Túl vagyunk az első félidőn a Budapesten, az Örökmozgó Filmmúzeumban tartott nemzetközi filmszemináriumon, amelyen tekintélyes magyar és európai filmarchívumok szakemberei tartanak délelőttönként előadásokat, körvonalazódni látszik, legalábbis elméletben tovatűnt világok leghitelesebb tanúinak megmentése.Paradoxonnak tűnik, hogy a legfiatalabb művészet túlélési aránya „az agyagtábláknál és a papirusztekercseknél is rosszabb”. A Magyar Nemzeti Filmarchívum raktáraiból például több évtizedes munka ellenére hiányzik a magyar némafilmek kilencvenöt százaléka. Gyürey Vera előadásában elmondta, hogy a filmarchívum hagyományos szerepe a nemzeti filmek kincsestárának megőrzése, szakszerű tárolása és kutathatóvá tétele. A programról, amely a régi nitrofilmek megmentéséért folyik – romlékonyságuknál csak a gyúlékonyságuk jelent nagyobb gondot – Beke Éva, a Magyar Nemzeti Filmarchívum munkatársa beszélt. A filmmentési folyamatot a kilencvenes években felgyorsította, hogy a magyar archívum beszerezte a filmrestaurálás egyik legkorszerűbb gépi eszközét. E masina avatott kezelője, Varga Imre a némafilmfeliratok rekreációjának (felfrissítésének) kapcsán beszámolt arról is, hogy filmjeink egy részénél az idő „vasfogán” kívül a szocialista cenzúra is komoly károsodást okozott.A Magyar Nemzeti Filmarchívum értékközpontú, nemes konzervativizmusa, amely a hagyományos celluloidszalagot tekinti az alkotómunka végeredményének, nemzetközi tekintélynek örvend. Gian Luca Farinelli, a bolognai filmarchívum kutatója előadásában többek között elrettentő nyugati és amerikai ellenpéldákat sorolt olyasfajta „modernizációkra”, amelyek a film esztétikai értékét csökkentették. Közülük a legfájdalmasabb Fellini Róma nyílt város című neorealista remeklésének egyik felújított kópiavariációjából a restaurátorok kilúgozták a zavarónak vélt utcai háttér hanganyagát. Richard Billeaud, a párizsi filmarchívum munkatársa, a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetsége (FIAF) képviseletében fontosnak tartja, hogy az egyetemeken ne csak filmesztétikát, hanem a film rekreációjával kapcsolatos gyakorlati ismereteket is tanísanak, hogy a jövő filmszakemberei küldetésüknek tekintsék a műalkotás eredeti hordozójának megőrzését és megbecsülését.

Így lesznek nyitva a boltok a hosszú hétvégén