„Mondd ki tisztán, mondjad hangosan: büszkék vagyunk arra, hogy nem vagyunk büszkék” – többek közt ezt hirdette Be Deutsch című dalában a ZDF Neo Magazin Royale című műsora, ami mögött az ismert humorista, Jan Böhmermann áll. A videóban a modernnek, multikulturálisnak, liberálisnak mondott németek csapnak össze a világgal, figyelmeztetve mindenkit, hogy „egykor mi is hülyék voltunk”, de többé már nem vandál merénylők, „tudjuk, hova vezet a seggfejség”. Az emberi méltóság mellett felsorakozó németek biciklin, zokni-szandálban támadnak, büszkék a periódusos táblázatra, a Fantára, Scooterre, és még egy Kant-kötetet is hozzávágnak a nacionalista ellenhez, káromkodva rákérdezve, hallottak-e egyáltalán már a kategorikus imperatívuszról.
A szatirikus videó nagyjából félreérthetetlen: a múltfeldolgozásukra büszke, másokat kioktató németeken ironizál, azon, hogy erkölcsi magaslatról oktatnának ki mindenkit, miközben leginkább csak a kisszerűség jellemző rájuk. Így lesz a németség szinonimája a liberális, a multikulturális és a nyitott mellett a Fanta, a betétdíj, a búzasör és az újrahasznosítás, miközben a démonizált ellenséget Donald Trump, Marine Le Pen és Beata Szydlo mellett Orbán Viktor testesíti meg. Ha nem lenne egyértelmű, hogy Böhmermann videója azokon szórakozik, akik félkegyelműnek néznek mindenkit, aki szkeptikus migránsügyben, még a videó leírásában egyértelművé is teszik.
Hiába minden, egyeseknek így sem volt érthető, mit látnak: a miniszterelnöki főtanácsadóhoz, Habony Árpádhoz köthető 888 úgy látta, a Rammstein stílusjegyein is ironizáló videó „liberális propaganda”, „Németország erkölcsi fölényét hirdeti a menekültválságban”. A szerző úgy vélte továbbá, hogy Trumppal és Orbánnal ijesztgetnének, a német közmédia pedig a saját állampolgárait provokálná ezzel.
De nem G. Fodor Gábor lapja volt a legnagyobb játékos, amely megsértődött Böhmermann videóját látva: a Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint a lengyel köztévén, a TVP-n egy szociológus arról beszélt, hogy a videó készítői nácinak tartják Beata Szydlo lengyel kormányfőt. Zdzislaw Krasnodebski úgy vélte, Szydlót és a fentebb említett politikusokat a második világháború alatti németekhez hasonlították, fasisztának és xenofóbnak bélyegezve őket.
Hiába, az irónia nem tartozik a szociológusok alapvető kompetenciái közé
Beata Szydlo miniszterelnök Twitter-oldalán reagált, kijelentve: az ő dédapja Auschwitzban halt meg, anyja családját a németek költöztették ki, tehát őt biztos nem lehet náciszimpátiával vádolni.
Akadtak, akik még kérlelhetetlenebb kritikusnak bizonyultak: Böhmermannt a napokban rendőri védelem alá is kellett helyezni a Bild szerint, miután a török kormány bírálta egy produkcióját. Beszámoltunk róla, Ankara egyenesen arra szólította fel Berlint, indítson büntetőjogi eljárást Böhmermann ellen, mivel durva szavakkal kritizálta a török államfőt, Recep Tayyip Erdogant. Még az ankarai külügyminisztériumba is berendelték a német nagykövetet, miután az NDR közszolgálati csatornán gúnyt űztek Erdoganból és a török társadalmi folyamatokból. Erre Böhmermann egy trágár verssel lepte meg a sajtószabadsággal keveset törődő Erdogant. A becsmérlő költeményben kecskékkel folytatott szexuális viszony, üres fej, kurdok eltaposása és keresztények megverése is felbukkan a politikus személyével összefüggésben. A török elnök feljelentést tett, Angela Merkel pedig telefonon volt kénytelen egyeztetni Ahmet Davutoglu török kormányfővel.
A ZDF kénytelen volt kivenni médiatárából is a produkciót, a Neo Magazin Royale Facebook-oldalán pedig azt közölték kedden: a csütörtökre tervezett következő részt a jelentős médiafigyelem miatt nem forgatják le. A videó levétele után Norbert Himmler programigazgató arról beszélt, hogy a szatírának is vannak határai, amit ez az adás átlépett, így a műsorvezetővel egyeztetve a videót végül eltávolították. A kölni humorista az utóbbi napokban kerülte a nyilvánosságot, és rendőri védelem alá is kellett helyezni, attól tartva, hogy Erdogan támogatói megtámadhatják őt. Egyelőre ugyanakkor csak médiájukat küldték ki: az A-Haber riportere Mainzba utazott, hogy ott számon kérje a közszolgálati csatornát. Mevlüt Yüksel a ZDF épületébe ugyan nem jutott be, de a parkolóban azért talált két embert, akit rögtön ki is elemzett a műsorban. Mint a Mandineren olvasható, testtartásukból-gesztusaikból meg is fejtette a német média állapotát, olyan kijelentéseket téve, mint hogy
a zsebébe teszi a kezét, micsoda gorombaság.
Nemzetközileg ismertté egy tavalyi videó tette Böhmermannt: a V for Varoufakis című klip a német társadalmat lerohanó görög pénzügyminiszterről, Jánisz Varufákiszról szólt, egyszerre űzve gúnyt a német fölényt hirdetőkből és azokból, akik rögtön leborultak a jóvágású, nem a miniszterektől megszokott kiállással rendelkező politikus előtt. A cím egyben utalás a V for Vendettára, a videóban azon ironizálva, hogy eljön végül Varufákisz, és bosszút áll a népét gyötrő, adósságcsapdában tartó németeken.
Persze ez a videó is nagy vihart kavart: a végére bevágták a miniszter egy beszédét, amelyben arról szólt, nem szabad „középső ujjat mutatni” Németországnak, mondván, oldják meg a gazdasági problémát maguk. A szatirikus videóban a bemutatásról szóló részt használták, mintha a politikus épp ezt javasolná, egyes lapok pedig bedőltek ennek, és botrányként kezelték, hogy Varufákisz beszólt a németeknek. Maga Varufákisz is kijelentette, hogy a videót manipulálták, az eset után pedig Böhmermannék is reagáltak a történtekre: újabb szatirikus, (ál)leleplező videót tettek közzé, a bemutatás körülötti botrányt nevetségessé téve.
Végül Varufákisz a Twitteren dicsérte meg Böhmermannt, kijelentve: a humor, a szatíra és az önbírálat remekül feloldják az elvakult nacionalizmust, nekik, politikusoknak pedig igen nagy szükségük lenne ezekre a humoristákra.