Vasút sem lesz az Eb alatt?

Sztrájkolnak az állami cég alkalmazottai.

MTI
2016. 05. 31. 18:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Március eleje óta nyolcadik alkalommal hirdettek munkabeszüntetést az állami vasúttársaság (SNCF) dolgozói, akiknek a vezetőséggel folytatott tárgyalásaik a munkaidejük rendezéséről az utolsó szakaszba érkeztek. A vasutasok követelései nincsenek közvetlen kapcsolatban a munkajogi reform elleni tiltakozással, de egyre nehezebben választhatók el attól. A kormány ezért is gyakorolt kedden nyomást az SNCF vezetőségére, hogy minél előbb teljesítse a vasutasoknak a céggel kapcsolatos belső követeléseit, s ne adjon lehetőséget a sztrájk elhúzódására a labdarúgó-Eb kezdetéig.

A szakszervezetek a tárgyalásokat elvileg június 6-ig folytatják az SNCF-fel, amely a június 10-én kezdődő labdarúgó-Európa-bajnokság hivatalos szállítója.

Az SNCF szerint szerdán fennakadások várhatók a vasúti közlekedésben, de nem fog teljesen lebénulni a hálózat. A szuper expresszeknek hatvan, a többi belföldi járatnak negyven százaléka fog közlekedni. A külföldre induló vonatok közül Nagy-Britannia és Németország felé menetrendszerűen indul minden járat, Svájc felé viszont 75, Belgium, Hollandia és Spanyolország felé 40 százaléka, míg Olaszország felé csak egyharmada fog elindulni.

A munkajogi reform visszavonását követelő szakszervezetek a nyolc olajfinomítóból négyben továbbra is teljes, kettőben pedig részleges munkabeszüntetést tartanak, de az üzemanyagraktárak blokádjának rendőrségi feloldása óta az üzemanyag-ellátás jelentősen javult országszerte.

Francois Hollande államfő és Manuel Valls miniszterelnök kedden több fórumon is megerősítette, hogy a munkajogi reformot nem vonja vissza a kormányzat, mert az „politikai hiba” lenne.

A reform miatti tiltakozás kifullasztására a kormányzat ugyanakkor elkezdte kielégíteni az egyes ágazatok belső követeléseit. A pedagógusoknak Najat Vallaud-Belkacem oktatási miniszter 2020-ig évi átlagos bruttó 1200 eurós fizetésemelést ígért, amelynek felét a jövő év végéig kifizetik a tanároknak. Ezzel párhuzamosan Francois Hollande államfő pedig bejelentette, hogy a kutatásokra fordítható költségvetést mégsem csökkentik. Manuel Valls miniszterelnök jelezte, hogy a kormányzat megemeli a szabadúszó művészeti dolgozóknak járó juttatásokat. Ez mintegy 100-150 millió eurós pluszkiadást jelenthet azért cserébe, hogy a CGT szakszervezethez tartozó művészek ne bojkottálják a nyári művészeti fesztiválokat.

A kormány bejelentéseinek az a célja, hogy minél több embert tartson vissza attól, hogy részt vegyen a munkajogi reform elleni következő országos tiltakozónapon, amelyen a közszférában dolgozók s azok közül is a pedagógusok és a művészek általában nagy számban jelentek meg. A törvény szenátusi vitája június 14-én – a labdarúgó-Európa-bajnokság alatt – kezdődik, a szakszervezetek aznapra hirdettek ismét országos tiltakozónapot, egy hatalmas nagygyűléssel Párizsban. Elemzők szerint a kormány várhatóan a szenátusi vitában, majd a végső elfogadást megelőző újabb nemzetgyűlési szavazás előtt módosítani fog a törvényen, de a folyamatot felfüggeszteni nem áll szándékában.

A reform legvitatottabb pontja a munkaidő meghatározására vonatkozik. Franciaországban továbbra is 35 órás marad hivatalosan a munkahét, a gyakorlatban azonban ennél minden munkavállaló többet dolgozik, amiért túlórapénzt vagy szabadnapot kap. Ennek szabályozásában és részleteiben eddig ágazatonként állapodtak meg a munkáltatói képviseletek a szakszervezetekkel. A kormány ezt a lehetőséget a törvényben a vállalatok szintjére helyezné át, amit a két legradikálisabb szakszervezet, a CGT és az FO nem támogat, miután a befolyásuk csökkenne, a munkavállalók pedig szerintük kiszolgáltatottabb helyzetbe kerülnének.

A párizsi régióban egyébként csütörtöktől lehetnek még közlekedési gondok, a metró és a helyi közösségi közlekedésben dolgozók ugyanis a CGT felhívására akkor lépnek határozatlan idejű sztrájkba. A törvénytervezet visszavonása mellett fizetésemelést is követelnek. A harmadik legjelentősebb szakszervezet, a Sud pedig az Európa-bajnokság kezdetére tervez határozatlan idejű munkabeszüntetést a fővárosi tömegközlekedésben. A légi irányítók péntektől vasárnapig hirdettek belső vállalati követelések miatt sztrájkot. A kikötői dolgozók pedig szintén a CGT felhívására 24 órás munkabeszüntetéssel csütörtökön követelik a munkajogi reform visszavonását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.