Szeminárium a filmmentésre

2001. 03. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Túl vagyunk az első félidőn a Budapesten, az Örökmozgó Filmmúzeumban tartott nemzetközi filmszemináriumon, amelyen tekintélyes magyar és európai filmarchívumok szakemberei tartanak délelőttönként előadásokat, körvonalazódni látszik, legalábbis elméletben tovatűnt világok leghitelesebb tanúinak megmentése.Paradoxonnak tűnik, hogy a legfiatalabb művészet túlélési aránya „az agyagtábláknál és a papirusztekercseknél is rosszabb”. A Magyar Nemzeti Filmarchívum raktáraiból például több évtizedes munka ellenére hiányzik a magyar némafilmek kilencvenöt százaléka. Gyürey Vera előadásában elmondta, hogy a filmarchívum hagyományos szerepe a nemzeti filmek kincsestárának megőrzése, szakszerű tárolása és kutathatóvá tétele. A programról, amely a régi nitrofilmek megmentéséért folyik – romlékonyságuknál csak a gyúlékonyságuk jelent nagyobb gondot – Beke Éva, a Magyar Nemzeti Filmarchívum munkatársa beszélt. A filmmentési folyamatot a kilencvenes években felgyorsította, hogy a magyar archívum beszerezte a filmrestaurálás egyik legkorszerűbb gépi eszközét. E masina avatott kezelője, Varga Imre a némafilmfeliratok rekreációjának (felfrissítésének) kapcsán beszámolt arról is, hogy filmjeink egy részénél az idő „vasfogán” kívül a szocialista cenzúra is komoly károsodást okozott.A Magyar Nemzeti Filmarchívum értékközpontú, nemes konzervativizmusa, amely a hagyományos celluloidszalagot tekinti az alkotómunka végeredményének, nemzetközi tekintélynek örvend. Gian Luca Farinelli, a bolognai filmarchívum kutatója előadásában többek között elrettentő nyugati és amerikai ellenpéldákat sorolt olyasfajta „modernizációkra”, amelyek a film esztétikai értékét csökkentették. Közülük a legfájdalmasabb Fellini Róma nyílt város című neorealista remeklésének egyik felújított kópiavariációjából a restaurátorok kilúgozták a zavarónak vélt utcai háttér hanganyagát. Richard Billeaud, a párizsi filmarchívum munkatársa, a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetsége (FIAF) képviseletében fontosnak tartja, hogy az egyetemeken ne csak filmesztétikát, hanem a film rekreációjával kapcsolatos gyakorlati ismereteket is tanísanak, hogy a jövő filmszakemberei küldetésüknek tekintsék a műalkotás eredeti hordozójának megőrzését és megbecsülését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.