Alaposan felbolydulhat a közlekedés Franciaországban, ugyanis előbb a vasutasok hirdettek sztrájkot a kormány reformja ellen, majd ehhez szinte csatlakozva az Air France légitársaság is bejelentette, hogy dolgozóinak egy része is felfüggeszti a munkát, fizetésemelést követelve. Az elmúlt hónapok eredménytelen szakszervezeti megmozdulásai után a vasutasok erélyesebben kívánnak fellépni, és határozatlan idejű sztrájkot hirdetnek: az elképzelésük szerint június végig tartó megmozdulás meghosszabbításáról és tartalmáról a kormány és a közvélemény reakciói alapján kettő-öt naponként fognak dönteni.
A száznegyvenezer embert foglalkoztató, közel 50 milliárd eurós adósságot felhalmozó állami vasúttársaság (SNCF) reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta. A kabinet legfőbb célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását, illetve 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást tesz lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Az új szabályozás a cégnél jelenleg dolgozókra nem vonatkozna, csak a jövőbeni vasutasokra. A kormány azt állítja, hogy elengedhetetlen az SNCF reformja, miután Franciaországban egy vonat működtetése harminc százalékkal többe kerül, mint máshol. „Senki nem érti meg, hogy a vasutas-szakszervezetek hosszú és utasokat büntető sztrájkot hirdetnek, miközben a kormány a párbeszéd mellett van” – mondta Élisabeth Borne közlekedési miniszter.
A szakszervezetek szerint a kabinet hosszú távon privatizációra készíti elő az SNCF-et, ezt azonban a kormány tagadja. A reformterv „a vasúti közszolgáltatást tisztán ideológiai alapon kívánja szétrombolni, és ez nem rendezi az adósság és a működési zavarok kérdését” – írták sztrájkfelhívásukban. A következő három hónapban legalább harminchat napon munkabeszüntetést tervező vasutasok azt remélik, hogy a közvélemény, amely egyelőre a felmérések szerint indokolatlannak tartja a sztrájkot, őket fogja egy idő után támogatni, ha szembesül a kormány hajthatatlan álláspontjával.
A SNCF vezetősége komoly szociális konfliktusra számít. A sztrájkban kedden a vasutasok fele, a mozdonyvezetőknek több mint háromnegyede vesz részt, a belföldi TGV szuperexpresszek alig 12 százaléka, a normál vonatoknak pedig 20 százaléka fog közlekedni. A nemzetközi vonatokat kevésbé érinti a munkabeszüntetés, a London felé közlekedő Eurostarok 75 százaléka elindul, Belgium felé pedig nem kell járatkimaradásra számítani a Thalys vonalán, Spanyolország, Olaszország és Svájc felé viszont nem közlekednek a vonatok kedden. Az SNCF napi mintegy 4,5 millió utasa a közösségi autómegosztó szolgáltatókhoz és busztársaságokhoz fordulhat a következő héten, az utóbbiak kétszer annyi járatot indítanak, mint általában.
A szakszervezetek azt remélik, hogy erejük felmutatásával a kormány további, a közszférát és a nyugdíjasokat érintő reformjaira is hatással lehetnek. Philippe Martinez, a legradikálisabb szakszervezet, a CGT elnöke a különböző megmozdulások összehangolását reméli a diákok, a nyugdíjasok, a szemétszállítók és a közalkalmazottak részéről.
A vasutasokkal párhuzamosan az Air France légitársaság dolgozói is sztrájkolni fognak kedden, egy hónapon belül a negyedik alkalommal. A légi járatoknak az előző március 30-ai munkabeszüntetéshez hasonlóan 75 százaléka fog közlekedni, de további sztrájkra kell számítani április 7-én, 10-én és 11-én. A légitársaság valamennyi szakszervezete sztrájkra szólította fel a dolgozókat a legalább 6 százalékos általános fizetésemelés érdekében. A ritkaságszámba menő szakszervezeti egység a francia társaság eredményeinek tavalyi jelentős emelkedésével magyarázható, és nincs összefüggésben a kormány reformjaival.