A halál értelméről

2000. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Krzysztof Zanussi új filmjének címe: Az élet mint nemi úton terjedő halálos betegség – s ez bizonyos mértékig félrevezető. Groteszk, tragikomédia képzetét kelti bennünk, miközben „halálosan” komoly létfilozófiai filmdráma élményében részesülhet a néző. A filmet a X. Európa Filmhét múlt heti nyitóelőadásaként mutatták be, s az ünnepélyes vetítésen maga Zanussi is megjelent a szemle díszvendégeként. A film bevezető képi futamainak meglepő volta még semmiféle iróniát nem sugall. A néző egy középkori legenda kellős közepébe csöppen, amelyből megtudhatja: nem a halál életünk legszörnyűbb élménye. Ha fölkészülten lépünk át a túlvilág dimenzióiba, boldogság várhat ránk. S aztán hirtelen kiderül: a jelenet valójában film a filmben, egy középkori történet forgatásán vagyunk. A mű valódi helyszíne napjaink Lengyelországa. Színre lép Zanussi filmjének valódi főhőse, a zseniális orvos, aki ügyeletesi szerepet vállalt a film forgatásán (szerepét Zbigniew Zapasiewitz alakítja). Az orvos, bármennyire is hessegetné magától a kegyes hangulatokat, az élet és a halál értelméről szóló középkori film aurájába kerül. Ami azért is természetes, mert tudja magáról, hogy halálos beteg. Attól kezdve, hogy az orvos a létért folytatott hősies küzdelmének tanúivá válunk, a film bonyolódik. A főhősben a racionalizmus küzd a misztikus élményekkel. Ez utóbbiak hatása alól egyre kevésbé tudja kivonni magát, s éppen halálának pillanatában válik számára bizonyossággá, hogy az a másik élet a túlvilágon mégiscsak létezik.Aki látta Zanussi Spirál című, rokon tematikájú filmjét, az emlékezhet arra, hogy a lengyel filmművészet középnemzedékének képviselője mily szuggesztív képsorokban képes ábrázolni a hétköznapokat, a valóság tárgyait. Különös kameraállások, közelbe hozott arcok, az ultramodern varsói új épületek és a hetvenes évekbeli panelházak, az óriási irodabelsők és a rendetlen, a legkevésbé sem otthonos minilakás kontrasztja már-már valószerűtlen. Érzékelteti azt is, hogyan távolodik el az orvos a földi léttől, amelyet egyébként sem szeretett különösebben. S ebbe az imaginárius szintre emelkedett világba, ahol hősünk haldoklik, természetes vendégként érkezik a mennyből ama középkori szerzetes, akinek jelenlététől hősünk a nem túl szívderítő élet fináléjában megtalálja a halál értelmét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.