A sok nagyokos között a Magyar Kerékpárosklub elkészítette a maga 3 kőtáblából álló kisokosát abból a nyilvánvaló célból, hogy mindenkinek a lehető legnagyobb örömöt okozzon a kerékpározás – hangsúlyoznám, mindenkinek; nem csak a bringázóknak, hanem az autósoknak és a gyalogosoknak is. Tényleg! Az első „táblán” a kerékpár van a fókuszban, a felszereléstől a biztonságos lakatolásig. A másodikon a KRESZ virít, amivel e sorok is gazdagon foglalkoztak, több ízben. A harmadikon viszont íratlan szabályok vannak. Engem igazán izgatott (és a közlekedés különböző résztvevői közötti igazi és mély megértést talán ezen szabályok kezelése határozza meg döntően...), hogy milyen íratlan szabályokat tart fontosnak az a szervezet, amelynek hozzájárulása nélkül ma nem létesülhet Magyarországon kerékpáros infrastruktúra.
Ahogy belelapoztam az anyagba, azt láttam, hogy azért keményen írott szabályokat is érint a dolog.
Első pont, LÁTSZÓDNI: szürkülettől kell a lámpa (ennek hiánya okozza a bringás balesetek jelentős részét – rögtön KRESZ), és kerülni kell az autók holt tereit. Mi a holt tér? A jármű oldalablaka mögött, de a jármű mellett lévő terület, illetve tehergépjárművek esetében a gépek előtti és mögötti terület. Kerülni kell az olyan helyzetet, amikor nekem is jogom van haladni valahol, de adott esetben nem vesznek észre, nem számítanak rám.
Második, TEREMTS SZEMKONTAKTUST: hát ja. Az autós valóban onnan tudja, hogy mit akarok és fogok csinálni a drótszamáron, ha jelezem, plusz, ha a tekintetemből meggyőződik róla, hogy tudom, ő is ott van. Nem tudom, miért nincs ennek nagyobb irodalma, de az autónak van egy „rossz tulajdonsága”: hogy nem lehet a front ablakon belátni, mert visszatükröződik az ég. Ezt már gyalogosként is megfigyeltem, elég gáz, és sok autós nem tudja ezt, hogy hiába integet az üveg mögül, a felhők miatt nem látszik. A hátranézést mindenek ellenére gyakorolni kell „nem veszélyes” kerékpározások alkalmával.
JOBBRA TARTÁS: sorry, autósok, de egy méterrel a járda mellett haladhatunk az úttesten. Ez például az Üllőin segít, a kilocsolt olaj és mosogatószer, a kisöpört üvegszilánkok nem igazán hasonlítanak mondjuk a friss rekortánhoz. A mániákus jobbra lehúzódás azért is veszélyes még, mert arra is csábítja a sofőröket, hogy ne tartsanak oldaltávot előzéskor, ami iszonyú balesetveszélyes mindkét félnek.
NINCS JÁRDÁZÁS: no, ez is tökre KRESZ. A járda a gyalogosoké, a bicikli pedig jármű.
HALADÁS PARKOLÓ AUTÓK MELLETT: hasonlóan a jobbra tartás körültekintő betartásához itt is azt lehet mondani, hogy nem érdeke az autósoknak, hogy levigyék a kocsi ajtaját, ahogy a biciklisnek sem, hogy eggyé váljon az oldalablakkal. Távot kell tartani, hogy a tolatólámpások kimozdulhassanak, a kiszállók pedig ne veszélyeztessenek minket (és viszont). Fontos az is, hogy a hirtelen eseményekkel „kecsegtető” útszakaszokon mérsékelt sebességgel kell haladnunk.
A KERÉKPÁRUTAK KRESZ SZERINTI HASZNÁLATA: az az igazság, hogy sokszor hallom ezt autósoktól, és nagy igazság van benne, KRESZ-vizsgát kellene tenniük a városi kerékpározóknak. Vagy valami ilyesmit. Előfordulhat, hogy egy kereszteződésben, ahol bringaúton haladva elsőbbségem van és megáll az autó, megpróbálom én elengedni a kocsit, hogy még úgy is átfér előttem. Viszont ő közben áll, mert ez a szabály neki, én meg nem tudom, hogy nekem mennem „kell”. Szóval egy-két alapdologba ássa szépen bele magát mindenki!
ÁLLÓ KOCSISOR ELŐZÉSE: ha piros a lámpa, előre lehet menni, ha zöld van, az jobbról előzés és tilos. Ilyenkor is előfordulhat, hogy a gépjármű holt terébe keveredünk, az ilyet el kell kerülni. A pirosnál előre csurgásnál meg óvatosnak és lassúnak kell lenni, az esetleg előttem jobbra kikanyarodókat figyelni.Óvatosan és lassan kell előre csorogni, az esetleges kanyarodókra figyelni kell. Előzni jobbról tilos!
KIFLIZÉS: soha ne mozdulj hátranézés (szemkontakt) nélkül!
BALESET ESETÉN: a részesek mindegyikének meg kell állnia, a sérültön segíteni a további veszélyt elhárítani. Ha személyi a sérülés, rendőrt kell hívni, a sokk hatása alatt nem biztos, hogy a sérülés mértéke jól felmérhető.
Összefoglalásképp: látszódjunk, figyeljünk a holt térre, szemkontakt, jobbra tartani nem kényszeresen, elsőbbséget kapni és adni csak ésszel, „no járda”, „no kapkodás”, kiszámíthatóan kell mozogni az úton, kerülni a bizonytalan helyzeteket, mellőzni a zenehallgatást, telefonálást.