Dízelbotrány: egy osztrák bíróság szerint visszajár a trükkös Audi ára

A kereskedelmi bíróság bizalomvesztésre hivatkozva kimondta: nem kell megelégedni a szoftverfrissítéssel.

MN
2017. 09. 02. 9:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Németországban hiába perelt autótulajdonosok egy több ezer fős csoportja a Volkswagen konszern dízelbotránya miatt, Ausztriában azonban sikerrel járt egy Audi A4-es tulajdonosa: a Bécsi Kereskedelmi Bíróság kimondta, hogy a károsanyag-kibocsátási értékeket manipuláló szoftverrel megtévesztett vevőnek jogában áll visszakérni az autó árát.

A Der Standard című lap beszámolója szerint a bíróság azt is kimondta, az autósnak nem kell elfogadnia a cég által felajánlott szoftverfrissítést mint megoldást. Az indoklásban a bíróság alapvetően a bizalomvesztésre hivatkozik, amit csak erősít a Volkswagen konszern „gazdaságilag motivált” kettős kommunikációja.

Az alperes Porsche Austria nem fogadta el az ítéletet, fellebbez, így az nem jogerős. A cég képviselője úgy véli, hogy az ítélet kivételnek számít, mert a hasonló panaszokat Ausztriában is el szokták utasítani a bíróságok.

Két éve robbant ki a nagy német dízelbotrány: először az Egyesült Államokban tűnt fel, hogy a VW konszern tisztának mondott dízelmotorjai nem teljesítik a környezetvédelmi előírásokat, és ennek eltitkolására egy külön szoftveres megoldást alkalmaznak, ami megtéveszti az ellenőrzést. A német autógyárak és a kormány végül idén augusztus elején arra jutottak, hogy több mint ötmillió dízelmotoros autót hívnak vissza 2018 végéig, hogy szoftverfrissítéssel javítsák a károsanyag-kibocsátási adataikat.

A kritikusok szerint ez csak félmegoldás, hiszen valójában magával a dízeltechnológiával van a probléma. Erre utal, hogy minden fogadkozás ellenére még ma sem felel meg minden autó a környezetvédelmi előírásoknak. A Deutsche Umwelthilfe (DUH) német környezetvédelmi szervezet mérései szerint hetvenöt új, tehát már a botrány után gyártott, Euro 5 vagy Euro 6 szabvány szerint épített modell többsége nem képes megfelelni a hatályos előírásoknak, nitrogén-oxidokból egyes esetekben a határérték sokszorosát eregetik a levegőbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.