Szomjas György kisfilmjeiben és filmregényeiben a társadalom peremére szorultak életéről ad hű képet lélektani szempontból hitelesen ábrázolt hősök interpretációjában. Minden megnyilvánulásán érezhető, hogy mérnöknek készült. A Budapesti Műszaki Egyetem építészkar végzős hallgatójaként 1964-ben felvételt nyert a Színház és Filmművészeti Főiskola rendezői szakára. A Balázs Béla Filmstúdió klasszikus nagy nemzedékének képviselőjeként azokhoz tartozik, akik a szociológiai hitelességben keresik a filmművészet megújulásának lehetőségét. Ő volt a hatvanas évek végén a BBS szociológiai filmprogramjának egyik kezdeményezője. A hetvenes években létrehozta a Kőbánya Filmklubot a Pataky Művelődési Központban. Ebből az amatőr-filmes műhelyből tehetséges fiatalok – például Ács Miklós, Szőke András – váltak a kortárs, alternatív filmművészet jellegzetes képviselőivé. Rendezőként Szomjas György figyelemre méltó filmnovellák után új műfajt teremtett két betyárfilmjével. A Talpuk alatt fütyül a szél és a Rosszemberek a XIX. század veszteseiről, a szegénylegényekről készült cselekményes, drámai játékfilmek. Néprajzi szempontból is hitelesen teremtett magyar cowboytörténeteket, amelyeket a western nyomán „eastern-nek” nevezett el a szakma.A Kopaszkutyában, amely egy perifériális kőbányai szakadt zenekar „karriertörténete”, a huszadik századi esélytelenek életének távlat nélküliségéről nyújt őszinte látleletet. Az ezredvégi panoráma teljességgel bontakozik ki a Könnyű testi sértésben.A groteszk variánsokban – Falfúró, Roncsfilm, Gengszterfilm – eleget tesz az ezredvég sajátos kihívásának. A művészet eszközeivel tárja föl az átalakulási folyamatok negatív lecsapódásait. Kulcsproblémaként áll művei cent-rumában, hogy a hetvenes évek közepétől napjainkig a bűn és a deviancia hétköznapjainknak is szerves részévé vált. Szomjas György filmjeit az teszi jelentőssé, hogy művészi és szociológiai szempontból egyaránt hiteles összképet nyújt az enyhén szólva ambivalens legújabb korok történelméről.

Újra megnyílik a pesti alsó rakpart a gyalogosok előtt