Több hétig tartó sztrájksorozatával a legnagyobb német szakszervezet elérte a 28 órás munkahét intézményének bevezetését a fém-, és elektronikai iparban – adta hírül az MTI.
Az ágazat 3,9 millió dolgozójának érdekeit képviselő IG Metall és a munkaadók keddi megállapodása szerint 2019-től a munkavállalók külön indoklás nélkül heti 35 óráról 28 órára csökkenthetik munkaidejüket fél évtől két évig terjedő időtartamra, ami azonban a Der Spiegel összefoglalója szerint ismételten igényelhető. Igaz, cserében indokolt esetben, például, ha munkaerőhiány lépne föl egy gyárban, a munkaadók elrendelhetik a kötelezően 40 órás munkavégzést is, a dolgozók 30 százaléka számára.
Egy része a munkavállalóknak évente a rendes szabadságon túl akár nyolc újabb fizetett szabadnapot is kaphat, ha gyermeke nyolcévesnél nem idősebb, ha ápolásra szoruló családtagja van, vagy ha legalább öt évet ledolgoztak már váltott műszakban.
A 2020 áprilisáig érvényes új bérmegállapodás alapján a dolgozók az idén áprilistól 4,3 százalékos fizetésemelést kapnak, és egy évente járó külön juttatást, amely a havi fizetés 27,5 százalékának felel meg. A gyermeket nevelő, hozzátartozót ápoló vagy váltott műszakban dolgozó munkavállalók szabadnapokra is beválthatják a juttatást.
Egyszeri juttatásként havi 100 euró (31 ezer forint) is jár még a 2018 január–márciusi időszakra, és további 400 euró, amit legkésőbb 2019 júliusában utal át a munkaadó.
A megállapodás egyelőre Baden-Württemberg tartományra vonatkozik, de mintaként szolgál az IG Metall többi körzetében, és várhatóan mindenütt át is veszik a munkaadói érdekképviseletek.
Az IG Metall közleménye szerint a megállapodás révén a munkavállalók méltányos részesedéshez jutnak a kiváló helyzetben lévő ágazat sikereiből, reáljövedelmük így jelentősen emelkedik. A munkaidő beosztásában pedig sikerült fordulatot elérni, ezentúl nem a munkaadó kiváltsága, hogy rugalmasan rendelkezzen a munkaidővel, a munkavállalóknak is lesz lehetőségük arra, hogy kevesebbet dolgozzanak, ha ezt kívánja meg egészségük vagy a család.
Január eleje óta az érdekképviselet fölhívására több hullámban sztrájkoltak az ágazat dolgozói. A legnagyobb szabású akciót az előző héten hajtották végre, akkor nagyjából félmillióan függesztették föl a munkát 24 órára.
Elsősorban autógyárakat és autóipari beszállítókat sújtott a munkabeszüntetés. Sztrájkoltak többek között a BMW, a Daimler, a Ford és a Volkswagen, a beszállítók közül pedig például a Bosch, a Magma és a Schaeffler egy vagy több üzemében. A tiltakozóakció jelentőségét mutatja, hogy az autóipar állítja elő az Európai Unió legnagyobb gazdaságát működtető Németország hazai össztermékének (GDP) nagyjából 10 százalékát.
Németországban megszokottak a kollektív bértárgyalásokra szervezett ágazati sztrájkok, 2016-ban és 2015-ben is tartottak országos munkabeszüntetéseket.