Azt, ugye, mindannyian tudjuk, hogy a kereskedelmi tévék alapvető bevételi forrása a hirdetésekből származik. Ez magyarázza műsoraik kevéssé magas szellemi színvonalát. Minél nagyobb a nézettség, annál több az önmagát reklámozni kívánó cég, ezzel együtt a pénz. Sajátos médiaharc dúl emiatt a két országos kereskedelmi csatorna között. Harc, amelynek tétje, minél nagyobb szeletet kivágni a reklámtortából. E különös csemege mérete adott, míg a belőle falni kívánók tábora mind népesebb, így aztán néhányuknak vesznie kell. Nem babra megy tehát a játék. A játékszabályok pedig szigorúak, ám nem túl erkölcsösek. Minden esetben előnyt élveznek a külföldön kipróbált műsorok magyarított változatai, hiszen azok odakint is kedvelt hirdetői felületeknek számítanak. Ugyanakkor rendre-sorra próbálkoznak ön(szellemi)erőből képernyőre izzadni produkciókat. Ilyen esetekben az egyik társaság azonnal lenyúlja a másik ötletét, és saját képére formált ellenműsorral jelentkezik. Ilyen a napokban útjára indított Aktív című adás.
Elég bármelyik műsorújságba pillantani, s a kezdési időpont egyezése egyértelművé teszi: a csigás Aktív, az RTL-es Találkozások mostohatestvére. A nézettségközpontúság parancsának engedelmeskednek az Aktív szerkesztési elvei. Van itt, kérem szépen, kuriózum egy hetven centi magas törpe személyében, azután erotika magyar pornócsillag képében, meg sztár pletykák, rejtett kamerás álleleplezés és természetesen önreklám csőstül. Mondhatni, minden megcélzott nézői rétegnek megadják, azt ami kell, hogy érdekelje őket.
A műsor címe Aktív, így ennek a szónak a szelleme járja be az adás összes képkockáját. Aktív a folyamatosan, földgolyószerűen forgó számítógépes háttér a műsorvezető mögött, aktívak az operatőrök felvételei. Igazándiból az aktivitás (amely szerint, ha kell, ha nem, állandóan mozgatják a kamerát) hivatott pótolni az alibi számba menő képeket. Egy televíziós produkciónak mindenekelőtt képekkel kellene elmesélnie mondandóját, amerikásan: a sztorit. Az Aktívban erre senki sem tesz kísérletet. A jelenetek, puszta vágóképekként fedik le a műsorvezető szövegét, majd következnek az interjúrészek. Igazság szerint a történet helyett felvett képsorok átkötő wishekké silányulnak a nyilatkozatok között.
Nem pusztán formailag, tartalmilag sem acélosak az anyagok. A gagyi jósokat leleplezni igyekvő etűd végkicsengése annyi, hogy megtudjuk, a riporternek a közeljövőben bekötik a fejét. Nos, ez ugyebár nem bír hírértékkel, és – bár a látvány azt sugallja – nem történt tényfeltárás sem. Egy másik blokknak hála, azon információval lehettünk gazdagabbak, hogy megismerhettük néhány világhírű pornófilmrendező nevét. Nem semmi, ugye? Szembesülhettünk a szerencsétlen hetven centiméter magas úriember és csodaszép modell feleségének puszta szerelemből köttetett frigyével s a belőle származó gyermekkel. Magunk közt: a gyermekáldás természetes voltát én nem hiszem el.
A műsorvezető-választás hiba nélkül valónak tetszik. Bartal Csaba megnyerő modorú, jó kiállású fiatalember. Görcs és baki nékül mondja felkonfjait. Tökéletesen otthonosan viselkedik a kamera előtt, a Naplóból ismerős pultra könyökölve. Ezzel híradós munkájának annyi. Kicsit Máté Krisztá-s a helyzet, hiszen az agresszív vetélkedő műsorvezetőjétől soha az életben nem fogadja már el senki a Forró nyomon szomorú eseteit, sőt a mindennapi híreket sem. Friderikusz sorsa megmutatta, hogy a (hazai) televíziózásban nem lehet egy fenékkel két lovat megülni. Ki tudja, miért nem veszik ezt tudomásul a televíziós társaságok főnökei?
Újabb tanú vallott a Lakatos Márk-ügyben