„Az unió nem tud választ adni Kelet-Közép-Európa gazdasági igényeire”

A Kínai Társadalomtudományi Akadémia kutatója szerint az EU-nak nem kell attól félnie, hogy Kína a politikába is beavatkozik. Interjú.

Buzna Viktor
2018. 01. 07. 14:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A konferencia során volt olyan kínai kutató, aki már a 16+1 Együttműködés „túlélését” is megkérdőjelezte. Ön hogy látja a kezdeményezés jövőjét?
– A 16+1 Együttműködés túlélése nem kérdés. A kezdeményezés öt éve indult, és azóta az együttműködő országok számos eredménnyel büszkélkedhetnek. Elsősorban a kelet-közép-európai régióba irányuló kínai befektetések mértéke nőtt, de a tudományos, kulturális együttműködés területén is gyorsan bővülnek a kapcsolatok. Ami azt illeti, ilyen rövid idő alatt más térségben Kína nem ért el ekkora eredményt. Ez szerintem azt mutatja, hogy a kezdetekkor sikerült eltalálni az együttműködés céljait, azokra a régiójuk országainak és Kínának is szüksége van. Ennek alapja pedig a kínai tőke, amire a kelet-közép-európai országoknak szüksége van.

– Éppen a térségbe érkező kínai tőke miatt aggódnak a nyugat-európai országok. Az Európai Unión belül egyre hangosabbak azok a félelmek, miszerint a 16+1 Együttműködéssel Peking az unió egységét bomlasztja.
– Az, hogy a befektetések mértéke gyorsan nő a régióban, még nem jelenti azt, hogy Kína az Európai Unió megosztására törekedne. Épp ellenkezőleg. A 16+1 Együttműködésben tizenegy uniós tagállam vesz részt, az ide érkező kínai tőke nemcsak az ő gazdaságukat, de rajtuk keresztül az egész unió gazdaságát is megerősíti.

– A nyugat-európai országok miért félnek mégis a 16+1 Együttműködéstől?
– Szerintem a kritikus hangok mögött meghúzódik egy fontos motiváció: a nyugat-európai országok a 16+1 Együttműködésben részt vevő, keleti tagállamok feletti gazdasági befolyásukat féltik. Kína azonban máshogy gondolkodik. Szerintünk egy globalizált világban élünk, ahol minden országnak, minden régiónak megvan a választási joga, hogy kivel és miként akar együttműködni. Tiszteletben tartjuk persze, hogy a térség fontos, integráns gazdasági része az Európai Uniónak, a szabadpiaci keretek között azonban nem indokolt, hogy például kínai befektetőket kizárjanak, miközben ők lehetőséget látnak a kelet-közép-európai régióban. Egyre több ilyen kínai befektető van, akik persze versenytársat jelentenek az uniós, nyugat-európai befektetőknek. Ezek az érdekek húzódnak meg a nyugati félelmek mögött.

– Mi a megoldás? Marad a konfliktus?
– Egyre látványosabb jelek mutatnak arra, hogy az Európai Unió nem képes választ adni a kelet-közép-európai régió gazdasági igényeire. Ilyen például a kétsebességes Európa jelensége, ez belső megosztottságra, kiegyensúlyozatlan viszonyokra utal. Ezzel szemben a 16+1 Együttműködés látszólag ráérzett a térség igényeire, mindez persze érthetően politikai konfliktust szül. Amit azonban fontos leszögezni: a 16+1 Együttműködés kizárólag gazdasági alapon működő szervezet. Kína semmilyen politikai vitába nem fog beavatkozni. Az EU–Kína kapcsolatokat sem akarja függővé tenni a 16+1 Együttműködéstől. Érdekes egyébként, hogy miközben a nyugati világ attól fél, hogy Kína megosztja az EU egységét, az orosz szándékokról nem esik szó.

– A kelet-közép-európai régióban ugyanakkor sok vezető mintha nem lenne tisztában azzal, hogy Kína kizárólag gazdasági szereplőként van jelen a régióban. Magyarország miniszterelnöke, Orbán Viktor például több esetben tett politikai gesztusokat Kínának az EU-ban, amit egyébként nyugaton azóta is a fejére olvasnak.
– Mi Kínában úgy gondoljuk, hogy a külpolitikai fellépés minden országnak a saját döntése. Nem tartom helyesnek, hogy Magyarországot azért támadják, mert ki merte fejezni ellenvéleményét egyes uniós döntésekkel szemben. Nem csak a Kínával kapcsolatos vitákra gondolok. A menekültügyben például Magyarország konzekvensen képviselte álláspontját, amiért számos politikai támadás érte. Én személy szerint értékelem, hogy Orbán Viktor felismerte, hogy a globalizáció motorja már nem feltétlenül nyugaton, hanem Ázsiában van, és Magyarország az unión kívül is elkezdett új gazdasági szövetségeseket keresni. Ez egy pontos és nagyon fontos meglátás.

– Tavaly Budapesten tartották a 16+1 Együttműködés csúcstalálkozóját. Milyen eredményeket értek el?
– Nagyon fontos eredménye volt a csúcstalálkozónak, hogy összesítette az együttműködés elmúlt öt évének eseményeit. Számos bilaterális eredményeket hozott a csúcs, Kína újabb stratégiai partnerségi megállapodást kötött. Az új irányvonalak elfogadásával sikerült kijelölni a 16+1 következő öt évének célkitűzéseit is.

– A tavaly novemberben tartott, 19. Pártkongresszus megerősítette a kínai államfő, Hszi Csinping hatalmát. Hogyan érinti ez a 16+1 Együttműködést? Lehet, hogy idővel beleolvad a kínai globális, Egy Övezet, Egy Út (OBOR) stratégiába?
– A 16+1 Együttműködés feladata az OBOR támogatása. A 16+1 Együttműködés ugyanakkor Kína és az európai kapcsolatok fejlesztését célozza, ezért a jövőben is kiemelt szerepet kap. Vagyis a két program számos ponton találkozik egymással, mégsem fognak eggyé válni a jövőben. Más a két program intézményrendszere és más célokkal működnek.

Liu Cokui (Liu Zuokui) Európa-szakértő, a Kínai Társadalomtudományi Akadémia (CASS) professzora. Az intézet Kelet-Közép-Európa Tanulmányok osztályának igazgatója, illetve a 16+1 Think tank Hálózat titkársági irodájának vezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.