Budapest–Belgrád-vasút: Peking magyarázatot kért

Felkavarta az állóvizet a Financial Times cikke. Már nemcsak Brüsszel, de Peking is válaszokat vár.

Buzna Viktor
2017. 02. 25. 11:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarázatot kért Kína a Budapest–Belgrád vasúti beruházás ügyében a magyar kormánytól – derül ki a lapunk birtokába került külügyminisztériumi dokumentumból. Peking a Financial Times héten megjelent cikke miatt fordult hazánk brüsszeli európai uniós állandó képviseletéhez. Aggodalmat keltett ugyanis a brit napilap beszámolója, mely szerint a kínai tőkéből tervezett beruházásnak aligha ad majd zöld utat a projekt ellen kötelezettségszegési eljárást indító Európai Bizottság. A cikk kifejtette: a Budapest–Belgrád-vasútvonal fontos eleme lenne a Kínát és az európai piacokat összekötő Egy övezet, egy út (OBOR) kereskedelmi folyosónak, Brüsszel azonban továbbra is blokkolja a beruházást.

A dokumentumból kiderül, Kína EU-misszióvezető-helyettese kezdeményezte az egyeztetést, ahol is a magyar fél beszámolt a májusban indított kötelezettségszegési eljárás körülményeiről, illetve jelenlegi állásáról. Ekkor előadták: a magyar kormány szerint a Financial Times cikkéből mindössze két állítás igaz. Egyrészt, hogy az Európai Bizottság eljárást kezdeményezett, a projekt ugyanis szerintük nem felel meg a hatályos uniós közbeszerzési előírásoknak. Elismerte továbbá a kormány, hogy rendszeresen egyeztetnek az uniós szervvel. A dokumentum szerint a magyar diplomaták igyekeztek megnyugtatni a kínai felet, elhangzott ugyanis, hogy „jól haladnak” a kötelezettségszegési eljárás lezárása érdekében folytatott tárgyalások. A birtokunkba került információk azonban inkább a Financial Times pesszimizmusát támasztják alá.

A kötelezettségszegési eljárásról elsőként lapunk számolt be, még tavaly ősszel. Akkor megírtuk, Brüsszel korrupciót sejt a vasúti beruházás mögött, a gyanúra a Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter által 2015 novemberében aláírt szucsoui szerződés adott okot. Abban ugyanis nem esett szó a milliárdos beruházás közbeszerzésének körülményeiről, illetve a szerződés azt sem tisztázta, hogy a MÁV-nak milyen szerepe lesz a kivitelezést vállaló konzorciumban. Akkor egy kormányzati dokumentumra hivatkozva írtuk meg, Brüsszel határozatlan ideig akadályoztatja a beruházás megvalósulását, és mindenekelőtt számos kérdésre vár választ. A most keletkezett külügyminisztériumi anyagból azonban kiderül, a kormány az elmúlt fél évben jelentős előrelépésről nem tud beszámolni. Bár a korábban megfogalmazott kérdéseket maradéktalanul megválaszolták, igyekezetükért Brüsszel semmit nem adott cserébe. Továbbra sem tudni például, mikor bólinthat rá a beruházásra az uniós szervezet. – Bizakodók vagyunk az eljárás közeljövőben történő lezárása tekintetében – fogalmaz a kínai féllel történt egyeztetésről készült beszámoló. A helyzet kilátástalanságáról árulkodik továbbá, hogy a dokumentum megjegyzi, a magyar kormány kérte az ügyben Peking segítségét is.

Az egyeztetés végén a magyar fél hangsúlyozta, hogy továbbra is hasznosnak tartanánk, ha a kínai fél az Európai Bizottságot is felvilágosítaná a jelen projekt fontosságáról, valamint az abból származó előnyökről – derül ki a dokumentumból.

Miközben a kormány Brüsszellel egyezkedik, más uniós országok már számolnak a Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítására szánt tőkével. A héten írtuk meg, hogy a La Repubblica című napilap cikkében felvetette: ha a projektből nem lesz semmi, az további kínai beruházást hozhat Olaszországnak. Róma szeretné, ha a szintén kínai tőkéből felújítandó velencei kikötő válna a kereskedelmi csomóponttá, ennek érdekében lépéseket is tesz. Olaszország elnöke, Sergio Mattarella csütörtökön találkozott Pekingben kínai vezetőkkel. A kétoldalú találkozókon jelezte, országa kész aktívabb szerepet játszani a Kína és Európa közötti kereskedelem ösztönzésében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.