai sikert ért el az Egyesült Államok: sikerült elfogadtatnia az iráni atomprogramról szóló egyezséget a térségbeli arab szövetségeseivel. A helyi szövetségesek jóváhagyása – mely nem volt ingyen, az amerikaiak gyorsabb fegyverszállítást ígértek cserébe – azért jelentőségteljes, mert ezen országok, Szaúd-Arábiával az élen, a síita Irán ellenlábasai a régióban.

A közel-keleti erőviszonyok egyik meghatározó tényezője az iráni–szaúdi szembenállás: noha mindkét ország muszlim és demokratikusnak aligha nevezhető, az iszlám két különböző értelmezésén alapulnak. Szaúd-Arábia hivatalos vallása a szunnita iszlám egy konzervatív irányzata, a vahhabizmus, míg Irán síita muszlim, keverve mindezt radikális nyugat-ellenességgel.

A két muszlim vallási irányzat közti ellenségeskedést alapvetően az okozta, hogy Mohamed próféta, aki 632-ben halt meg, nem jelölte ki egyértelműen utódját. Mohamednek nem volt fiú örököse, csak egy lánya, Fatima, a próféta utódja így Mohamed egyik barátja és egyben apósa, Abu Bekr lett, akit kalifává (vallási vezetővé) választottak. Fatima azonban férjhez ment, Mohamed vejét, Alit pedig hívei – a későbbi síiták (vagyis „Ali követői”) – a próféta törvényes utódának tartották. Szerintük Mohamed leszármazottainak kell a vallási vezetőknek lenniük, a másik frakció tagjai viszont Mohamed barátai, társai közül választották a kalifákat – ők lettek a szunniták a „szunna” (hagyomány) szó alapján. A szembenállást erősíti a 680-ban lezajlott kerbelai csata, ahol a túlerőben lévő szunniták kegyetlenül lemészárolták a síitákat.

Politikai szinten a síita iszlámot elsődlegesen az imám-tan különbözteti meg a szunnita irányzattól, vagyis a sía az imámokat (akik a próféta családjából származnak) isteni eredetű tévedhetetlenséggel ruházza fel. A szunniták ezzel szemben sokkal inkább politikai színezetű hatalmat tulajdonítottak vezetőiknek, és a kalifa inkább politikai vezető volt, mint vallási.

A szunniták sokkal többen vannak, a síiták mindössze a muszlimok 10-13 százalékát teszik kit.

A többségében szunnita, vagy legalábbis szunnita irányítás alatt álló Öböl menti országok egyébként főleg azzal vádolják Teheránt, hogy feszültséget szít, és így közvetlen felelőssége van a szíriai, iraki és jemeni helyzet súlyosságában. Ismert, mindhárom országban polgárháború dúl, az azonban objektív szemmel nehezen megállapítható, hogy ennek ki a fő felelőse.

Irán ellenlábasai most attól félnek, hogy az atommegállapodással levegőhöz jutó síita hatalom képes lesz nagyobb erőket fordítani a környékbeli országokban harcoló szunnita ellenes frakciók megsegítésére. Az amerikaiak mégis azt várják az egyezségtől, hogy Teherán atommentessége biztonságosabbá teszi az egész régiót.

Azért cserébe, hogy az egyezséget mégis elfogadják, Washington a gyorsabb fegyverszállítás mellett azt is felajánlotta, hogy hatékonyabbá teszi az egyébként szélsőséges szunnita Iszlám Állam elleni közös fellépést – ami végső soron mindenkinek érdeke.

A már említett térségbeli rivalizálás, vagyis Irán és Szaúd-Arábia kis hidegháborúja legutóbb Jemenben csúcsosodott ki polgárháborúban a kormányerők és a húszi lázadók között. Irán jó kapcsolata a húszikkal ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy előidézője volt a konfliktusnak, még ha ezt ellenlábasai így is látják, a lázadók ugyanis a korábbi jemeni kormányzattal is jó viszonyt ápolnak, miközben sikeresen lovagolták meg a jelenlegi kabinettel szembeni társadalmi elégedetlenséget – állítja a The Guardian elemzése. Az viszont, hogy a szaúdiak légicsapásokat indítottak a kormány megsegítésére, korántsem biztos, hogy segíteni fog a helyzeten. Jemenben egyébként a muszlim népesség 35-40 százaléka síita.

Az egész helyzet azért is kényes, mert az Arab Tavasz hatására felborult a térségben a status quo. Az elemzők nagyrészt egyetértenek: Asszád, Kadhafi, Ben Ali és Mubarak ugyan diktátorok (voltak), de legalább úgy-ahogy megfékezték az országukban lévő szélsőségeseket. Bukásuk után (bár Asszad még a helyén van) volt, aki a demokrácia kivirágzását várta, ennek azonban az ellenkezője valósult meg: Szíriában kitört a polgárháború, csakúgy, mint a már tulajdonképpen bukott államnak tekinthető Líbiában, Tunéziában terroristák gyilkolnak nyugati turistákat, Egyiptomban pedig katonai hatalomátvétellel állították meg az iszlamista kormányzatot.

A legpusztítóbb és legvéresebb jele ennek a szembenállásnak a közelmúltból kétségtelenül a szíriai polgárháború. A milliókat nyomorba döntő konfliktus egy Iránnal baráti viszonyt ápoló országban tört ki, mert noha a lakosság többsége szunnita, az Asszád-rezsim alavita, mely a síizmus egyik alágának tekinthető. A felkelés a 2011-es tunéziai események nyomán indult el, és csakhamar polgárháborúvá terebélyesedett: az egyik oldalon az Asszadhoz hű erők sorakoztak fel az iráni Forradalmi Gárda, és a szintén síita Hezbollah támogatásával, a másikon a szíriai demokratikus erők, valamint a szélsőséges dzsihadisták. Ha ez még nem lenne elég, megjelent az Iszlám Állam is, jelentékeny részt hasítva ki az ország területéből.

„Mivel a történelem során a síiták és a szunniták sosem tudtak kiegyezni egymással, igazi illúzióim nincsenek arról, hogy kitör az örök béke és az örök barátság. A kérdés inkább az, hogy a kölcsönös gyűlölködés háttérbe szorul-e” – mondta el az MNO-nak Nógrádi György. A biztonságpolitikai szakértő szerint alapvető kérdés, hogy az elszigeteltségből kitörő Irán mennyire tud megerősödni, a szaúdiak alap dilemmája pedig, hogy a megerősödött Iránnal kiegyezzenek-e, vagy folytassák a kibékíthetetlen harcot. „Nem szabad elfelejteni, hogy létezik egy síita félhold – Irak, Irán, Szíria és a libanoni Hezbollah révén – és a szaúdi olajmezőkön is síita a lakosság, vagyis mindkét fél kezében komoly fegyverek vannak” – hívta fel a figyelmet Nógrádi.

A szakember kiemelte: Törökország fegyveres belépése a konfliktusba megint felborította az erőviszonyokat, mivel főként a saját ellenzékét, az Iszlám Állam elleni harcban az Egyesült Államok szövetségesének számító kurdokat támadja, a terrorszervezet ellen viszont még keveset tett. Az amerikaiak ugyanakkor ebbe nem szólnak bele, mert Törökország megengedte, hogy a hadseregük használja a területén lévő fontos NATO-támaszpontot. Az Egyesült Államok egyébként az Iszlám Állam elleni harc három pillérének a most kieső kurdokat, a csak papíron létező szíriai demokratikus ellenzéket és a nem túl erős iraki hadsereget gondolta, ez viszont jelen pillanatban nem tűnik elég hatékonynak.

„A térségben ma két erő képes az Iszlám Állam ellen hatékonyan fellépni: Törökország és Irán. Előbbinek ez nem kizárólagos célja, Irán pedig más stratégiát követ, támogatja az iraki síitákat, gyengíti a szunnitákat. Irániak ugyan harcolnak önkéntesként az iraki hadsereg mellett, az Iszlám Állam ellen, de komoly erőt Teherán nem vetett be” – véli Nógrádi.

A terrorszervezet elleni hatékony fellépéshez nyugati és amerikai szárazföldi erők bevetésére lenne szükség, de ezt Barack Obama egy évvel az elnökválasztás előtt nem fogja meglépni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.