Anzix és Szindbád a Makámtól

Idén nyáron felpezsdült az élet a Makám zenekar körül, szinte minden nevesebb fesztivál műsorában szerepelnek. Az együttes jelenleg éppen a Balaton-felvidéken tartózkodik, tegnapi nagy sikerű kapolcsi koncertje után ma Mindszentkállán, a Pannon udvarházban lép fel. A zenekar terveiről Krulik Zoltánt kérdeztük.

2004. 07. 30. 17:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miként alakul a Makám együttes nyári programja?
– Júliusban Velencében a Redentore fesztiválon léptünk fel a Muzsikás együttessel, utána Salföldön a Káli-napokon, Balatonszemesen; Debrecenben a Cívis Korzón, tegnap a Művészetek Völgyében Kapolcson és Öcsön, ma pedig Mindszentkállán adunk koncertet. Az augusztus is zsúfolt: a Szigeten, a Mesterségek ünnepén, Tatabányán és a Savaria Fesztiválon is játszunk. Örülök, hogy egyre több fesztiválra hívnak minket.
– Ez minek köszönhető?
– Annak, hogy a Skanzen lemezünk megjelenésével négy éve – tizenhat év hangszeres korszak után – a vokális anyagok felé fordultunk, azóta minden új album tematikus és dalokat tartalmaz. Mostanában elsősorban a legutóbbi, Anzix című lemezünkről játszunk, ez a háborút mutatja be a lányok, asszonyok szemszögéből, zenei téren pedig erős balkáni határról árulkodik, de emellett a Szindbád című CD anyagát is sokszor hallhatja a közönség.
– Az együttes húsz éve alakult. Várható a közeljövőben olyan nagyszabású koncert, amely felöleli ezt a két évtizedet?
– Tartottunk ugyan márciusban a Zeneakadémián egy jubileumi koncertet, de az nem volt retrospektív, kizárólag a zenekar utolsó korszakával foglalkozott. Szeptemberben szeretnénk felvenni az új lemezünket, amely szintén vokális lesz. Várhatóan még az ősszel meg is jelenik, s ehhez kapcsolódóan koncertkörutat is tervezünk – de ez is inkább a lemez anyagából lesz, és nem a korábbi korszakok számaiból.
– Húsz év rengeteg idő, ezalatt számos zenekar jött létre és szűnt meg. Mi a Makám titka?
– Mi is sokat változtunk. A Makám története három korszakra osztható: az első az a hangszeres periódus, amelyet elsősorban a kortárs kamarazene jelleg, a minimálzene és a keleti, indiai zene hatása jellemez, a második szakasz a dzsessz felé fordult évek, amelyet Grencsó István személye fémjelez, a vokális irány pedig négy éve kezdődött Lovász Irénnel való együttműködésünkkel, aki mellett a másik fő énekes szólistája az együttesnek Bognár Szilvia. Ma a világ a változásokra állt be, kevés olyan zenészt ismerek, aki csak egy zenekarban játszik – úgy nehezen tudna megélni. Ebben a légkörben nem igazán alakulhat ki olyan elmélyült munka, amitől markáns zenekari hangzás jöhetne létre. Úgy érzem, az a sikerünk titka, hogy a Makámnak van határozott stílusa, amit a hangszerelés, a témaválasztás és a hangvétel egyaránt tükröz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.