Műholdképek cáfolják, hogy lelőtték volna az orosz gépet

Bár sokak szerint rakétával lőtték ki az utasszállítót, az amerikaiak képei ezt nem támasztják alá.

VZ
2015. 11. 03. 9:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az NBC által megkérdezett egyik katonai illetékes azt mondta: infravörös műholdképek rögzítették a hőrobbanást éppen akkor és ott, ahol az orosz utasszállító lezuhant; az amerikai hírszerzés elemzői szerint valóban volt valamiféle robbanás a repülőn – mondta. Hangsúlyozta: a detonáció származhatott egy üzemanyagtartályból, vagy akár egy bomba is okozhatta, de nincs jele annak, hogy föld-levegő rakéta találata következtében történt volna, ugyanis ha így lett volna, a műholdak azt is rögzítik. Így ezt a verziót elvethetjük – mondta az illetékes, ezt pedig egy másik megkérdezett kollégája is megerősítette.

Hogy a gép nagy magasságban robbant szét – ahogy ez a második illetékes hozzátette –, már korábban is világos volt, ez az oroszok verziójában is szerepelt. Viktor Szorotcsenko, a vizsgálatot vezető moszkvai bizottság vezetője azt közölte, hogy a repülőgép darabjai 20 négyzetkilométeres körzetben szétszóródtak, ugyanakkor leszögezte, még túl korai lenne végleges következtetéseket levonni. A Kreml szóvivője, Dmitrij Peszkov ugyanakkor a Reuters szerint azt mondta, nem zárható ki a terrortámadás lehetősége sem.

Műszaki hiba áll a légi katasztrófa mögött, amelynek során egy orosz utasszállító repülőgép 224 emberrel a fedélzetén lezuhant a Sínai-félsziget északi részén – írta keddi számában az al-Maszri al-Jóm egyiptomi napilap a fekete dobozokat vizsgáló szakértői csoport egyik tagjára hivatkozva.

A meg nem nevezett forrás szerint a gép hátsó részében történt meghibásodás, amely egy repedést okozott a farokrész jobb falában. A fekete doboz felfedi az Iszlám Állam hazugságát című írás szerint mindez kizárja annak a lehetőségét, hogy a dzsihadista szervezet egyiptomi ága lőtte le a szerencsétlenül járt gépet.

A napilap által támogatott forgatókönyv harmonizál a helyi sajtóra általában jellemző állásponttal, amely az orosz gép gyakori meghibásodását kiemelve egyértelműen a műszaki zavar lehetősége felé tereli az egyiptomi diskurzust. Megfigyelők ezzel kapcsolatban megjegyezték, hogy eddig mind az egyiptomi, mind az orosz fél a saját érdekeinek megfelelő nyilatkozatokat adott. Egyiptom azt reméli: az ország közbiztonságának stabilitását hangsúlyozva elérheti, hogy a gyengélkedő gazdaság számára létfontosságú idegenforgalom visszaálljon a forradalmi évek káosza előtti szintre. Eközben az Airbus 321-est üzemeltető Kogalimavia (nemzetközi nevén Metrojet) légitársaság vehemensen cáfolja a műszaki meghibásodással kapcsolatos spekulációkat.

Számeh Sukri egyiptomi külügyminiszter hétfőn élesen bírálta a német Lufthansa és a francia Air France-KLM döntését, miszerint egészen addig nem repülnek az érintett terület felett, amíg nem tisztázódtak a baleset körülményei. Sukri – az időközben számos Perzsa-öböl menti légitársaság által is követett – lépést „felelőtlennek” minősítette egy televíziós interjúban, mivel, mint mondta, ez alátámasztja azokat a feltevéseket, amelyek szerint a technikai hibákon túl egyéb okok is a tragédia mögött állhatnak.

Az al-Maszri al-Jóm keddi cikkében az Egypt Air forrására hivatkozva továbbá azt is írta, hogy a gép karbantartásáról szóló szerződés az egyiptomi és az orosz légitársaságok között már három hónapja lejárt. „Nem történt műszaki vizsgálat, mielőtt a gép felszállt a Sarm es-Sejk-i repülőtérről, (annak ellenére, hogy) a repülőt korábban is érték meghibásodások” – idézi az újság név nélküli forrását.

Az említett lap már hétfőn jelezte, hogy a 18 éve üzemben lévő légi jármű 2001-ben már szenvedett balesetet. Az akkor éppen Bejrútból érkező gép hátsó része landoláskor a kairói repülőtér betonpályájához csapódott. Az orosz légitársaság tisztségviselői ugyanakkor hangsúlyozták, hogy az akkor keletkezett károkat rendbe hozták.

Az Iszlám Állam egyiptomi szárnya szombaton Twitter-üzenetben közölte, hogy fegyveresei lőtték le az utasszállítót. Katonai szakértők szerint viszont nem hiteles ez a bejelentés, kairói biztonsági források is azt mondták, nincs jele annak, hogy lelőtték volna a repülőgépet, Tálas Péter biztonságpolitikai elemző pedig úgy fogalmazott, szinte kizárt, hogy ők lettek volna. Egyesek a gép műszaki állapotát okolták a balesetért.

A Kogalimavia légitársaság Sarm es-Sejk üdülőhelyről Szentpétervárra tartó repülőgépe a felszállás után 23 perccel zuhant le a Sínai-félszigeten szombat reggel. A több mint 18 éves Airbus A321-es típusú gépen 217 utas – köztük 17 gyermek – és hétfőnyi személyzet tartózkodott, a katasztrófát senki nem élte túl.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.