Azt ígérték a Bubi-témában illetékes hivatalnokok, hogy amikor forgalomba állnak a zöld biciklik, a zónán belül bringásbaráttá teszik a közlekedést.
Magam amúgy is az Üllői út napi többszöri kényszerhasználója vagyok, ezért izgatottá tett, amikor a BKK bejelentette, hogy a Bubi- és autós szempontból frekventált sugárút belső szakaszát a fenti kritériumok alapján kitetoválják.
Tehát a Kálvin tér és a József körút közti részről van (csak) szó. Aki nem jár erre, egy kicsit leírnám, milyen itt a helyzet. Kifelé a Kálvintól a benzinkútig kicsit parás, mert a Baross utca felé kanyarodók miatt sokan váltanak itt a külső sávra, amely a két jelzőlámpa környékén eléggé keskeny. A lámpákat elhagyva viszont ez autók nagy része visszavált a belső sávba, hisz az Erkel utcai jobbra behajtó autók miatt senki nem akar lassítani (képünkön).
A következő sarok (Köztelek utca) 180 méterrel később jön, ami miatt szintén nem kívánja a külső sávot az Üllői autózó népe, a Kinizsi utcánál pedig akár egy lámpaváltásnyi várakozást is kockáztat, aki nem megy eggyel – vagy a Kinizsi után kettővel – beljebb. Ha jól emlékszem, korábban írtam is már arról, hogy ez a szakasz kifelé eléggé jól biciklizhető; az autósok megnyugtatása végett jelezném, egy ide „gépelt” sorozatos bringás ikon vagy festett sáv miatt nem indokolt szívinfarktust kapni.
Visszafelé az egész ott kezdődik, hogy át kell evickélni a Ferenc körúton (Corvin negyed), majd egy marhára keskeny sávba kell besorolni két keréken. Itt a felfestésnél több melóra lesz szükség az elvileg őszig tartó időszakban – akkor elvileg már készen is lesznek –, a gyalogosforgalmon kívül eső járdából a baleset-veszélyesség elkerülése érdekében muszáj lesz lecsippenteni.
A külső sáv egyébként itt a Mária utcáig kínzóan keskeny, a járda felől pedig mindenféle korlátok lógnak be a szélére, a kereskedelmi egységekből pedig gyakorlatilag egész nap hordják ki vödrökben a szennyvizet az útra – rosszabb esetben a törmeléket is kisöprik, volt már itt defektem emiatt
A következő háztömb a Semmelweis Egyetem központi épülete, amelynek elején egyre hanyagabbul parkolnak a taxik – a nyitott ajtó teljesen mindennapos akadály –, már-már versenyben vannak az itteniek a Fővám téri, bringasávon (!) parkoló pajtásaikkal. A Köztelek utcai lámpa után ráadásul elfogy a külső sáv, mert a Szentkirályiban folytatódik jobbra, így be kell indexelni a Szentkirályitól kezdődő parkolósávba (alsó képünkön), ahol szintén bármikor bárki kiugorhat a kocsijából az üresnek gondolt sávzónába. Hogy a Szabó Ervin téri (benzinkút előtti) kalamajkát hogyan oldják meg, meglátjuk: az „újjászülető” külső sávból ugyanis sokan kanyarodnak jobbra, a Baross utca felé, illetve sok, egyenesen tovább haladó kerékpáros a Kálvinnál inkább balra megy, vagy az új főutcán – a jobbra kanyarodók már a kútnál elmennek jobbra.
A rendezés ígéretében az olvasható, hogy „a Szabó Ervin tértől a Nagykörút irányába vezető oldalon az Erkel utcától az út szélén párhuzamosan lehet majd parkolni. A parkolósáv mellett épül ki a kerékpársáv [ilyet láthatunk az Andrássyn, kábé bevált – KüllőnÉlő], majd a közúti sáv, amely a Kinizsi utcai torkolat előtt két sávra bővül. A VIII. kerületi oldalon is új parkolóhelyek létesülnek. Ezáltal az Üllői út Szabó Ervin tér és József körút közötti szakaszán a parkolóhelyek száma 50 férőhellyel bővül.” Ugye, hogy jó az autósoknak?
A Luther utca a Rákóczi út és a Népszínház utca között megnyílik a kétirányú kerékpáros forgalom számára. A Luther utcában a Rákóczi úttól külön kerékpársávon lehet biciklizni a II. János Pál pápa tér felé, a gépjárműforgalom számára az utca továbbra is egyirányú lesz.
A II. János Pál pápa tér mentén kerékpárosnyomok segítik a kétirányú biciklis közlekedést. A Rákóczi úti csomópont is módosul, mivel az új kialakítás szerint a hetedik kerületi Szövetség utcát is mindkét irányban használhatják a kerékpárosok. Itt új jelzőlámpás kerékpáros átvezetés is létesül.
A József körútra csatlakozó utcák közül a Bérkocsis utcánál, a Kölcsey utcánál és a Krúdy Gyula utcánál lesz előretolt kerékpáros-felállóhely. A Krúdy Gyula utca Nagykörútra nyíló rövid egyirányú szakaszán, a Kőfaragó utcában, a Gyulai Pál utcában és a Mária utcában két irányban lehet majd kerékpározni.
Az Üllői út – Mária utca csomópontban előretolt kerékpáros-felállóhely létesül. A József körút felől a szélső kerékpársávon érkezők balra kanyarodását segítve balra kanyarodó kerékpáros-felállóhely is lesz, ahonnan biztonságosabban lehet majd a Kinizsi utcára hajtani.
A Palotanegyedben a Bródy Sándor utca egy szakaszán, a Reviczky utcában, az Ötpacsirta utcában, a Pollack Mihály téren, a Trefort utcában, a Stáhly utca egy szakaszán, a Somogyi utcában, valamint a Rökk Szilárd utcában és a Krúdy utcában módosul a forgalmi rend. Ezeken az utcaszakaszokon az egyirányú gépjárműforgalom megtartásával mindkét irányban lehet majd kerékpározni.
2015-től a Baross utca belső szakaszán, a Szabó Ervin tér és a Rigó utca, illetve a Vajdahunyad utca között kerékpárosnyomok segítik a biciklis közlekedést. Innen egészen a Szeszgyár utca, illetve a Dobozi utca kereszteződéséig mindkét irányban az út szélén kialakított külön kerékpársávon lehet tekerni. A Szigony utcánál ezután mindkét irányban a közös busz- és kerékpársávot vehetik igénybe a biciklisek. Emellett új busz- és kerékpársáv létesül a Kálvária térnél a belváros irányába.
A kerületben létesülő tíz Bubi-gyűjtőállomáson kívül 13 helyen épülnek közterületi kerékpártárolók, összesen 206 férőhellyel.
RÉSZLETEK A BKK TÉRKÉPÉN ITT