Bringasáv az Üllőin: újabb nagy dobás

Az Andrássy úti után a második olyan bringasáv létesül az Üllőin, amelynek kifejezetten örülhetnek az autósok.

2014. 04. 25. 3:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt ígérték a Bubi-témában illetékes hivatalnokok, hogy amikor forgalomba állnak a zöld biciklik, a zónán belül bringásbaráttá teszik a közlekedést.

Magam amúgy is az Üllői út napi többszöri kényszerhasználója vagyok, ezért izgatottá tett, amikor a BKK bejelentette, hogy a Bubi- és autós szempontból frekventált sugárút belső szakaszát a fenti kritériumok alapján kitetoválják.

Tehát a Kálvin tér és a József körút közti részről van (csak) szó. Aki nem jár erre, egy kicsit leírnám, milyen itt a helyzet. Kifelé a Kálvintól a benzinkútig kicsit parás, mert a Baross utca felé kanyarodók miatt sokan váltanak itt a külső sávra, amely a két jelzőlámpa környékén eléggé keskeny. A lámpákat elhagyva viszont ez autók nagy része visszavált a belső sávba, hisz az Erkel utcai jobbra behajtó autók miatt senki nem akar lassítani (képünkön).

A következő sarok (Köztelek utca) 180 méterrel később jön, ami miatt szintén nem kívánja a külső sávot az Üllői autózó népe, a Kinizsi utcánál pedig akár egy lámpaváltásnyi várakozást is kockáztat, aki nem megy eggyel – vagy a Kinizsi után kettővel – beljebb. Ha jól emlékszem, korábban írtam is már arról, hogy ez a szakasz kifelé eléggé jól biciklizhető; az autósok megnyugtatása végett jelezném, egy ide „gépelt” sorozatos bringás ikon vagy festett sáv miatt nem indokolt szívinfarktust kapni.

 

Visszafelé az egész ott kezdődik, hogy át kell evickélni a Ferenc körúton (Corvin negyed), majd egy marhára keskeny sávba kell besorolni két keréken. Itt a felfestésnél több melóra lesz szükség az elvileg őszig tartó időszakban – akkor elvileg már készen is lesznek –, a gyalogosforgalmon kívül eső járdából a baleset-veszélyesség elkerülése érdekében muszáj lesz lecsippenteni.

A külső sáv egyébként itt a Mária utcáig kínzóan keskeny, a járda felől pedig mindenféle korlátok lógnak be a szélére, a kereskedelmi egységekből pedig gyakorlatilag egész nap hordják ki vödrökben a szennyvizet az útra – rosszabb esetben a törmeléket is kisöprik, volt már itt defektem emiatt

A következő háztömb a Semmelweis Egyetem központi épülete, amelynek elején egyre hanyagabbul parkolnak a taxik – a nyitott ajtó teljesen mindennapos akadály –, már-már versenyben vannak az itteniek a Fővám téri, bringasávon (!) parkoló pajtásaikkal. A Köztelek utcai lámpa után ráadásul elfogy a külső sáv, mert a Szentkirályiban folytatódik jobbra, így be kell indexelni a Szentkirályitól kezdődő parkolósávba (alsó képünkön), ahol szintén bármikor bárki kiugorhat a kocsijából az üresnek gondolt sávzónába. Hogy a Szabó Ervin téri (benzinkút előtti) kalamajkát hogyan oldják meg, meglátjuk: az „újjászülető” külső sávból ugyanis sokan kanyarodnak jobbra, a Baross utca felé, illetve sok, egyenesen tovább haladó kerékpáros a Kálvinnál inkább balra megy, vagy az új főutcán – a jobbra kanyarodók már a kútnál elmennek jobbra.

 

A rendezés ígéretében az olvasható, hogy „a Szabó Ervin tértől a Nagykörút irányába vezető oldalon az Erkel utcától az út szélén párhuzamosan lehet majd parkolni. A parkolósáv mellett épül ki a kerékpársáv [ilyet láthatunk az Andrássyn, kábé bevált – KüllőnÉlő], majd a közúti sáv, amely a Kinizsi utcai torkolat előtt két sávra bővül. A VIII. kerületi oldalon is új parkolóhelyek létesülnek. Ezáltal az Üllői út Szabó Ervin tér és József körút közötti szakaszán a parkolóhelyek száma 50 férőhellyel bővül.” Ugye, hogy jó az autósoknak?

A Luther utca a Rákóczi út és a Népszínház utca között megnyílik a kétirányú kerékpáros forgalom számára. A Luther utcában a Rákóczi úttól külön kerékpársávon lehet biciklizni a II. János Pál pápa tér felé, a gépjárműforgalom számára az utca továbbra is egyirányú lesz.

A II. János Pál pápa tér mentén kerékpárosnyomok segítik a kétirányú biciklis közlekedést. A Rákóczi úti csomópont is módosul, mivel az új kialakítás szerint a hetedik kerületi Szövetség utcát is mindkét irányban használhatják a kerékpárosok. Itt új jelzőlámpás kerékpáros átvezetés is létesül.

A József körútra csatlakozó utcák közül a Bérkocsis utcánál, a Kölcsey utcánál és a Krúdy Gyula utcánál lesz előretolt kerékpáros-felállóhely. A Krúdy Gyula utca Nagykörútra nyíló rövid egyirányú szakaszán, a Kőfaragó utcában, a Gyulai Pál utcában és a Mária utcában két irányban lehet majd kerékpározni.

Az Üllői út – Mária utca csomópontban előretolt kerékpáros-felállóhely létesül. A József körút felől a szélső kerékpársávon érkezők balra kanyarodását segítve balra kanyarodó kerékpáros-felállóhely is lesz, ahonnan biztonságosabban lehet majd a Kinizsi utcára hajtani.

A Palotanegyedben a Bródy Sándor utca egy szakaszán, a Reviczky utcában, az Ötpacsirta utcában, a Pollack Mihály téren, a Trefort utcában, a Stáhly utca egy szakaszán, a Somogyi utcában, valamint a Rökk Szilárd utcában és a Krúdy utcában módosul a forgalmi rend. Ezeken az utcaszakaszokon az egyirányú gépjárműforgalom megtartásával mindkét irányban lehet majd kerékpározni.

2015-től a Baross utca belső szakaszán, a Szabó Ervin tér és a Rigó utca, illetve a Vajdahunyad utca között kerékpárosnyomok segítik a biciklis közlekedést. Innen egészen a Szeszgyár utca, illetve a Dobozi utca kereszteződéséig mindkét irányban az út szélén kialakított külön kerékpársávon lehet tekerni. A Szigony utcánál ezután mindkét irányban a közös busz- és kerékpársávot vehetik igénybe a biciklisek. Emellett új busz- és kerékpársáv létesül a Kálvária térnél a belváros irányába.

A kerületben létesülő tíz Bubi-gyűjtőállomáson kívül 13 helyen épülnek közterületi kerékpártárolók, összesen 206 férőhellyel.

RÉSZLETEK A BKK TÉRKÉPÉN ITT

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.