Nem csökkenthetik tetszőleges mértékben a légitársaságok az üléssorok közötti távolságot a minél több utas befogadása érdekében, mert az a repülőgép kiürítését veszélyezteti vészhelyzetekben. Kár, hogy ezt nem egy európai, hanem egy amerikai bíróság mondta ki közvetett módon most kelt ítéletében.
Az Egyesült Államokban is folyamatosan csökkenő üléssortáv problémáját egy légiutasok jogaiért küzdő szervezet vitte bíróság elé, ők úgy érveltek, hogy az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Irányító Hatósága (FAA) tévesen jár el, amikor az üléssortávot kényelmi, és nem biztonsági szempontból szabályozza. Az ítélet kimondja, hogy az FAA idejétmúlt vagy irreleváns tanulmányokra támaszkodva nem hajlandó a biztonsági szempontokat előbbre sorolni a kényelmieknél, ezért újra kell gondolniuk a szardínia-jelenség
kialakulásának okait.
A repülők ülései közötti távolság csökkentése nemcsak az európai fapados cégek üzleti fogásai között található meg, az amerikai légitársaságok is előszeretettel élnek vele. A brit The Guardian negatív példaként felhozza a Spirit Airlines esetét, amelynek gépein a táv csak 71 centiméter, ami tényleg a kényelmes utazás határán mozgó érték.
A döntés épp jókor jött, az American Airlines épp megrendelt volna egy csomó Boeing 737-est, ahol a sortáv csak 74 centiméter lett volna, de erről most letettek, és nagylelkűen visszatértek az eredeti, 76 centis távolsághoz. Egy másik civil szervezet szerint az ülések szélessége is lassú, de folyamatos zsugorodáson ment keresztül az idők során, a kezdeti 47-ről elérve a 43 centimétert.
A bíró ítéletében azt is megjegyezte, hogy a csökkenéssel párhuzamosan az amerikaiak egyre szélesebbek lettek, épp ezért az ülések még inkább kisebbnek tűnnek.