Mostantól át kell tolni az autót a Kálvin téren

Íme néhány kép, ami megmutatja, mibe veszi a hétköznapi kerékpározást a közlekedési aberrált gondolkodás.

2014. 03. 13. 9:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rettentően eltorzult a gondolkodása mindazoknak, akik még mindig azt hiszik, hogy csak kaszkadőrök használják közlekedésre a kerékpárt. Több hazai település vezetése is banális tiltásokkal teszi lehetetlenné egy-egy városrész bringázhatóságát, csomópontokon való átkelést is építményekkel akadályoz (ez nem vicc), ennél fogva nem kevesek előtt nagyon nehéz a dolgunk, amikor természetes közúti eszközként írjuk le, mutatjuk be vagy csak fogjuk fel a bringát.

A köztudatban mára súlyosan kétfelé ágazódott a hétköznapi kerekezés ügye. Vannak, akik ön- és közveszélyes idiótáknak látják őket, vagy csak egyszerűen nem vesznek róluk tudomást (ez utóbbi a közlekedésben nem ritkán nagyobb baj), és vannak, akik rájuk is építik a jövőt, amikor várost terveznek, közlekedést fejlesztenek, EU-s pénzeket hívnak le stb.

Az emberek előbbi szegmenséhez próbálnék szólni egy-két fényképpel megerősített jelzéssel.

Egészen friss a dolog, nem kellett más a „mintavételhez” – körülbelül két háztömbönként történt szabálytalanság vagy egyszerű parasztság a sérelmemre –, mint szerda délután háromnegyed órát bicikliznem Budapesten – az Üllői úton, a Kiskörúton és a budai rakparton. Nagyon csöndben mondom, ezt a területet ebben az idősávban tömegközlekedéssel és autóval is lassabban jártam volna be...

 

Első képünkön egy mellékutcából kanyarodik ki egy autós a Heim Pál Gyermekkórháznál. Valamennyire érthető módon kidugja az orrát, hogy törekedjék befurakodni a sorba, ám csak az autók jelenlétére van tekintettel, arra nem, hogy ugyanezen a sávon, ha piros a lámpa, a biciklis előre mehet a sorban. Ez az orrkidugás egy olyan autóvezetői reflex, ami megszilárdul akkor is, ha egyébként a kihajtás jól belátható behúzódva is (mint most), mégis az autós valahogy úgy érzi, neki jár az, hogy félig kiböfögi a kocsit a meghódítani kívánt sávba.

Második: már majdnem a Kálvinon vagyunk, az Erkel utca magasságában egy kocsi úgy gondolta, hogy leállhat a sáv szélén. Pedig az Üllőinek ez a legbelsőbb része, illetve a külső sáv belső szegélye már pont egy „hallgatólagos biciklisávvá” forrta ki magát a parkolósáv mellett. Nem, Kedves Autós, nem jár Neked, hogy ott letedd a kocsid és ott várakozzál. Persze a legjobb lenne, ha közzétehetném a rendszámot, csak mivel a jogszabályok annyira védik a szabálytalankodókat, elrettentéssel nem érhető el a további hasonló pofátlanságok megszüntetése. (Aki látja a képen a gyalogost, ugyan tegye már fel magának a kérdést, hogy mit keresett ugyanitt az úton keresztbe...)

 

Harmadik kép. Fővám tér, zöld a lámpa, flangálnak a gyalogosok jobbra-balra. Egyszerűen nem értem. Ha fékezés nélkül hajtanék közéjük, akkora lenne a tajtékzás, hogy még. Pedig tökre nem hápoghatna senki, és bizony itt tömegesen röpködhetnének a 30 ezer forintos helyszíni bírságok – mármint nekik. A Fővám térre egyébként is jellemző a gyalogos „nindzsázás”: fogja magát az ipse, és megy bele a vakvilágba. Nem hall autót? Nem hall villamost? Már megy is! Arra tojik magasról, hogy a kerékpár teljesen ugyanolyan rangon halad ezen a vonalon a saját zöldjén, mint ami nagyobb zajt csap a bringánál. Ráadásul itt még bringasáv is van – tehát aggyal végiggondolva akár fel is tételezhetnék, hogy jön a biciklis –, arról már nem is beszélve, hogy itt a biciklinek egyre emelkedik az útja, és egy-két barom gyalogos miatt bizony le kell állnia, visszaváltania, újraindulnia – egy olyan helyzetben, ahol csakúgy, mint az autó vagy a villamos, szabad jelzésnél a saját szabályos tempójában át kellene tudnia haladni. (Kedden ezen a Vámház körúti szakaszon 9 álló-parkoló autóból 4 teljesen elfoglalta a kerékpársávot.)

Forduljunk! Az Astorián vagyunk, túl a kereszteződésen a Deák felé. Egy kisbuszos úgy gondolja, hogy leteszi a valagát, és pakol. Nem, még véletlenül sem az autó sávját vagy a gyalogosok járdáját foglalja el: a „menjen, ahová akar” biciklista közlekedését akadályozza, aki így a forgalom feltartására kényszerül, amikor kijelez a belső sávba, és besorol.

Áh, borzasztó nagy kedvencem. Normális az olyan „Főkertész”, aki fogja magát, és a közismerten szeles rakpartra libegő-lobogó szalagokat akaszt, amelyek óránként leszakadnak és veszélyeztetik a bringaúton haladó biciklistákat? Most is, amikor arra jártam, nemhogy egy kerekező és egy gyalogos nem fért el itt egymás mellett (ez ne akadjon bele a küllőbe, inkább kerülöm...), két ellentétes irányban hajtó ember is csak jelentősen lelassulva tud itt áthaladni. Kinek jutott eszébe ez az elválasztó és mi a túró célt szolgált? Érthetetlen. Nem része gyalogos és kerékpáros zónának sem az új fatelepítés, a szalagos korlát pedig csak bajt okoz mindenkinek.

 

És akkor az utolsó két kép. Vígan mennek hosszában a kerékpárúton. Még meg sem kellett állnom ezért a két fotóért, mintha „modellt sétáltak” volna. Az autósokkal is megcsinálják ugyanezt a gyalogosok? Vagy egy buszmegállóban is ugyanilyen nyugodtan grasszálnak hosszában? De tudják mit, Kedves Olvasók? Bizony, a közlekedés szereplői a kerékpárosok toleranciájával viszonylag jól el voltak kényeztetve, olyannyira, hogy már törvényszerűen elvárják az alkalmazkodást azoktól, akiknek kivan a két kerekük. Értem én, hogy pont ez az a hely, ahol a turisták szentek, a kerékpáros meg menjen a rakparti busz-, bringás sávon.

Sok biciklis szabálytalan, sokszor az, igen. De valahogy a tőlünk elvárt és sokszor valóban meg is kapott toleranciával azért nem kellene visszaélni. Igen, törekednünk kell nekünk is a kölcsönös megelégedést szolgáló közlekedéskultúra széles körű propagálására, de ez a játék közös. Nem kívánom meg a Kálvin téren áthajtó autósoktól, hogy óvatossági vagy statisztikajavítási céllal szálljanak ki a kocsiból, és inkább tolják át a „túlpartra” a gépet.

Köszöntem szépen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.