A Load Diffuser ugyan tökéletesen illeszkedik a NATO Oroszország elrettentésére irányuló erőfeszítéseibe, az amerikai terminológiában „fogadó országbeli érzékenységnek” nevezett körülmény miatt a kommunikációban csak az általános szövetségesi együttműködési célokat domborítják ki. Hivatalosan pedig az Ohio és Magyarország között immár két évtizede fennálló „állami partnerségi programban” kerül sor a Toledo melletti repülőtéren állomásozó 112. F–16-os század nyolc gépének áttelepülésére a Gripenekkel felszerelt magyar vadászrepülők kecskeméti fészkébe. Azaz hogy csak kerülne: míg szombaton az alföldi bázisra megérkezett négy amerikai harci gép, a kontingens másik fele útközben időjárási vagy műszaki okokból elakadt, valószínűleg Izlandon. Kérdés, a gyakorlat ma délelőtti megnyitójára ideérnek-e. A hosszú, csaknem tízórás átrepülést természetesen többszöri légi utántöltés teszi lehetővé, a szombati köteléket kísérő tanker Angliában szállt le.
Mint arról itt és itt hírt adtunk, az ohiói Légi Nemzeti Gárda (ANG) F–16-osainak előőrsét (földi személyzetet, kiszolgáló berendezéseket) szállító C–17-es gépek érkezése és kipakolása azért volt különösen érdekes, mert egybeesett egy orosz óriásgép kecskeméti tartózkodásával. A Volga–Dnepr cég An–124-ese a honvédség Oroszországban nagyjavíttatott Mi–17-es helikoptereit hozta haza Novoszibirszkből. De ezzel nem ért véget a nagyhatalmi csúcstalálkozók sora: információink szerint ma egy orosz An–30-as fotofelderítő gépet várnak Kecskemétre, amellyel a Nyitott égbolt szerződés értelmében Oroszországnak lehetősége van váratlan ellenőrzéseket végezni az aláíró államok (köztük minden NATO-ország) területe felett (ez persze vica versa érvényes, magyar An–26-osok is sokszor jártak ilyen céllal Oroszországban). Hogy az oroszok éppen akkor jönnek, amikor magyar mércével mérve nagy hadgyakorlat zajlik, illetve amerikaiak vannak itt, szintén nem szokatlan. Amikor a magyar Gripen-pilóták először tanulták a légi utántöltést egy amerikai KC–135-ös tanker segítségével, az Open Skies An–30-as újfent felbukkant.
A Load Diffuser hadgyakorlat három héten át, június 9-ig tart. Az amerikai F–16-osok és a magyar Gripenek mellé pénteken szlovén PC-9-es könnyű harci gépek is érkeztek Kecskemétre. A hivatalos amerikai közlemény rajtuk kívül horvát, szlovák és cseh résztvevőket is említ, ez utóbbiak otthoni bázisaikról, Caslavból és Szliácsról dolgoznak majd. A Honvédelmi Minisztérium közleménye, amely diszkréten elhallgatja, hogy amerikaiak dominálják a gyakorlatot, arra figyelmeztet, hogy „a megszokottnál nagyobb mértékű légi forgalom, valamint zaj- és hanghatás várható a Dunántúl, illetve Eger, Mezőkövesd, Poroszló települések térségében”. Az átláthatóságot hangsúlyozandó ugyanakkor az M1 hétfőn élőben jelentkezett be a gyakorlat helyszínéről.