Az Egyetemi Campus Lovarda nevű koncertteremben közel ezres rajongótábor ünnepelte az amerikai dzsessz nagyjait, a legkitartóbbak viszont a Hangfogó klubbeli Jam Sessionján nemcsak a produkciót, de a húszas évek St. Louis-i dzsesszklubjainak hangulatát is átélhették. Bár a St. Louis-ból érkezett csapatban két fehér zenész is van: a nagybőgős és a szaxofonos, az est hangulatát mégis a hamisítatlan fekete muzsika adta meg. Gamble mind a basszusgitárnál, mind az éneklésben brillírozott, ám a 32. dzsesszfesztivál látogatói mégis inkább a kivételesen jó hangadottságokkal megáldott, ugyanakkor „show womeni” képességekben sem szűkölködő Kim Massie mellett tették le a voksot. De nem lehet szó nélkül elmenni Rich McDonough gerinchúrt bizsergető gitárjátéka és Kenny Blues Boss Vaine fegyelmezetten tökéletes és mégis szabadon szárnyaló zongoravarázslata mellett sem.
Nem okoztak csalódást a zongora virtuózai sem: ők szombaton kényeztették a Debrecenbe látogatókat. Nehéz lenne különbséget tenni Andrew Hill és Jackey Terrasson produkciója között. A klaszszikusként számon tartott Hill most sem tagadta meg a hatvanas években gyökerező stiláris indíttatását, míg Terrasson a húszas–harmincas korosztály üdvöskéjeként inkább a modernebb hangzásokkal brillírozott. Nagy tetszéssel fogadta a közönség a Nigun együttes klezmerdallamokat a klasszikus dzsesszelemekkel ötvöző produkcióját is – nem beszélve Pege Aladár utolérhetetlen bőgőjátékáról és Lakatos Pecek Krisztián, valamint Horváth Plútó József technikailag kifogástalan, művészi megjelenítésében pedig páratlan játékáról.
A közönség legfiatalabb tagjaihoz közel álló acid dzsesszel a három tehetséges énekesnőt: Behumi Dorkát, Váczi Esztert és Kozma Orsit frontemberként felvonultató Ex+Az jelentkezett. A Déri Múzeum előtt téren elővezetett hangulatos délutáni produkció méltó előjátéka volt a péntek esti bluesestnek. A cívisváros dzsesszéletét a hagyományos dixielandparádén a Debrecen Dixieland Jazz Band, a Debreceni Jazzegyüttes és a Story Jam Band képviselte. A fesztivált az önálló CD-vel nemrégiben debütált Jazzpression nyitotta meg, amelynek szaxofonosa, Tóth Sándor Debrecenben kezdte muzsikusi pályafutását. Üröm az örömben, hogy a magyar együttesek koncertjei – egyáltalán nem megérdemelten – a külföldieknél jóval kevesebb látogatót vonzottak. Talán jövőre másképp lesz…
***
Dzsesszpunk a Dunán.
Szelevényi Ákos zenekara, az Akosh S. Unit koncertezik ma 20 órától a Petőfi híd budai hídfőjénél horgonyzó A38 hajón. A pályáját Dresch Mihály tanítványaként kezdő Szelevényi zenéjében a dzsessz mellett a punk, valamint a magyar, az arab és a balkáni népzene elemei is megtalálhatók. (H. K. A.)
Egymilliárd forintot, a bevallott összeg tízszeresét költhették el Magyar Péterék tavasszal