Dzsesszvarázs Debrecenben

Fesztelen természetesség és könnyed, virtuóz technika, a bluesmuzsika semmihez nem hasonlítható varázsos hangulata – így lehetne röviden jellemezni a Keith The Captain Gamble és Kim Massie nevével fémjelzett, egész éjszakát betöltő hét végi dzsesszprodukciót Debrecen színpadain.

2003. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Egyetemi Campus Lovarda nevű koncertteremben közel ezres rajongótábor ünnepelte az amerikai dzsessz nagyjait, a legkitartóbbak viszont a Hangfogó klubbeli Jam Sessionján nemcsak a produkciót, de a húszas évek St. Louis-i dzsesszklubjainak hangulatát is átélhették. Bár a St. Louis-ból érkezett csapatban két fehér zenész is van: a nagybőgős és a szaxofonos, az est hangulatát mégis a hamisítatlan fekete muzsika adta meg. Gamble mind a basszusgitárnál, mind az éneklésben brillírozott, ám a 32. dzsesszfesztivál látogatói mégis inkább a kivételesen jó hangadottságokkal megáldott, ugyanakkor „show womeni” képességekben sem szűkölködő Kim Massie mellett tették le a voksot. De nem lehet szó nélkül elmenni Rich McDonough gerinchúrt bizsergető gitárjátéka és Kenny Blues Boss Vaine fegyelmezetten tökéletes és mégis szabadon szárnyaló zongoravarázslata mellett sem.
Nem okoztak csalódást a zongora virtuózai sem: ők szombaton kényeztették a Debrecenbe látogatókat. Nehéz lenne különbséget tenni Andrew Hill és Jackey Terrasson produkciója között. A klaszszikusként számon tartott Hill most sem tagadta meg a hatvanas években gyökerező stiláris indíttatását, míg Terrasson a húszas–harmincas korosztály üdvöskéjeként inkább a modernebb hangzásokkal brillírozott. Nagy tetszéssel fogadta a közönség a Nigun együttes klezmerdallamokat a klasszikus dzsesszelemekkel ötvöző produkcióját is – nem beszélve Pege Aladár utolérhetetlen bőgőjátékáról és Lakatos Pecek Krisztián, valamint Horváth Plútó József technikailag kifogástalan, művészi megjelenítésében pedig páratlan játékáról.
A közönség legfiatalabb tagjaihoz közel álló acid dzsesszel a három tehetséges énekesnőt: Behumi Dorkát, Váczi Esztert és Kozma Orsit frontemberként felvonultató Ex+Az jelentkezett. A Déri Múzeum előtt téren elővezetett hangulatos délutáni produkció méltó előjátéka volt a péntek esti bluesestnek. A cívisváros dzsesszéletét a hagyományos dixielandparádén a Debrecen Dixieland Jazz Band, a Debreceni Jazzegyüttes és a Story Jam Band képviselte. A fesztivált az önálló CD-vel nemrégiben debütált Jazzpression nyitotta meg, amelynek szaxofonosa, Tóth Sándor Debrecenben kezdte muzsikusi pályafutását. Üröm az örömben, hogy a magyar együttesek koncertjei – egyáltalán nem megérdemelten – a külföldieknél jóval kevesebb látogatót vonzottak. Talán jövőre másképp lesz…
***
Dzsesszpunk a Dunán.
Szelevényi Ákos zenekara, az Akosh S. Unit koncertezik ma 20 órától a Petőfi híd budai hídfőjénél horgonyzó A38 hajón. A pályáját Dresch Mihály tanítványaként kezdő Szelevényi zenéjében a dzsessz mellett a punk, valamint a magyar, az arab és a balkáni népzene elemei is megtalálhatók. (H. K. A.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.