Ha Horvátországba indul, akkor meglepetés érheti a matricavásárlásnál

Az áprilisi ötszázalékos növekedés után július 1-jétől újabb tíz százalékkal drágulnak a horvát autópályadíjak.

MTI
2017. 07. 01. 14:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombattól a Zágráb–Split közötti autópálya-szakasz díja 200 kunára (8325 forintra) emelkedik. A Zágráb–Rijeka útszakaszon 77 kunát (3205 forintot) kell fizetni. A magyar határtól Zágrábig tartó autópályán 47 kuna (1956 forint) a jegy ára.

Aki az ország keleti feléről utazik az Adriai-tengerre, és Udvarnál vagy Drávaszabolcsnál lépi át a határt, valamint Eszéknél hajt fel az autópályára, Zágrábig 135 kunát (5619 forintot) fog fizetni. Az autópályadíjak euróban is fizethetők, a visszajáró összeget azonban horvát kunában fizetik ki. A szezonális árak szeptember 30-ig érvényesek, utána a HAC visszatér az áprilisi díjszabásra.

Kedvezményre tehetnek szert azok az autósok, akiknek van elektronikus ENC-készülékük. A szezonban 21, a szezonon kívül 33 százalékos engedményre jogosít fel a használata.

A készülékek a fizetőkapuk melletti irodákban megvásárolhatók, és készpénzzel is feltölthetők. Az ENC-n lévő összeg 100 kunán felül bármennyi lehet, és akár jövőre is felhasználható. A készülékkel elkerülhető a sorbaállás is a készpénzes fizetőkapuknál, és az ENC feliratú kapunál néhány percen belül tovább lehet haladni.

A dobozt egyszerűen a szélvédőnél kell tartani, a sorompóhoz érve az eszköz sípol, majd nyílik a kapu. A lehajtást az autópályáról regisztrálja a következő ENC feliratú kapu, és leveszi a készülékről az útdíjnak megfelelő összeget, ami a kijelzőn láthatóvá válik, mint ahogy az is, hogy mennyi pénz maradt.

Az emelés hátterében az áll, hogy a HAC kötelezettségei 5,2 milliárd euróra rúgnak. A cégnek csak az idén 1,14 milliárd eurónyi törlesztőrészletet kell visszafizetnie, jövőre pedig még többet. Az ágazat hiánya az államadósság 13,5 százalékát teszi ki, a bevételek pedig nem elegendők arra, hogy a következő öt évben fedezzék a hiteleket.

A horvát kormány március közepén fogadta el az autópálya-kezelő vállalatok átszervezésére irányuló reformtervezetet, amely egyben az autópályadíjak növekedését vonta maga után. Az átalakítás április 3-tól ötszázalékos autópályadíj-növekedéssel járt, valamint lehetőséget adott további 10 százalékos drágulásra a turisztikai főszezonban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.