Konkrétan a Kia, a Hyundai, a Renault, a Toyota, a Skoda, a Volkswagen, a Nissan, a Mitsubishi, a Mercedes-Benz, a Mazda, a BMW, az Audi, a Lexus, a Suzuki, a Volvo, a Porsche és a többi – sorolta a kivonult autómárkákat az orosz Autostat ügynökség munkatársa lapunk megkeresésére. Azat Timerkhanov elmondta, hogy az orosz autópiacon a szankciók egyik nyertese a Lada (Avtovaz) márka lett, amely jelenleg az összes új személygépkocsi-eladás több mint harminc százalékát adja. Meredek növekedést tapasztaltak, 2023 október hónapjának végén ez az arány 94 százalék volt az előző év hasonló időszakához képest.
A szankciók nyertesei az Avtovaz mellett a kínai gyártók
Az ügynökség sajtószolgálatának vezetője megerősítette: a külföldi beszállítók közül a szankciók legnagyobb nyertesei a kínai márkák.
A legnépszerűbb kínai márkák Oroszországban a Chery (262 százalékos növekedés), a Haval (+225 százalék) és a Geely (+268 százalék). A többi kínai márka is nagyon erős pozitív dinamikát mutat, és új szereplők is megjelennek ebből az országból.
Azokat a korábban olvasható híreket kommentálva, hogy egyes japán márkák visszatértek Oroszországba, Azat Timerkhanov közölte, nem volt hivatalos bejelentés ezzel kapcsolatban.
A japán autók Oroszországba történő szállítása párhuzamos importon keresztül történt.
A korábban Oroszországot elhagyó márkák közül egy sem tért vissza saját forgalmazással – tette hozzá. Tehát ahogy az más termékeknél is tapasztalható, nem gyártó országból érkeznek ezek az autók Oroszországba, hanem egy közvetítőn keresztül, ami jellemzően drágulást okoz.
A luxusmárkák továbbra is keresettek
Kérdésünkre, hogy a luxusmárkák piaca hogyan alakul, az Autostat munkatársa kiemelte, „míg az új személygépkocsik értékesítése Oroszországban 2023 első tíz hónapjában hatvan százalékkal nőtt, addig a luxusautók eladása 28 százalékkal emelkedett”.
Arról korábban az Autónavigátor.hu számolt be, hogy bemutatták az új X-Cross 5 Lada típust, ami – ahogy a portál fogalmaz – természetesen nem hazai fejlesztés – bő egy év alatt nem is lehetett volna összehozni egy új típust – hanem kínai tervek alapján készül, a Lada jelvényeivel. Tehát a kínai autóipar nemcsak önálló márkákkal van jelen az orosz piacon, hanem a jelentős fejlesztésekben is részt vesznek.
Borítókép: Steve Mattin brit autótervező, az orosz Avtovaz Lada főtervezője mutatja a Lada Xcode-ot egy moszkvai autószalonon (fotó: Alexander Nemenov/AFP)