Sok nagyokos, egy kisokos: együtt a bringázás íratlan szabályai

Kevés újat, de rengeteg fontosat tartalmaz az a bringázási kisokos, aminek harmadik „kőtáblája” a tekerés íratlan szabályait gereblyézi össze.

2013. 06. 06. 6:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sok nagyokos között a Magyar Kerékpárosklub elkészítette a maga 3 kőtáblából álló kisokosát abból a nyilvánvaló célból, hogy mindenkinek a lehető legnagyobb örömöt okozzon a kerékpározás – hangsúlyoznám, mindenkinek; nem csak a bringázóknak, hanem az autósoknak és a gyalogosoknak is. Tényleg! Az első „táblán” a kerékpár van a fókuszban, a felszereléstől a biztonságos lakatolásig. A másodikon a KRESZ virít, amivel e sorok is gazdagon foglalkoztak, több ízben. A harmadikon viszont íratlan szabályok vannak. Engem igazán izgatott (és a közlekedés különböző résztvevői közötti igazi és mély megértést talán ezen szabályok kezelése határozza meg döntően...), hogy milyen íratlan szabályokat tart fontosnak az a szervezet, amelynek hozzájárulása nélkül ma nem létesülhet Magyarországon kerékpáros infrastruktúra.

Ahogy belelapoztam az anyagba, azt láttam, hogy azért keményen írott szabályokat is érint a dolog.

Első pont, LÁTSZÓDNI: szürkülettől kell a lámpa (ennek hiánya okozza a bringás balesetek jelentős részét – rögtön KRESZ), és kerülni kell az autók holt tereit. Mi a holt tér? A jármű oldalablaka mögött, de a jármű mellett lévő terület, illetve tehergépjárművek esetében a gépek előtti és mögötti terület. Kerülni kell az olyan helyzetet, amikor nekem is jogom van haladni valahol, de adott esetben nem vesznek észre, nem számítanak rám.

Második, TEREMTS SZEMKONTAKTUST: hát ja. Az autós valóban onnan tudja, hogy mit akarok és fogok csinálni a drótszamáron, ha jelezem, plusz, ha a tekintetemből meggyőződik róla, hogy tudom, ő is ott van. Nem tudom, miért nincs ennek nagyobb irodalma, de az autónak van egy „rossz tulajdonsága”: hogy nem lehet a front ablakon belátni, mert visszatükröződik az ég. Ezt már gyalogosként is megfigyeltem, elég gáz, és sok autós nem tudja ezt, hogy hiába integet az üveg mögül, a felhők miatt nem látszik. A hátranézést mindenek ellenére gyakorolni kell „nem veszélyes” kerékpározások alkalmával.

JOBBRA TARTÁS: sorry, autósok, de egy méterrel a járda mellett haladhatunk az úttesten. Ez például az Üllőin segít, a kilocsolt olaj és mosogatószer, a kisöpört üvegszilánkok nem igazán hasonlítanak mondjuk a friss rekortánhoz. A mániákus jobbra lehúzódás azért is veszélyes még, mert arra is csábítja a sofőröket, hogy ne tartsanak oldaltávot előzéskor, ami iszonyú balesetveszélyes mindkét félnek.

NINCS JÁRDÁZÁS: no, ez is tökre KRESZ. A járda a gyalogosoké, a bicikli pedig jármű.

HALADÁS PARKOLÓ AUTÓK MELLETT: hasonlóan a jobbra tartás körültekintő betartásához itt is azt lehet mondani, hogy nem érdeke az autósoknak, hogy levigyék a kocsi ajtaját, ahogy a biciklisnek sem, hogy eggyé váljon az oldalablakkal. Távot kell tartani, hogy a tolatólámpások kimozdulhassanak, a kiszállók pedig ne veszélyeztessenek minket (és viszont). Fontos az is, hogy a hirtelen eseményekkel „kecsegtető” útszakaszokon mérsékelt sebességgel kell haladnunk.

A KERÉKPÁRUTAK KRESZ SZERINTI HASZNÁLATA: az az igazság, hogy sokszor hallom ezt autósoktól, és nagy igazság van benne, KRESZ-vizsgát kellene tenniük a városi kerékpározóknak. Vagy valami ilyesmit. Előfordulhat, hogy egy kereszteződésben, ahol bringaúton haladva elsőbbségem van és megáll az autó, megpróbálom én elengedni a kocsit, hogy még úgy is átfér előttem. Viszont ő közben áll, mert ez a szabály neki, én meg nem tudom, hogy nekem mennem „kell”. Szóval egy-két alapdologba ássa szépen bele magát mindenki!

ÁLLÓ KOCSISOR ELŐZÉSE: ha piros a lámpa, előre lehet menni, ha zöld van, az jobbról előzés és tilos. Ilyenkor is előfordulhat, hogy a gépjármű holt terébe keveredünk, az ilyet el kell kerülni. A pirosnál előre csurgásnál meg óvatosnak és lassúnak kell lenni, az esetleg előttem jobbra kikanyarodókat figyelni.Óvatosan és lassan kell előre csorogni, az esetleges kanyarodókra figyelni kell. Előzni jobbról tilos!

KIFLIZÉS: soha ne mozdulj hátranézés (szemkontakt) nélkül!

BALESET ESETÉN: a részesek mindegyikének meg kell állnia, a sérültön segíteni a további veszélyt elhárítani. Ha személyi a sérülés, rendőrt kell hívni, a sokk hatása alatt nem biztos, hogy a sérülés mértéke jól felmérhető.

Összefoglalásképp: látszódjunk, figyeljünk a holt térre, szemkontakt, jobbra tartani nem kényszeresen, elsőbbséget kapni és adni csak ésszel, „no járda”, „no kapkodás”, kiszámíthatóan kell mozogni az úton, kerülni a bizonytalan helyzeteket, mellőzni a zenehallgatást, telefonálást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.