Szárnyal az orosz autópiac, betörtek a kínaiak

A szankciók és a globális infláció közepette az orosz autóipar tovább szárnyal, és minden hónapban újra beint a nyugati piacnak. Az ukrajnai háború kirobbanását követően sok autógyár elhagyta az országot, amit a kínai gyártók kíméletlenül kihasználtak, és óriási bevételekre tettek szert.

Forrás: V4NA2023. 11. 04. 17:02
Avtovaz LADA
A Lada car is seen parked in front of the administrative building of the Avtovaz automobile plant in Tolyatti, also known as Togliatti, on March 31, 2022. For generations the Russian city of Tolyatti has been synonomous with the maker of one of the country's best-known brands -- the Lada automobile. But with the West piling sanctions on Russia over its military action in Ukraine, Tolyatti and the workers of Avtovaz are bracing for tough times. (Photo by Yuri KADOBNOV / AFP) Fotó: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orosz autóipar csupán pár hónapot vergődött a büntetőintézkedésekkel ásott veremben, az elmúlt egy évben ugyanis rohamtempóban lábalt ki a gödörből, most pedig már rekordokat súroló számokat tud felmutatni – írja a V4NA nemzetközi hírügynökség. Az orosz ipari és kereskedelmi minisztérium adatai szerint a drámai globális infláció ellenére az emberek továbbra is szívesen vásárolnak autót, az új autók értékesítése Oroszországban 56 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest 2023 első tíz hónapjában, átlépve az egymillió darabot.

Hónapokra lebontva még hatalmasabb arányszámokat kapunk: az oroszországi eladások szeptemberben 148,6 százalékkal ugrottak az előző év azonos időszakához képest, erről a Reuters hírügynökség számolt be nemrég az Autostat adataira hivatkozva.

Szeptemberben 110 358 autót adtak el, szemben a 2022. szeptemberi 44 398 autóval. Júliusban pedig 168,8 százalékkal több autót adtak el, mint az azt megelőző év júliusában.

Az orosz autóipar nagymértékben függött a tengerentúlról érkező beruházásoktól, berendezésektől és alkatrészektől, és komolyan sújtották a nyugati szankciók következményei. Az eladások 59 százalékkal zuhantak 2022-ben, és sok külföldi autógyártó elhagyta az országot. Az űrt a kínai autóipar töltötte ki, amely kihasználta az alkalmat és brutális részesedést szerzett az Orosz Föderáció piacain.

A piaci részesedés szerinti első tíz helyből hetet a Lada – Oroszország vezető autógyártójának, az Avtovaznak a zászlóshajója – után olyan kínai autógyártók foglaltak el, mint a Haval, a Chery és a Geely.

A V4NA a Reutersre hivatkozva azt írja, hogy a kínai cégek leginkább a Renault és a Nissan kivonulása által megüresedett gyárakba költöztek be, és járművek összeszerelésével foglalkoznak. Az Avtovaz egyébként a múlt héten egymillióra emelte az orosz piacon 2023-ra vonatkozó személygépkocsi- és könnyűhaszongépjármű-értékesítési előrejelzését a korábbi 875 ezres becslésről.

Októberben az Avtovaz összesen 40 912 Lada személygépkocsit és könnyű haszongépjárművet értékesített az orosz piacon – több mint kétszeresét, mint egy évvel korábban. Ez nemcsak a 2023-as év legjobb eredménye, hanem az elmúlt tíz év új maximuma is.

Becslések szerint a Lada piaci részesedése a személygépkocsik szegmensében 2023 októberében 40 százalék volt. Idén az Avtovaz márkakereskedői 283 464 autót adtak el, ami 98,4 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában – jelentette az autógyártó sajtószolgálata.

Borítókép: Egy Lada személygépkocsi parkol az Avtovaz autógyár épülete előtt. (Fotó: AFP/Jurij Kadobnov)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.