Kommunikációs káosz uralja az InterRail programot

Jean-Claude Juncker békehadtestét is Navracsics Tibor Erasmus+ költségvetéséből fizetik ki.

Buzna Viktor
2016. 11. 20. 18:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több brüsszeli csúcsvezető tűnik fel a korábban a Magyar Nemzet által is vizsgált Erasmus+ program forrásai körül. A Navracsics Tibor uniós biztos által felügyelt, várhatóan megemelt költségvetésű Erasmus+ ösztöndíjkeretből ugyanis nem csak az európai fiataloknak szánt egy hónapos ingyenes vonatbérletet (az úgynevezett InterRail-bérlet programot) finanszírozná Brüsszel. Jean-Claude Juncker is számít a 2017 és 2020 között kétszázmillió euróval megemelt forrásra: az Európai Bizottság elnöke által szeptemberben felvetett Szolidaritás testület néven jegyzett ifjúsági önkéntesprogramot is ehhez a kerethez csatolják. Ezáltal Navracsicsnak nem csak az InterRailt támogató néppárti frakcióvezetővel, Manfred Weberrel, de Junkckerrel is meg kell egyeznie a források elosztásáról. Kristalina Georgieva, a bizottság költségvetési és humánerőforrásért felelős alelnöke csütörtökön közölte a testület és az Európai Parlament közös 2017-es javaslatát, de a sajtótájékoztatóból mindössze annyi derült ki, hogy az ingyenes InterRail-bérlet és a Junkcer-féle szolidaritás program is kap anyagi támogatást. Plusz információt tartalmaz a 2017-es büdzséről közölt sajtóanyag. Eszerint Navracsics Tibor Erasmus+ programjának költségvetése összesen mintegy 19 százalékkal bővül, vagyis – amennyiben mind a bizottság mind pedig a parlament rábólint a jövő évi büdzsé tervére – több mint 335 millió euró további támogatást kaphat a következő évben. Ez pedig arra utal, hogy Navracsics biztos megkapja a korábban például a soros elnökséget ellátó szlovák kormány által is kritizált plusz kétszázmillió eurós keretet.

Arról azonban eddig csak zavaros háttérinformációk szivárogtak ki, hogy az Erasmus+ várhatóan megemelt költségvetési keretéből mennyi marad a magyar biztosnál, és mennyit kap belőle Juncker, valamint Weber projektje. Az uniós ifjúságpolitikát inkább uraló kommunikációs káoszt Ujhelyi István szocialista képviselő korábbi sajtóközleménye robbantotta ki. Az InterRail-bérlet program mellett lobbizó Ujhelyi ugyanis pénteken tényként közölte: a bizottság jóváhagyta a Navracsics által kért kétszázmillió eurós plusz keretet, s a döntés értelmében ötvenmillió a vasúti programnak jár. A bejelentést a bizottság és Navracsics biztos stábjának oldalán is tételesen cáfolták, ugyanakkor hivatalosan a mai napig semelyik érintett fél nem tagadta azt.

Sőt, a szocialista politikus ma reggel már sajtótájékoztatón ünnepelte az InterRail-bérlet programot. Elmondta: 2017-ben elindul az InterRail-béret program kísérleti üzeme. Az azonban már bizonytalan, hogy az ingyen út 2017-ben kik számára válik elérhetővé, ahogyan az is, hogy a teljes bevezetés esetén több milliárd eurós költségigényű tervezet a jövőben is Navracsicshoz tartozó Erasmus+ nyakán marad-e. Juncker Szolidaritás testületének részleteit pedig teljes homály övezi. A Bizottság elnöke, Navracsics és Weber után a harmadik brüsszeli vezetőként állt ki az uniót sújtó identitásválság leküzdéséért. Hasonlóan az Erasmus+ és az InterRail-bérlet programokhoz, Juncker Szolidaritás testülete is az ifjúság megszólításával kezelné a problémát. A terv szerint a program többségében munkanélküli fiataloknak adna elfoglaltságot azzal, hogy az amerikai Békehadtest mintájára önkéntes humanitárius akciókra toborozná őket. Érdekes, hogy míg az Erasmus+ és az InterRail-bérlet programmal szemben Juncker tervét nem fogadták lelkesedéssel, Navracsics Tibor azon kevesek egyike volt, aki kiállt mellette. Kérdés, vajon már akkor tudta-e, hogy ezt a számlát is az ő testülete állja majd.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.