Azt ígérték a Bubi-témában illetékes hivatalnokok, hogy amikor forgalomba állnak a zöld biciklik, a zónán belül bringásbaráttá teszik a közlekedést.
Magam amúgy is az Üllői út napi többszöri kényszerhasználója vagyok, ezért izgatottá tett, amikor a BKK bejelentette, hogy a Bubi- és autós szempontból frekventált sugárút belső szakaszát a fenti kritériumok alapján kitetoválják.
Tehát a Kálvin tér és a József körút közti részről van (csak) szó. Aki nem jár erre, egy kicsit leírnám, milyen itt a helyzet. Kifelé a Kálvintól a benzinkútig kicsit parás, mert a Baross utca felé kanyarodók miatt sokan váltanak itt a külső sávra, amely a két jelzőlámpa környékén eléggé keskeny. A lámpákat elhagyva viszont ez autók nagy része visszavált a belső sávba, hisz az Erkel utcai jobbra behajtó autók miatt senki nem akar lassítani (képünkön).
A következő sarok (Köztelek utca) 180 méterrel később jön, ami miatt szintén nem kívánja a külső sávot az Üllői autózó népe, a Kinizsi utcánál pedig akár egy lámpaváltásnyi várakozást is kockáztat, aki nem megy eggyel – vagy a Kinizsi után kettővel – beljebb. Ha jól emlékszem, korábban írtam is már arról, hogy ez a szakasz kifelé eléggé jól biciklizhető; az autósok megnyugtatása végett jelezném, egy ide „gépelt” sorozatos bringás ikon vagy festett sáv miatt nem indokolt szívinfarktust kapni.
Visszafelé az egész ott kezdődik, hogy át kell evickélni a Ferenc körúton (Corvin negyed), majd egy marhára keskeny sávba kell besorolni két keréken. Itt a felfestésnél több melóra lesz szükség az elvileg őszig tartó időszakban – akkor elvileg már készen is lesznek –, a gyalogosforgalmon kívül eső járdából a baleset-veszélyesség elkerülése érdekében muszáj lesz lecsippenteni.
A külső sáv egyébként itt a Mária utcáig kínzóan keskeny, a járda felől pedig mindenféle korlátok lógnak be a szélére, a kereskedelmi egységekből pedig gyakorlatilag egész nap hordják ki vödrökben a szennyvizet az útra – rosszabb esetben a törmeléket is kisöprik, volt már itt defektem emiatt
A következő háztömb a Semmelweis Egyetem központi épülete, amelynek elején egyre hanyagabbul parkolnak a taxik – a nyitott ajtó teljesen mindennapos akadály –, már-már versenyben vannak az itteniek a Fővám téri, bringasávon (!) parkoló pajtásaikkal. A Köztelek utcai lámpa után ráadásul elfogy a külső sáv, mert a Szentkirályiban folytatódik jobbra, így be kell indexelni a Szentkirályitól kezdődő parkolósávba (alsó képünkön), ahol szintén bármikor bárki kiugorhat a kocsijából az üresnek gondolt sávzónába. Hogy a Szabó Ervin téri (benzinkút előtti) kalamajkát hogyan oldják meg, meglátjuk: az „újjászülető” külső sávból ugyanis sokan kanyarodnak jobbra, a Baross utca felé, illetve sok, egyenesen tovább haladó kerékpáros a Kálvinnál inkább balra megy, vagy az új főutcán – a jobbra kanyarodók már a kútnál elmennek jobbra.