Országbénító sztrájkra készülnek a francia vasutasok

Az Air France légitársaság dolgozóinak egy része is munkabeszüntetést hirdet, fizetésemelést követelve.

MTI
2018. 04. 02. 15:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alaposan felbolydulhat a közlekedés Franciaországban, ugyanis előbb a vasutasok hirdettek sztrájkot a kormány reformja ellen, majd ehhez szinte csatlakozva az Air France légitársaság is bejelentette, hogy dolgozóinak egy része is felfüggeszti a munkát, fizetésemelést követelve. Az elmúlt hónapok eredménytelen szakszervezeti megmozdulásai után a vasutasok erélyesebben kívánnak fellépni, és határozatlan idejű sztrájkot hirdetnek: az elképzelésük szerint június végig tartó megmozdulás meghosszabbításáról és tartalmáról a kormány és a közvélemény reakciói alapján kettő-öt naponként fognak dönteni.

A száznegyvenezer embert foglalkoztató, közel 50 milliárd eurós adósságot felhalmozó állami vasúttársaság (SNCF) reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta. A kabinet legfőbb célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását, illetve 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást tesz lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Az új szabályozás a cégnél jelenleg dolgozókra nem vonatkozna, csak a jövőbeni vasutasokra. A kormány azt állítja, hogy elengedhetetlen az SNCF reformja, miután Franciaországban egy vonat működtetése harminc százalékkal többe kerül, mint máshol. „Senki nem érti meg, hogy a vasutas-szakszervezetek hosszú és utasokat büntető sztrájkot hirdetnek, miközben a kormány a párbeszéd mellett van” – mondta Élisabeth Borne közlekedési miniszter.

A szakszervezetek szerint a kabinet hosszú távon privatizációra készíti elő az SNCF-et, ezt azonban a kormány tagadja. A reformterv „a vasúti közszolgáltatást tisztán ideológiai alapon kívánja szétrombolni, és ez nem rendezi az adósság és a működési zavarok kérdését” – írták sztrájkfelhívásukban. A következő három hónapban legalább harminchat napon munkabeszüntetést tervező vasutasok azt remélik, hogy a közvélemény, amely egyelőre a felmérések szerint indokolatlannak tartja a sztrájkot, őket fogja egy idő után támogatni, ha szembesül a kormány hajthatatlan álláspontjával.

A SNCF vezetősége komoly szociális konfliktusra számít. A sztrájkban kedden a vasutasok fele, a mozdonyvezetőknek több mint háromnegyede vesz részt, a belföldi TGV szuperexpresszek alig 12 százaléka, a normál vonatoknak pedig 20 százaléka fog közlekedni. A nemzetközi vonatokat kevésbé érinti a munkabeszüntetés, a London felé közlekedő Eurostarok 75 százaléka elindul, Belgium felé pedig nem kell járatkimaradásra számítani a Thalys vonalán, Spanyolország, Olaszország és Svájc felé viszont nem közlekednek a vonatok kedden. Az SNCF napi mintegy 4,5 millió utasa a közösségi autómegosztó szolgáltatókhoz és busztársaságokhoz fordulhat a következő héten, az utóbbiak kétszer annyi járatot indítanak, mint általában.

A szakszervezetek azt remélik, hogy erejük felmutatásával a kormány további, a közszférát és a nyugdíjasokat érintő reformjaira is hatással lehetnek. Philippe Martinez, a legradikálisabb szakszervezet, a CGT elnöke a különböző megmozdulások összehangolását reméli a diákok, a nyugdíjasok, a szemétszállítók és a közalkalmazottak részéről.

A vasutasokkal párhuzamosan az Air France légitársaság dolgozói is sztrájkolni fognak kedden, egy hónapon belül a negyedik alkalommal. A légi járatoknak az előző március 30-ai munkabeszüntetéshez hasonlóan 75 százaléka fog közlekedni, de további sztrájkra kell számítani április 7-én, 10-én és 11-én. A légitársaság valamennyi szakszervezete sztrájkra szólította fel a dolgozókat a legalább 6 százalékos általános fizetésemelés érdekében. A ritkaságszámba menő szakszervezeti egység a francia társaság eredményeinek tavalyi jelentős emelkedésével magyarázható, és nincs összefüggésben a kormány reformjaival.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.