A magyar kormány a jövőben is fenn kívánja tartani, hogy az ország egy időben legfeljebb ezer katonával részt vesz különböző nemzetközi missziókban – ezt a bő évtizede tartott álláspontot az év végén ismét megerősítette a Honvédelmi Minisztérium (HM), de az objektív biztonságpolitikai elemzések is arra mutatnak, hogy ebben az országhatáron kívüli, sokszor távoli tájakon zajló, expedíciós feladatrendszerben addig biztosan részt kell vennie a honvédségnek mint segédhadnak, amíg legfőbb szövetségesünk, az Egyesült Államok megszokott, intervencionista politikájában radikális fordulatra nem kerül sor.
Ez a tényállás határozza meg értesülésünk szerint a honvédség évek óta gyászos állapotban lévő szállítórepülő erőinek jövőre kezdődő modernizációját, mely a Simicskó István honvédelmi miniszter által minap bejelentett Zrínyi 2026 fejlesztési program első, ugyanakkor több fázisban megvalósítani tervezett tétele lesz. Meglévő néhány, negyven év körüli An–26-os könnyű szállítógépével ugyanis a kecskeméti légibázis Teve százada egyszerűen képtelen teljesíteni a jelenleg legfontosabb feladatot: kiszolgálni az afganisztáni és a kurdisztáni néhány száz fős missziók elsősorban személyszállítási igényeit, illetve biztosítani egy olyan nemzeti légi evakuációs képességet, mellyel egy vészhelyzetben akár a csapatokat, akár civileket haza lehet menekíteni, amire a magyar állam a Malév felszámolásával képtelenné vált.
Ebből adódik, hogy rövid távon elsősorban nem ejtőernyős-ugratásra, könnyebb járművek fedélzetre vételére, teherszállításra alkalmas harcászati szállítógépre van szüksége a honvédségnek. Sokkal inkább egy minimális mértékben módosított utasszállítóra, mely száz-kétszáz főt és néhány tonnányi, nem túl nagy méretű árut (csomagokat, katonák egyéni felszerelését) képes közepes távolságra (egész Európa, Közép-Ázsia, Afrika nagy része) leszállás nélkül szállítani. Ezek három példányának beszerzése – a követelmény leginkább a világ két legnépszerűbb utasszállítójára, a Boeing 737-esre és az Airbus 320-asra illik (lásd grafikánkat) – a használt piacról 2017-ben a jelek szerint meg fog történni. Bár a HM kérdésünkre nem határozott meg beszerzési időintervallumot, rámutattak: a típuscserénél egyik meghatározó szempont a zökkenőmentes átállás és a képesség folyamatos rendelkezésre állása. A sietség és az ügylet átláthatóságának a biztonsági megfontolásokra hivatkozó minimalizálása érhető tetten abban is, hogy az Országgyűlés szakbizottságának döntése nyomán, a védelmi és biztonsági célú beszerzésekről szóló törvény alapján nem kell a közbeszerzési törvény alapján eljárni, amit általában vonatkoztatnak az Európai Unió működéséről szóló szerződés 346. cikke alapján történő beszerzésekre.