Szeptember 11., tizenegy látószögből

2002. 09. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mélyen megrázta az 59. velencei filmfesztivál közönségét a 11’09’01 – szeptember 11. című filmalkotás. A mű arról a terrortámadásról szól, amely a World Trade Center és rengeteg vétlen ember elpusztításával sokkolta a világot egy éve, 2001. szeptember 11-én. A Galatée Film tizenegy jeles filmrendezőt kért fel arra, hogy saját vérmérséklete szerint készítsen mozgóképi kompozíciót a New York-i tragédiáról.
A megrendelő egyetlen megkötése volt, hogy a mű – a cím szellemében – tizenegy percnyi, kilenc másodpercnyi és még egyetlen képkockányi nyersanyagra készüljön. Az elkészült százhuszonegy perces nagyfilmmé összeállt füzér gondolati vezérfonalát az amerikai Sean Penn fogalmazta meg: „Reflektálni a világ állapotára – minden művésznek kötelessége.” A francia Claude Lelouch álmot látott, álmot teremtett, mert szerinte „csak álmokkal harcolhatunk a rémálmok ellen”. Mira Nair, India prominens képírója egy anya történetét meséli el, akinek fia végleg eltűnt ama szörnyű napon. A tragikus civil életek ezreit követelő terrorcselekmény megváltoztatta a világ szemléletét, akár a két világháború, Auschwitz és a gulág haláltáborai. A gondolkodónak tiltakozni kell a krisztusi humanizmus nevében.
A filmet holnaptól, a gyásznap évfordulójától kezdve az SPI International forgalmazásában tűzi műsorára a Művész, a Toldi, az Uránia filmszínház és a Mammut multiplex.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.