Karácsony Milánóban

E Z K O M O L Y Josquin Desprez életrajzán az elmúlt években sokat vitáztak, a legutóbbi kutatások alapján úgy tűnik, akit korábban a szakma egy szerzőnek vélt, valójában két külön személy. Így feltehetően a Voces Aequales „Ecce Maria genuit…” – Christmas in Milan, 1475 című lemezén megszólaló Josquin-művek nem is a valódi Josquin alkotásai, hiszen az egyre elfogadottabbá váló elmélet szerint a XVI. század eleji neves szerző nem is járhatott Milánóban. Azonban mit számít mindez, amikor gyönyörű motettákat hallhatunk igazán remek előadásban?

2004. 02. 18. 16:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Milánó különös helyet foglal el az egyházi zene történetében. Rómától különálló rítusát, az egykori püspökéről, Szent Ambrusról elnevezett „ambrozián” liturgiát évszázadokon keresztül megtartotta, így az alapvetően konzervatív Milánóban a gregoriánnál régebbi repertoár maradhatott fenn az utókor számára. A város egyik zenetörténeti csúcspontját a 15. század második felében, Galeazzo Maria Sforza herceg idején érte el, ekkor ugyanis kiváló énekesek, muzsikusok és komponisták neve fémjelezte Milánót, többségük a dóm kórusában énekelt. Köztük volt a lemez két zeneszerzője, Josquin, aki – mint már említettük – valószínűleg nem azonos az érett Josquin-művek szerzőjével, Josquin Desprezzel, és a korábban élt Josquin kortársa, a németalföldi Loyset Compére (1445–1521). A lemezen elsősorban motettákat hallhatunk. Lényegében teljes misén megyünk végig, szigorúan követve a liturgia diktálta tételek sorrendjét. A mise gerincét két motettasorozat alkotja, Josquin öt műve, amely a Jézus körülmetélésének január 1-jei ünnepén énekelt vesperás öt antifónájára épül, és Compére Ave Domine Jesu Christe kezdetű szubsztitúciós miséje. A szubsztitúciós mise (ami szintén kizárólag korabeli milánói specialitás) tulajdonképpen egy motettasorozat, amelynek minden egyes motettája egy-egy misetételt helyettesít. (A szubsztitúciós misék divatja egyébként hamar lecsengett, még két évtizedig sem tartott, s összesen nyolc ilyen mű maradt az utókorra.) A motetták között az ambrozián liturgia „gregorián” dallamait hallhatjuk, offertóriumot, repsonsoriumot és zsoltárokat.
A CD remek koncertfelvétel, az élő előadások minden pozitívumával, beleértve azt a természetes hangulatot, amelyet stúdióban rögzített anyag soha nem ad vissza. Különösen érdekes, hogy egy teljes misét meghallgathatunk, amely akár épp ebben az összeállításban is elhangozhatott több mint ötszáz évvel ezelőtt Milánóban, karácsonykor. A motetták és a közben elhangzó egyszólamú zsoltárok igazán jól kiegészítik egymást, ráadásul mindkét műfaj a rá jellemző módon szólal meg. A lemezt hallgatva valóban a milánói dóm patinás falai között érezhetjük magunkat, még ha a felvétel a budapesti piarista kápolnában is készült.
Az előadók, a Voces Aequales tagjai (Bárány Péter, Gavodi Zoltán, Gyulai Csaba, Koncz András, Mizsei Zoltán és Demjén András) nemcsak szép és az általuk énekelt műfajokhoz tökéletesen illő énekhanggal rendelkeznek, hanem kiválóan öszszeszokottak, és alaposan ismerik a reneszánsz kor egyházi zenéjét. Nemcsak a darabválasztás, hanem az előadás is stílus- és korhű. Lemezük teljes mértékben megfelel a nemzetközi elvárásoknak is, biztonsággal állíthatom, hogy az egyházzenei felvételek élvonalába tartozik. Ezen a lemezen hibát keresni nem érdemes.
(Voces Aequales: „Ecce Maria genuit… ” – Christmas in Milan, 1475, Musica Aeterna Art Foundation, 2002.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.