A palackposta titka

K L A S S Z I K U S O K

2004. 06. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Palackposta a három komponált darab, üzenet az én világomból azoknak, akik szeretik a dzsesszt – olvasható Eötvös Péter summázata Snatches című lemezének legelején. Eötvös három dzsesszdarabja, a Snatches of a conversation, a Jet stream és a Paris-Dakar egy-egy hangulatot fest le, az első egy értékes gondolatfoszlányokkal teli kávéházat, a másodikban az egymásnak feszülő ellentétekkel találkozunk, a harmadikban pedig egy valóságos Párizs– Dakar-ralin találjuk magunkat a száguldó autók között. Az előadók sora sem mellékes, a legjobb hazai és külföldi művészek sorakoznak egymás után a darabokban: Marco Blaauw, Omar Ebrahim, Markus Stockhausen, Gőz László, a BBC Szimfonikus Zenekar és a Budapest Jazz Orchestra. A lemez két zárószáma szintén érdekes: nem kompozíció, hanem Szakcsi Béla és Gadó Gábor szabad improvizációja a Le Balcon című opera témáira. Eredeti, egyedi és ismételhetetlen.
Eötvös – ahogy a lemez kísérőfüzetében részletesen kifejti – gyermekkorától kezdve vonzódott a dzsessz titokzatos világához, amelyet az akkoriban szigorúan tiltott rövidhullámon lehetett befogni, zörejekkel, sípolásokkal kísérve, rendőrséggel, feljelentéssel dacolva. Mostanában mintha egyre kevesebben emlékeznének az ötvenes évek tilalomfáira, amelyek bizony az értékes kultúrát is keményen cenzúrázták, ha nem a Szovjetunióból érkezett, s nyugatinak, antikommunista propagandának bélyegezték. Így lett a dzsesszmuzsikából az egyik legveszélyesebb, legtiltottabb zenei stílus. Bár a zavart rádióadás kísérőzörejei nélkül, de ezt az érzést adja vissza a Snatches első három kompozíciója az egy- és kéttölcséres rezesszólókkal. Mintha nem is erről a világról szólna elvarázsolva. A gyermekkori emlékek és az azóta átélt hatások keverednek, akárcsak a megkomponált részek és az improvizációs szakaszok. Persze ezek is összekeverednek, akárcsak a távoli emlékképek, a leírt ütemek szabad improvizációra emlékeztetnek, az improvizált menetek pedig akár komponáltak is lehetnének, annyira tökéletesen beleillenek a zenei folyamatba.
(Eötvös Péter: Snatches. BMC Records, 2004.)



Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.