Késnek az F–16-osok, orosz légi megfigyelők jönnek

Míg szombaton megérkezett négy amerikai harci gép, a kontingens másik fele útközben időjárási vagy műszaki okokból elakadt.

Zord Gábor László
2017. 05. 22. 7:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Load Diffuser ugyan tökéletesen illeszkedik a NATO Oroszország elrettentésére irányuló erőfeszítéseibe, az amerikai terminológiában „fogadó országbeli érzékenységnek” nevezett körülmény miatt a kommunikációban csak az általános szövetségesi együttműködési célokat domborítják ki. Hivatalosan pedig az Ohio és Magyarország között immár két évtizede fennálló „állami partnerségi programban” kerül sor a Toledo melletti repülőtéren állomásozó 112. F–16-os század nyolc gépének áttelepülésére a Gripenekkel felszerelt magyar vadászrepülők kecskeméti fészkébe. Azaz hogy csak kerülne: míg szombaton az alföldi bázisra megérkezett négy amerikai harci gép, a kontingens másik fele útközben időjárási vagy műszaki okokból elakadt, valószínűleg Izlandon. Kérdés, a gyakorlat ma délelőtti megnyitójára ideérnek-e. A hosszú, csaknem tízórás átrepülést természetesen többszöri légi utántöltés teszi lehetővé, a szombati köteléket kísérő tanker Angliában szállt le. 

Mint arról itt és itt hírt adtunk, az ohiói Légi Nemzeti Gárda (ANG) F–16-osainak előőrsét (földi személyzetet, kiszolgáló berendezéseket) szállító C–17-es gépek érkezése és kipakolása azért volt különösen érdekes, mert egybeesett egy orosz óriásgép kecskeméti tartózkodásával. A Volga–Dnepr cég An–124-ese a honvédség Oroszországban nagyjavíttatott Mi–17-es helikoptereit hozta haza Novoszibirszkből. De ezzel nem ért véget a nagyhatalmi csúcstalálkozók sora: információink szerint ma egy orosz An–30-as fotofelderítő gépet várnak Kecskemétre, amellyel a Nyitott égbolt szerződés értelmében Oroszországnak lehetősége van váratlan ellenőrzéseket végezni az aláíró államok (köztük minden NATO-ország) területe felett (ez persze vica versa érvényes, magyar An–26-osok is sokszor jártak ilyen céllal Oroszországban). Hogy az oroszok éppen akkor jönnek, amikor magyar mércével mérve nagy hadgyakorlat zajlik, illetve amerikaiak vannak itt, szintén nem szokatlan. Amikor a magyar Gripen-pilóták először tanulták a légi utántöltést egy amerikai KC–135-ös tanker segítségével, az Open Skies An–30-as újfent felbukkant.

A Load Diffuser hadgyakorlat három héten át, június 9-ig tart. Az amerikai F–16-osok és a magyar Gripenek mellé pénteken szlovén PC-9-es könnyű harci gépek is érkeztek Kecskemétre. A hivatalos amerikai közlemény rajtuk kívül horvát, szlovák és cseh résztvevőket is említ, ez utóbbiak otthoni bázisaikról, Caslavból és Szliácsról dolgoznak majd. A Honvédelmi Minisztérium közleménye, amely diszkréten elhallgatja, hogy amerikaiak dominálják a gyakorlatot, arra figyelmeztet, hogy „a megszokottnál nagyobb mértékű légi forgalom, valamint zaj- és hanghatás várható a Dunántúl, illetve Eger, Mezőkövesd, Poroszló települések térségében”. Az átláthatóságot hangsúlyozandó ugyanakkor az M1 hétfőn élőben jelentkezett be a gyakorlat helyszínéről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.