Naponta posztolják a szíriai felkelők az internetre azokat a videókat, amelyeken egy pickupra – vagyis haszongépjárműre – szerelt géppuskákkal, légvédelmi ágyúkkal vagy páncéltörőkkel próbálják levadászni az ellenségeiket. Sok esetben ezek a felvételek csak megmosolyogtatják a nézőket, így történt ez akkor, amikor a Szabad Szíriai Hadsereg „Első ezrede” Aleppónál egy katonai vadászgépet próbált leszedni – nem sok sikerrel:
Azonban a pickupokra szerelt fegyverek igen hatásosnak bizonyulnak, viszonylag kevés pénzből gyors és nagy tűzerejű fegyvert is tudnak barkácsolni a felkelők. Az sem mellékes, hogy az ilyen pickupok vezetése nem igényel különösebb képzettséget. Persze hátrányai is vannak ennek az egyszerű eszköznek: mivel nem katonai célokra tervezték őket, nincs megfelelő védelmük, ami megóvná a kezelőket. Mégis, a Geopolitico.info szerint ezek a járművek napjainkra megváltoztatták az aszimmetrikus összecsapások menetét.
A fegyverzettel ellátott polgári járművek története a huszadik század első felére tekint vissza: az orosz polgárháború idején tacsankának hívták azokat a lóval vontatott szekereket, amelyekre géppuskát szereltek. A második világháborúban a britek az észak-afrikai fronton használtak ilyen járműveket, amelyek a sivatagban is hasznosnak bizonyultak a rájuk szerelt gépfegyverekkel és ágyúkkal. Később a Polisario Front volt az az első lázadócsoport, amely visszatért ehhez az eszközhöz: a nyugat-szaharai háborúban ők Marokkó, illetve Mauritánia ellen vetették be ezt a fegyvert.
A katonai célú pickupok igazán csak az úgynevezett Toyota-háborúban váltak ismertté, ami Líbia és Csád között zajlott le 1986 és 1987 között. Itt figyeltek fel a csádiak arra, hogy a Toyota Land Cruiserek 100 kilométer/órás sebességgel át tudnak vágni az aknamezőkön is anélkül, hogy megsérülnének. A járművekre szerelt gépfegyverekkel és tankelhárító fegyverekkel pedig könnyedén megbirkóztak a líbiai erőkkel, akik messze többet költöttek a katonai eszközökre, mégis hétszer annyi embert veszítettek, mint a csádiak.