A házi fegyver, ami megfordítja a háborúk menetét

A harmadik világ felkelői sokszor a legjobban felszerelt hadseregekkel is felveszik a versenyt.

Majláth Ronald
2016. 06. 24. 6:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Naponta posztolják a szíriai felkelők az internetre azokat a videókat, amelyeken egy pickupra – vagyis haszongépjárműre – szerelt géppuskákkal, légvédelmi ágyúkkal vagy páncéltörőkkel próbálják levadászni az ellenségeiket. Sok esetben ezek a felvételek csak megmosolyogtatják a nézőket, így történt ez akkor, amikor a Szabad Szíriai Hadsereg „Első ezrede” Aleppónál egy katonai vadászgépet próbált leszedni – nem sok sikerrel:

Azonban a pickupokra szerelt fegyverek igen hatásosnak bizonyulnak, viszonylag kevés pénzből gyors és nagy tűzerejű fegyvert is tudnak barkácsolni a felkelők. Az sem mellékes, hogy az ilyen pickupok vezetése nem igényel különösebb képzettséget. Persze hátrányai is vannak ennek az egyszerű eszköznek: mivel nem katonai célokra tervezték őket, nincs megfelelő védelmük, ami megóvná a kezelőket. Mégis, a Geopolitico.info szerint ezek a járművek napjainkra megváltoztatták az aszimmetrikus összecsapások menetét.

A fegyverzettel ellátott polgári járművek története a huszadik század első felére tekint vissza: az orosz polgárháború idején tacsankának hívták azokat a lóval vontatott szekereket, amelyekre géppuskát szereltek. A második világháborúban a britek az észak-afrikai fronton használtak ilyen járműveket, amelyek a sivatagban is hasznosnak bizonyultak a rájuk szerelt gépfegyverekkel és ágyúkkal. Később a Polisario Front volt az az első lázadócsoport, amely visszatért ehhez az eszközhöz: a nyugat-szaharai háborúban ők Marokkó, illetve Mauritánia ellen vetették be ezt a fegyvert.

A katonai célú pickupok igazán csak az úgynevezett Toyota-háborúban váltak ismertté, ami Líbia és Csád között zajlott le 1986 és 1987 között. Itt figyeltek fel a csádiak arra, hogy a Toyota Land Cruiserek 100 kilométer/órás sebességgel át tudnak vágni az aknamezőkön is anélkül, hogy megsérülnének. A járművekre szerelt gépfegyverekkel és tankelhárító fegyverekkel pedig könnyedén megbirkóztak a líbiai erőkkel, akik messze többet költöttek a katonai eszközökre, mégis hétszer annyi embert veszítettek, mint a csádiak.

Később, a szomáliai polgárháború idején a frontról tudósító tévécsatornák révén már az egész világ megismerhette a lázadók által használt pickupokat. Az egyik hadúrnak, Mohammed Farrah Aididnak például 30 ilyen járműve is volt, ami egyben a hatalmát is szimbolizálta. Később pedig, amikor 1996-ban életét vesztette a lázadóvezér, a holttestét is egy Toyota pickuppal vitték el a temetésre.

Nem tartott sokáig, hogy a reguláris erők is hadrendbe állítsák a Toyotákat: Afganisztánban az amerikai speciális erők sokáig használták ezeket, a tálibok által házilag készített robbanóeszközök miatt később visszatértek a páncélozott járművekhez. Az afgán kormánycsapatok viszont továbbra is üzemben tartják a Toyotákat, csakúgy mint az iraki rendőrség, amelyet a Szaddám-rezsim megdöntése után az amerikaiak ajándékoztak meg ezekkel a járművekkel.

A líbiai polgárháború idején mind a Kadhafi-párti erők, mind pedig a rendszer elleni lázadók használták a fegyverekkel felszerelt pickupokat, ugyanis ez bizonyult a legideálisabb eszköznek arra, hogy gyorsan megjelenjenek, illetve gyorsan eltűnjenek a sivatagban a harcoló katonák.

Mindezek után nem véletlen, hogy a szíriai felkelők is előszeretettel használják ma a Toyotákat, amelyeket leggyakrabban géppuskákkal és légvédelmi fegyverekkel szerelnek fel. Sokatmondó, hogy amikor felmerült, hogy a Szabad Szíriai Hadseregnek mire is van szüksége, az amerikaiaktól Toyota Hiluxokat kértek, akik 43 ilyen gépjárművet le is szállítottak nekik.

De az Iszlám Állam sem tétlenkedett: propagandavideóin egyre többször tűntek fel a Toyota dzsipjei, ezért az amerikai államkincstár még tájékoztatást is kért a gyártótól arról, hogyan juthatott a terrorszervezet ezekhez az eszközökhöz. A japán autógyár szóvivője akkor jelezte: lehetetlen nyomon követni a harmadik fél által ellopott vagy más módon megszerzett járművek sorsát, miközben a szabályzatuk szigorúan tiltja, hogy olyanoknak adják el az autóikat, akik valószínűleg félkatonai vagy terrorista célokra alakítják majd át azokat.

A Hiluxok azonban mind a mai napig népszerűek Szíriában: legutóbb éppen amerikai katonák használták, akik a kurd népvédelmi erők (YPG) jelvényét viselték az egyenruhájukon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.