Velencei tókör bringával – merre, hogyan, mennyiért?

A bejgliknek szóló hadüzenetként - tyűha - körbebicikliztem a Velencei-tavat kedd délben. Oda-vissza vonatozással, fotózgatással, jegyzeteléssel együtt nem volt több négy óránál. Tanulságok azért vannak.

2013. 01. 10. 5:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki ült már bringán, legalább egyszer megfordult a fejében, hogy a Balatont, Velencei-tavat körbe kell tekerni. Utóbbi különösen kis felkészülést és meglepően kevés időt igényel, és hát nem is költséges igazán. Magam is meglepődtem a Déli pályaudvar MÁV-pénztáránál, amikor az előre kikalkulált négy számjegyű forintmennyiség helyett mindössze 885 forintot kellett átadnom a Budapest–Gárdony teljes árú, egy irányú bringás plusz személyjegyért (kell mondani, hogy van BKV-bérlet, ezért az olcsóság). Oda-vissza tehát 1770 HUF.

Az egyórás vonatút végén szokásom szerint visszafelé indultam el a sínek menti, úgynevezett alsó úton (tehát nem a 7-esen kijelölt, hajszálvékony, autóforgalmas és veszélyes vonalon); itt készül el még idén a velencei-tavi bringaút déli oldali része 730 millió forintból, uniós hozzájárulással. Szinte szükségtelen, olyan pofonegyszerű a 27,1–32,7 kilométeres tekerés útvonala, de azért álljék itt egy kis térkép, melyet a kiváló Turistautak.hu honlap alapján raktam össze a Google Mapsen.

Még indulás előtt fontos, hogy télidőben sárvédő nélküli biciklivel útra se keljünk, nekem mázlim volt, mert a keddi havazás előtti órákban voltam a körön, de így sem zavart volna, a végig aszfaltút ellenére. A másik, hogy jégeralsó, „pelenkás” bringásnadrág és plusz egy sportrövidnadrág is volt rajtam, fönt maszk, kesztyű, villogós sisak, szemüveg. Amit elfelejtettem, az a dupla zokni, a mínusz 2 fokos tekerésben nagyon megbántam Ami a kaját, piát illeti, kék kutak bőséggel vannak, de ilyenkor már el vannak zárva, otthonról kell kulacsot vinni – közértek viszont szinte 3 méterenként vannak, csakúgy mint csárdák, borozók, büfék.

Az alsó úton minden egyértelmű a talán soha el nem készülő szálloda mögötti körforgalomig, ott a második kijáraton kell továbbmenni. Itt egy darabig látótávolságban marad a különlegesen nádasos tó bal kéz felől, mígnem a Halász út bele nem torkollik a jobbról érkező Felszabadulás/Ország útba (előbbi név megváltoztatására hamarosan törvény kötelezi Velence önkormányzatát). Továbbra is érvényes a balra tarts, tehát ahol bizonytalankodás van, hogy le kell-e térni jobbra, ott legyen bizonyosság: nem.

Az enyhe emelkedőktől nem kell betojni, főleg nem a velenceitől, melyet megtör az autópálya alatti átkelő lejtője. A hírekben mostanában rendszeresen szereplő Sukoró a nagy balos kanyar végénél kezdődik, a tóra letekintve szépen látszik, mitől olyan értékes itt egy méretes vízparti földszelet. Sukoró után versenyt tekertem egy kutyával a szarvasra figyelmeztető tábla árnyékában, de Pákozdra érve azonnal jött rémálmaim netovábbja, a macskaköves bringás–gyalogos járda.

Frissen elhagyva a lakott területet, következik a „balra Dinnyés” tábla. Aki a 27,1 kilós távot választja, itt mehet is egyből balra, majd toronyiránt (az út mellett madárrezervátum van, és ha nem a brutális szelet hallottam, akkor a szárnyasokat), aki viszont böcsülettel végigtolná a kerékpárosoknak kiszabott 32,7 kilométeres penzumot, még 3 kilométert mennie kell a kerékpárútnak is hívható göröngyökön Kisfaludig, de nem ajánlom, az ugyanis beleesik egy rövid, de forgalmas 7-es úti szakaszba.

A dinnyési út végén érdemes megállni a 7-es úti torkolatnál, szemügyre venni a madarakról szóló rövid leírást, és itt már meg is lehet enni a bekészített szendvicset, 20 percnyi sík tekerés sincs már hátra. A hátralévő szakasz az, ami miatt igazából szükség van az új kerékpárútra, ugyanis a burkolat talán a madárrezervátum és Agárd közt a leginkább kritikán aluli. És ha már itt vagyunk, fel kell hívnom arra a figyelmet, hogy hiába van tuti flaszter és csárdák környes-körül a Velencei-tónál, bringaszerviz például gyakorlatilag nincs is, pihenőhely nincs is, a pákozdi emlékmű megtalálásához pedig hegyezni kell a szemünket. Azt persze szintén meg kell jegyezni, hogy az autósok a budapesti szinthez képest álomszerűen békések és már-már zavarba ejtően nagy ívben előznek, így teljesen érdektelen, hogy a kocsik gyakorlatilag a saját sávjukban nem férnek el.

A Velencei-tó megkerülésében az egyik legkirályabb, hogy utána el lehet vele büszkélkedni (úgysem tudja meg a sosem bringázó, hogy a túra alig több, mint a Kökitől Békásmegyerig tekerni), és igazi közösségi élmény, ha ketten, hárman, négyen beszúrják egy hétköznap délutánra vagy szombat reggelre. Így, a bejglik után persze most nem fértem bele egy órába, de a szupi kis vonatok menetideje egy óra, csakúgy mint a követési idő – az persze baj, ha a vécé nem működik, mert egy kocsiban egy van, a Siemens kocsik meg nem átjárhatók.

Egyébként mostanában olvasom több helyen, hogy mekkora egy találmány és jóság a kardioedzés. Hát lehet, de aki olyat le mer írni, hogy a kerékpározás mint monoton terhelés ellene hat a kardioeredményeinek, az sosem ült még, csak szobabiciklin. A bringázás, főleg a Velencei-tó északi parti dimbdombjain minden, csak nem monoton terhelés. Miért is kell az edzés fogalmát a négy fal közti izzadásként elképzelni?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.